Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

I Armenien slår en vinrenässans rot mot odds

Armenien anses vara en av vinframställningens födelseplatser, med arkeologiska bevis som går tillbaka minst 7 000 år tillbaka i tiden. Tragiskt nog decimerades landets vinkultur under Sovjetunionen, när det tvingades producera konjak istället för vin.



Det började äntligen förändras för ett dussin år sedan. Idag finns mer än 200 vingårdar i landet, och deras flaskor finns nu på marknader och restauranger runt om i USA och Europa. Leder denna renässans är far-dotter-teamet till Vahe och Aimee Keushgerian, som producerar Keush- och Zulal-vinerna samtidigt som de övervakar samarbetsprojekt för vingårdar och produktionsprojekt för dussintals andra varumärken.

Du kanske också gillar: En guide till Armenien, en av världens äldsta vinregioner

Det har inte varit en lätt väg, eftersom några av de bästa armeniska terroirerna och dess mest eftertraktade inhemska druvsorter fanns inom och på gränsen till Nagorno-Karabach. Den utbrytarrepubliken av etniska armenier – resultatet av ett brutalt krig mellan Armenien och Azerbajdzjan från 1991 till 1994 – blev en konfliktzon igen 2020, när Azerbajdzjan försökte återta kontrollen över landet.



Det ledde till en dramatisk och farlig skördesäsong för keushgerianerna den årgången, när de var tvungna att plocka druvor på gränslandet medan striderna rasade i närheten. I september 2023 slog Azerbajdzjan det sista slaget mot republiken, tog över territoriet, vräkte 150 000 armenier och, från och med den 1 januari 2024, raderade Nagorno-Karabach från kartan.

Jag känner till denna konflikt väl, efter att ha tillbringat nästan en månad i Nagorno-Karabach 2004. Jag var där med krigsfotografen Jonathan Alpeyrie för att rapportera om den geopolitiska situationen. Vi snubblade också in i regionens vinkultur som sedan långsamt återuppstod från kriget ett decennium tidigare, och tillbringade några dagar med att besöka vingårdar fulla av landminor och vingårdar vars väggar var fulla av kulhål. Erfarenheten ledde till min första stora långfilm i en internationell tidskrift och startade min karriär som vinjournalist. Lokalbefolkningen, nu flyktingar, och platserna i Nagrono-Karabach kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat.

Du kanske också gillar: 9 druvor som hjälper dig att förstå armeniskt vin

År 2021, uppmuntrad av Armeniens egna kamp, ​​men ändå fokuserad på att lyfta vinets historia i den större regionen, lovade Vahe Keushgerian att göra vin av druvor som odlats i grannlandet Iran. Även om vinhistorien går lika långt tillbaka i Iran - en gammal armenisk vingård ligger bara mil från den iranska gränsen - fortsätter landet att upprätthålla ett förbud mot alkoholhaltiga drycker som antogs under den islamiska revolutionen 1979.

Han lyckades 2021 genom att söka på landsbygden efter druvor och exportera dem tillbaka till Armenien, där han och Aimee gjorde det första kommersiella vinet från druvor odlade i Iran på mer än 40 år.

Denna saga är hjärtat i SommTV-dokumentären Frälsningens kopp , som nu streamas online efter att ha turnerat på teatrar runt om i Nordamerika. För att höra mer om vad som drog Vahe Keushgerian till Armenien, varför Aimee bestämde sig för att gå med honom och hur framtiden ser ut för vin i detta urgamla land, intervjuade jag dem båda.

  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Matt Kettmann 0:09

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du serverar drinkkultur och människorna som kör den. Jag är Matt Kettmann, en stor författare här på Wine Enthusiast. Och idag ger jag dig ett samtal med Vahe och Aimee Keushgerian, ett far-dotter-team bakom Keush, Zulal och andra vinprojekt i Armenien. Armenien ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag tillbringade ungefär en månad där för 20 år sedan, och det var en resa som verkligen hjälpte till att starta min vinskririär, Armenien anses vara en av vinkulturens födelseplatser. Och idag upplever det en allvarlig renässans inom vinframställning, med Amy och Vahe som leder den ledningen. Deras historia är grunden för den nyligen släppta dokumentären Cup of Salvation av SommTV, och de gick med i podden för att berätta lite mer om vinets och Armeniens historia, den spännande energin runt landets vingemenskap idag och varför Vahe bestämde sig för att riskera sin frihet 2021 genom att vara den första personen att göra kommersiellt vin från grannlandet Iran på mer än 40 år.

Det här är Matt Kettmann med Wine Enthusiast. Jag är här med av Vahe Keushgerian och hans dotter Aimee Keushgerian, vinmakare från Armenien faktiskt, av alla ställen, och vi ska idag prata om vinframställningens historia i Armenien, som går årtusenden tillbaka i tiden. Vi kommer att prata lite om hur detta far-dotter-team gick samman och bestämde sig för att börja göra vin tillsammans i Armenien. Vi kommer att prata lite om några av konflikterna i det området, särskilt kring Nagorno-Karabach eller på annat sätt känd som Artsakh, som typ involverar en del av deras vinframställning för några årgångar sedan. Och då kommer vi också in på Vahes galna uppdrag att göra vin och Iran eller få druvor från Iran och göra vin i Armenien. Allt detta fångas på den nya filmen av Somm TV som heter Cup of Salvation, som du nu kan se online. Så om du är upphetsad av detta, kolla definitivt in den filmen. Och du kan köpa dessa viner också, som ni skickade några till mig och de var fantastiska. Jag har inte provat vinet från Iran än, för det verkar lite för speciellt. Men de andra från Armenien var fantastiska. Så låt oss bara dyka in här. Vahe, du är född i Syrien, eller hur, uppvuxen i Libanon, och sedan i Italien, och arbetade sedan i Kalifornien, och gjorde sedan vin och Italien och bestämde dig sedan för att göra lite vin i Armenien. Så berätta lite om din personliga historia och hur du kom till att satsa på Armenien på alla ställen att satsa på när det gäller vin.

Gap Keushgerian 2:22

Jag förstår. Ja, i stort sett stämmer sekvensen: Syrien, och växte sedan upp i Libanon tills jag var 19, sedan Italien. sedan USA – Kalifornien – och kom sedan tillbaka för en 12-årig vistelse i Armenien, vilket är första gången jag verkligen gjorde vin. Fram till dess var jag en köpman och sålde italienska viner runt om i USA i Kalifornien på östkusten. Och så arrenderar jag några vingårdar, sedan arrenderar jag vingården i Toscana, och jag gjorde vin där. Och sedan Puglia gjorde jag vin där. Så jag hade två vingårdar på gång samtidigt. Armenien var ärligt talat att det var en chansresa 97. Vän till min svåger med en vän, de skulle åka till Armenien, de sa att du vill följa med oss? Visst, visst, såklart. Och jag gick med i militären i Paris, sedan åkte vi till Armenien. Det var där jag, genom att prata med folk, fick höra att det var där allt började vinodlingsmässigt. Och att vara den romantiska typen, det var liksom allt jag behövde höra. Och så kom den här saken in i min hjärna, vad kan jag göra med den? Och sedan två år senare kom jag och fick några vingårdar planterade vingårdar 99, som vid den tiden var det ingen som gjorde något i Armenien. Snabbt framåt, det projektet gick inte – vi planterade vingårdar hos fel partner och så vidare. Så, klassiskt känslomässigt beslut, och sedan, så 2009, gjorde vi ett mellanår med familjen i Armenien, och jag började göra ett projekt, det fanns ett stort projekt, men det fanns ingen vinframställning. Så jag gjorde sex flaskor vin, alla var ooh, det var så gott. Det var så vackert. Och det projektet tog fart. Och det startade hela branschens återfödelse. Du vet, det var ett 300 hektar stort projekt. Och sedan blev det det ledande varumärket i Armenien, så det satte standarden för ny vinframställning. Och sedan 2013 ville jag göra mousserande vin, och så vidare och så vidare. Och sedan blev jag riktigt involverad, jag åkte aldrig tillbaka till staterna. Jag stannade i Armenien. Så jag har varit här i 14 år.

Matt Kettmann 4:42

Och du är armenisk till arv. Växte du upp med att prata armeniska?

Gap Keushgerian 4:47

Ja, så jag pratade armeniska. Engelska skulle vara mitt andra språk, men det var så vi började i skolan. Arabiska var landets språk. Så vi lärde oss arabiska, vi skrev arabiska Men vi övade aldrig riktigt förrän jag gick till armén, och alla var libaneser och alla pratade arabiska och jag var den enda armeniern i barackerna, låt oss uttrycka det så. Annars, du vet, höll vi huvudet lågt och alla gjorde sitt. Du vet, vi var gäster i värdlandet som Syrien, Irak, Libanon efter folkmordet, det var där alla armenier spred sig. Vissa i USA, Frankrike, vad inte. Så det är där – båda mina föräldrar var armenier, skola, scouter.

Matt Kettmann 5:35

Armenisk vinhistoria går tillbaka som 4 000, 6 000 år?

Gap Keushgerian 5:41

Den sista var 6 100 år - eftersom den var koldaterad, denna grotta i Armenien. Men sedan för tre eller fyra månader sedan, kanske nu är det nästan sex månader, det fanns en samarbetsforskning mellan lokala armeniska, europeiska, kinesiska forskare, och de daterade den till 11 000 år. Inte Armenien i sig, utan vår region som födelseplats och det gick tillbaka 11 000 år. Det fanns två centra, Ashawa var vindruvor, vilket är vinifera, och sedan fanns det i det, jag tror det var Ashkan eller någonstans, bordsdruvor, så att äta druvor. Så de två, en gick österut och en gick västerut. Och sedan från väst, gick det till Europa, det reste, vinstocken reste genom Europa, och sedan förändrades det, förstås, du vet, så.

Matt Kettmann 6:33

Och sedan hade Armenien, jag menar, bara för läsare som inte har följt detta, denna del av världshistorien, Armenien var en del av Sovjetunionen. Och på den tiden var den typ av lokala vinframställningstraditioner typ nedstämd eller hur skulle du, hur skulle du beskriva den perioden?

Gap Keushgerian 6:48

Under Sovjetunionen? Vi gick med i Sovjetunionen på 20-talet. Du vet, vi var oberoende, men vi klarade oss knappt och sedan kom Sovjet, Röda armén och i stort sett alla där, Georgien, Azerbajdzjan, Armenien, alla andra östeuropeiska länder blev en del av, inte alla, men Sovjetunionen. Vi var en av Sovjetunionens republiker. Och eftersom Sovjetunionen eller kommunistisk ekonomi var en planekonomi, så de var tvungna att göra femårsplaner, de hade femårsplaner, så de hade så många människor och vissa länder där man kunde göra vin, Georgien, Armenien, Azerbajdzjan och vad som helst . Orapa en av dem som jag inte kunde komma runt var en del av Azerbajdzjan, men det var en armenisk enklav. Allt de behövde göra var att leverera vin till Sovjetunionen. Så Armenien gavs från jordmånen och Armeniens sorter, bestämde de under Stalin, som är georgier, att Georgien skulle göra vin och Armenien skulle göra konjak eller starkvin, kopior av Sherry, Madeira och så vidare. Hamn. Så de kopierade alla dessa viner i Armenien, och Armenien försåg Sovjetunionen med brandy, mycket av det, du vet, destillationen fungerade. Och förutom en region med grottorna, eftersom det är kullar där, fortsatte de att tillverka bordsviner, i princip bordsviner, eftersom det inte var produktivt. Det var platt, du vet, de kunde inte mjölka jorden, så att säga. Så det området blev kvar. Och de fortsatte att göra några bordsviner, annars gjorde ett par andra ställen det. Men än så länge, låt oss säga att vi levde i den mörka medeltiden tills jag lätt skulle säga 19, 2000 till 2009. Så runt kanske 70 år, 75 år.

Matt Kettmann 8:53

Så och egentligen bara för cirka 20 år sedan började denna typ av modern återfödelse av den armeniska vinkulturen verkligen ske.

Gap Keushgerian 9:01

Tja, du vet, de första vinerna gjordes från årgången 2010, det fanns tre projekt samtidigt som vinet gjordes i årgången 2010 som släpptes i slutet av 2011. Det var experimentet jag gjorde var 2009, de sex föräldrarna, men 2000 planterade jag vingårdar 1999. Men det stora projektet, 300-några hektar planterades 2006, 2007. Och sedan den perioden.

Matt Kettmann 9:34

Så det är verkligen en ung - jag menar för att vara den äldsta vinregionen i världen. Det är extremt ungt.

Gap Keushgerian 9:41

Runt 12 år. Renässansen av återfödelsen av den armeniska vinframställningen är cirka 12 år. Jag menar, vissa pekar ut vilken månad, vem när vad – det är verkligen gulligt på vissa sätt att du kan gå tillbaka och säga, 'Åh, jag kommer ihåg den där restaurangen, den här restaurangen', för det var som att du vet gratis för alla i vissa sätt, och det fanns ingen kultur, följde kulturen. Och du vet, när jag minns när jag gjorde de första 25 000 flaskorna, och ibland vaknar jag på natten, typ, vad ska jag sälja det här vinet? Du vet, jag menar, jag var van vid att sälja italienska viner i USA här och där. Men du vet, jag går till en distributör i USA och säger, Hej, jag har armeniskt vin, han skulle titta på mig som om du vet vilka delar av månen du kom ifrån, så jag kommer att göra det. Men ärligt talat tror jag att 25 000 flaskor räckte kanske ett halvår. Och under de kommande tre eller fyra åren hade vi underskott. Så butiker skulle gå till restauranger för att köpa det där, eftersom vi hade begränsat det till endast fyra restauranger. Så det var typ gulligt. Och sedan till några fler märken kom och de senaste tre eller fyra åren är nu varje tur, jag säger att varje kram av se – det här är armeniska namn – gör vin, smäll på etiketten. Eller gå någonstans och någon gör vin åt dem. Så nu är det helt utom kontroll. Höger? Vilket är bra.

Matt Kettmann 11:09

Vilket är bra. Det är ett bra problem att ha. Aimee, du var inte du var inte på vinvägen innan du gick med din pappa. Höger? Jag menar, det var inget du är intresserad av. Är det säkert att säga?

Aimee Keushgerian 11:19

Nej. Jag menar, jag växte upp kring vin, jag växte upp i Toscana med Vahe, och jag trodde aldrig att jag skulle gå i min fars fotspår. Men jag tog studenten och han bjöd in mig att delta i skörden för Keush 2016. Så jag tänkte att det skulle vara riktigt kul. Och så när jag åkte dit den hösten förändrades min värld på ett sätt eftersom jag, A) introducerades till vinindustrin på ett helt annat sätt. Det är en bransch med många med många olika aspekter. Det är en jordbruksindustri, det är ett hantverk, det är en hantverksindustri, du producerar en fin produkt. Och det är en global internationell verksamhet. Så jag i vinindustrin blev helt plötsligt väldigt annorlunda när jag såg det ur det perspektivet. Och dessutom var det väldigt lockande att komma till Armenien som diaspora-armenier. Att inte ha haft sitt eget land, historiskt sett, under de senaste 100 åren, och sedan ha sin nation vara oberoende och att ha en plats som man kallar ett hemland är ett mycket känslosamt beslut. Och det är ett väldigt känslosamt ämne att ta itu med. Så ja, så att kombinera dessa två och sedan komma till Armenien och se att vinindustrin bara exploderar, 2016 följde 2015, vilket inte var särskilt mycket, det fanns ett par vattendelare under 2015. För branschen. En, till exempel, den första, det var första året som Riedel importerades till Armenien 2015. Och det, det hade, bara för att sätta saker i perspektiv, det var också året då vinakademin grundades. Så det var en slags vattendelare som hände året innan som man kunde känna 12 månader senare, och att veta att det sker porlande effekter så snabbt, var väldigt spännande att vara en del av det. Så 2016 var min första skörd. Och så började jag jobba på Keush-projektet med att tillsammans med pappa göra methode traditionelle i Armenien, du vet, och det är det som är väldigt speciellt att göra mousserande vin i allmänhet, och då är det ännu mer speciellt att göra methode traditionelle i Armenien.

Matt Kettmann 11:40

Vad gjorde, förlåt att jag avbröt, men vad trodde du att du skulle göra med ditt liv?

Aimee Keushgerian 13:13

Egentligen trodde jag att jag skulle arbeta för en stor multinationell utvecklingsinstitution och arbeta med att utveckla landsbygdsekonomier. Och då och Vahe föreslog att, du vet, många av vingårdarna och många av vinindustrin i Armenien kommer att göra just det. Faktum är att vi har många vingårdar som finns i, i gränsbyar och druvorna och vingårdarna bidrar nu till stor del till att växa vår landsbygdsekonomi. Så han sa, du vet, du kan snällt du kan fortfarande göra det om du är om du brinner för det, och och gör ditt inflytande genom vinindustrin.

Matt Kettmann 13:43
Och du får en cool flaska vin att dela med folk också.

Aimee Keushgerian 13:46

Ja, det hjälper, det vill säga, det är ett plus. Höger?

Matt Kettmann 13:46

Och nu är du, du går faktiskt i skolan, du tar ytterligare en examen men i vin i Dijon, Frankrike, eller hur. Det är därifrån du talar till oss?

Aimee Keushgerian 13:51

Jag är. Så jag tar min MBA i vin och sprit på Burgundy School of Business. Det är en härlig upplevelse. Det finns ett par MBA-program som fokuserar på vin i världen. Du har Napa, du har UC Davis, du har Kedge i Bordeaux, University of Adelaide. När jag när jag valde program tänkte jag typ på vilken vinregion jag vill vara i? Och vilken region är det vettigt att vara i för Armenien? När vi tittar på hur Armenien utvecklas som en vinregion har vi vissa druvor som sticker ut och vissa egenskaper och terroir som definierar vår vinregion, och för mig pekade jag på Bourgogne som någonstans där jag ville åka och lära mig och, och, och ta min kunskap, så jag kommer tillbaka till Armenien med det.

Matt Kettmann 14:38

Bra. Nåväl, låt oss prata lite om dessa druvor. Kanske kan du börja och Vahe kan höra in också, men så Armenien har ett gäng olika inhemska sorter som bara du vet, från Armenien och jag tror att de är en del av den typ av renässans, dessa håller på att återupptäckas, framhävs på nytt och få lite stor vikt vid dem för att odla dem väl och göra dem till riktigt intressanta. Så berätta om några av dessa druvor och vad du gör med dem.

Aimee Keushgerian 15:03

Ja, historiskt sett har vi mer än 500 Vitis vinifera sägs ha sitt ursprung i den här regionen. Så du kan föreställa dig att det förmodligen finns många fler än vi ens kan tänka oss. Under Sovjetunionen fanns det en plantskola med cirka 150 inhemska druvor. Och nu kan du hitta omkring 40 eller 50, även om det växer i takt med att vi utvecklar och återupptäcker förlorade och gamla druvor. I allmänhet, vad du hittar är Areni är vår primära druva, som är vår svarta druvsort. Och så kommer det från Vayots Dzor-regionen och Voskehat för vår vita druvsort. Och så har vi några andra druvor som börjar upptäckas såsom Tozot, Chillar Gurmeet get, Garan Dmak, vi har verkligen, vi är fortfarande i början av a) identifiera alla dessa inhemska grupper som har potential , vi är i början av att förstå klonerna som vi har, till exempel har vi hittat 19 kloner av Areni, vi hittade en levande klon av Tozot, dessa klonala urval är mycket viktiga för hur vi utvecklar vingårdar framåt. Men generellt sett är vi fortfarande i början av att upptäcka vad vi har i druvor, men det mesta du hittar är Areni och Voskehat eftersom det vill säga ordet ädel, du vet, för att ge det rättvisa, eftersom det ska kallas det är en vacker druvsort som är ledande a) vad gäller kvalitet och stil. Och ja, det är bara det, det är fantastiskt.

Matt Kettmann 16:23

Ja, och jag menar, min erfarenhet av Areni är att det är mycket lätt – jag menar, det finns en slags stereotyp östeuropeisk i brist på en bättre beskrivning av vin, det tenderar att vara tungt. Jag menar, du tänker på att ungerska viner tenderar att vara tunga och stora. Och Areni är precis tvärtom. Det är mer elegant. Det är mer mineraldrivet. Det är mer subtilt, men hittar du druvor som också korsar spektrumet från lättare till rikare viner?

Aimee Keushgerian 16:48

Ja, ja, vi har druvsorten Sireni, till exempel som härstammar från Atsaf, är väldigt tanninrik och stor. Lite, du hittar viner mer på den djärvare sidan med mycket struktur och tanniner. Areni fokuserar för att vara, tenderar att fokusera på den mer eleganta sidan. Men när du smakar på det, du vet, det tenderar att vara väldigt frukt framåt på näsan, du förväntar dig den här typen av lätt till medelfylligt, elegant vin, men när du smakar har det denna oväntade, verkligen underbara struktur. Så det är väldigt komplicerat. Och det producerar viner med många olika lager och komplexitet. Och det finns några arom- och smakegenskaper som vi plockar upp som du kan hitta i de flesta Arenis. Allt eftersom regionen utvecklar en stil och vinmakare håller på att utveckla en stil för druvan. Vi hittar också gemensamma drag. .

Matt Kettmann 17:33

Bra. Så låt oss prata lite om Nagorno-Karabach och den situationen. Jag vet lite om det, för jag tillbringade faktiskt tid där, som jag nämnde för er båda, ni vet, för 20 år sedan var jag där 2004. Jag tillbringade nästan en månad i Nagorno-Karabach, som då punkt var i huvudsak en officiellt okänt republik av etniska armenier inom Azerbajdzjans omgivningar. Det var resultatet av ett treårigt ganska brutalt treårigt krig från 91 till 94. Det följde slutet på Sovjetunionen, och armenierna kunde skapa sin egen republik där som i flera år då var ett slags mål för Azerbajdzjan. vill få tillbaka det och din vinframställning och vinodling fastnade i 2020 års krig om Nagorno-Karabach. Och bara för att snabbspola framåt från och med i höstas, Azerbajdzjan attackerade igen och i huvudsak evakuerades, det var 150 000 armeniska flyktingar som var tvungna att lämna Nagorno-Karabach. nu, från och med början av detta år, upphör republiken överhuvudtaget att existera, vilket, ni vet, uppenbarligen är en tragedi för armenierna som levt där i generationer, om inte årtusenden. Så förklara för oss hur du fastnade i kriget 2020 mellan Azerbajdzjan och de etniska armenierna i Nagorno-Karabach?

Gap Keushgerian 18:53

Ja, det gjorde vi. I Nagorno-Karabach hade jag en plantskola där. Så för att det finns phylloxera. Det finns två regioner i Armenien som har phylloxera, en av dem var Nagorno-Karabach. Så du kunde inte, i motsats till att större delen av Armenien var egenrotad. Du behövde inte spricka. Så det var den enda operationen där för att föröka växterna för människor som ville plantera nya vingårdar. Och så att vi under den första tiden såklart tappade det. Nu första gången var det precis vid gränsen. Så azerierna lät oss inte ta hand om landet. Så den barnkammaren gick förlorad. Men under tiden hade jag två eller tre planteringar i Armenien de ville experimentera med den sorten, som är Sireni eller Khndoghni, beror på vilka synonymer och sedan så nu, jag startade om plantskolan här, eftersom många av vinmakarna har flyttat till Armenien nu, och några av dem vill fortsätta med sin variation. Så nu försöker vi hitta anpassningar för att se var vilket vilket land eller vilka terroirer som är bra för denna sort. Så nu sprider vi det. Så vi förlorar inte det arvet, om du så vill. Så det var tråkigt eftersom mycket av allt lämnades kvar eftersom de måste evakuera om tre dagar eller något riktigt dumt. Så alla lämnade flaskor med vintankar fulla med vin, utrustning och annat. Och sedan gick de bara vidare utan att flytta något av sina viner. Så det var ett stort ryck, verklighetsstöt, om du så vill. I självaste Armenien i norr, där det finns en region är den under azerisk skottlossning, så prickskytte. Så några av videorna där är inte odlade, eftersom det alltid händer något. Och det närmaste vi kommer i Armenien är vår by där vi gör mousserande vin Khachik village, som också är med i filmen. Och det är de högsta vingårdarna i Armenien, vilket är perfekt för mousserande vin, eftersom du kan få fenolisk mognad utan att samla socker. Och du kan ha väldigt lågt pH, bra surhet för bubblor. Och det är där vi gör och det är där det var närmast för det är, det är förmodligen en och en halv kilometer fågelvägen, vilket är väldigt, väldigt nära för komfort.

Matt Kettmann 21:35

Ja, och som visas i filmen, plockar ni i princip druvor som bomber och kulor eller, ni vet, exploderar.

Gap Keushgerian 21:44

Det fanns inga bomber. Men vi måste, du vet, vi måste åka dit finns en militärkasern, så vi var tvungna att prata med dem och prata med byborna, du vet, jag menar, ja, de vill skörda och sälja sina druvor. Å andra sidan vill de inte heller riskera det. Så vi i princip, du vet, försöker komma på hur man gör det. Och vi, vi gick och gjorde det väldigt snabbt. Vi skördade vi var inte säkra på om vi skulle kunna skörda eller inte. Krig runt omkring dig och det är riskabelt.

Matt Kettmann 22:17

Ja. Ja. Aimee, insåg du att ditt intåg i vinindustrin skulle innebära geopolitiska konflikter som denna?

Aimee Keushgerian 22:27

Nej, inte riktigt, om jag ska vara ärlig. Ja, om min far var en Bourgogne-producent, tror jag att det kan vara lite säkrare för mig att följa i familjens fotspår, men vingårdarna för Keush som vi har är du vet, de planterades före sovjettiden. Och militärbaserna byggdes efter att vingårdarna planterades och jag tror att det är en verklighet, krig i allmänhet är en verklighet som få västerländska, särskilt västvärlden, inte riktigt upplever fysiskt eftersom krig är man traditionellt utkämpad utomlands. Men historiskt sett utkämpas krig ofta i närheten av vingårdar. Om du tittar på Champagne, om du tittar på vårt Alsace, du vet, det är inte nytt för historien, att krig utkämpas runt vingårdar. Och vingårdar har fungerat som gränser och vingården i Armenien fungerar som gränser. Så ja, jag tror inte att jag insåg det, och det visste du inte heller, eftersom jag var fyra timmar från ett krig vid 27 års ålder. Men att bo i Armenien har gett mig så rika livserfarenheter, jag skulle inte inte byta ut det mot någonting. Det är verkligen otroligt att vara en del av ett land som växer så snabbt och att vara en del av en vinindustri som växer så snabbt. Det är helt otroligt.

Matt Kettmann 23:27

Tja, och så kommer din pappa på en ännu galnare idé att åka till Iran för att göra vin. Så bara för att sätta den scenen, sedan den islamiska revolutionen 1979, har alkoholproduktion varit olaglig i Iran. Men under tiden delar Iran och Armenien gränser och jag antar att armenier kan resa dit på ett turistvisum, så det är inte stängt för dig som det är för amerikaner och kanske några andra länder. Och så Vahe, vad tänker du just nu? För 2020 uthärdar du kriget Nagorno-Karabach. Och nästa år går du bara, låt oss göra något ännu galnare, eller vad lockar dig till det här?

Gap Keushgerian 24:10

Bra fråga, väldigt existentiell fråga, jag tror, ​​jag menar, Aimee känner nog mig, en av de få människor som verkligen känner mig väl, och de förstår mitt psyke. Och, du vet, det kommer en tid då det blir platå och vi gör vin. Nu är det många som gör vin. Många artiklar skrivs. Och ibland känner jag mig okej, vad händer härnäst? Du vet, det måste det vara. När jag var i Kalifornien var det Toscana. När jag var i Toscana var det Puglia. När det var Puglia var det Armenien och så vidare. Och jag för att det är, det var olagligt, eller att ingen gjorde vin, hela berättelsen, hela historien var övertygande för mig, ärligt talat, det är precis som att jag måste vara den första att göra vin av det och enklaver eftersom jag visste om Historien om det, jag visste att jag hade varit på Haji begravningsstepping, vilket är trevligt Tabriz i norr, du vet, där utgrävningar som stått stilla sedan revolutionen, och det finns en skattkammare av vin, kultur, vin, vin, allt för vin, guldbägare och annat. Och ingenting var. Så det var verkligen övertygande för någon som är i branschen och letar efter nästa äventyr, inte dårskapen, utan äventyret på ett romantiskt sätt. Dessutom, typ, du vet, ganska att se mellan folk vad vi kan göra. Och för två gick jag, vi gick, jag gick en gång jag gjorde research, jag pratade med folk där, kom tillbaka, varje år var det något ett år, jag har inte pengarna ett annat år, jag är upptagen med vin att de en annan är något. Så när vi gjorde filmen var Jason Wise regissören. Jag pratade med honom om Iran, när de ska göra det måste han ha kommit ihåg det. Så filmen var, då tror jag att vi ville lägga det till vårt krig. Så en annan uppsättning videor gjordes. Sedan någon annanstans, den 21 september. Ungefär vid 21 ringer han mig och säger: Kan du göra vin i Iran? Och du vet, jag var på ett bra ställe, ärligt talat, jag hade tillräckligt många som arbetade så att jag kunde spela och åka i så många dagar och leta efter druvor i Iran. Och jag sa, låt mig ringa några telefonsamtal, bokstavligen. Och bokstavligen ringde jag några telefonsamtal. Du vet, någon som visste att någon var en vän är kurd eftersom det är Kurdistan, dit jag ville åka. Det är där de flesta av druvorna kommer från att ha gjort forskning. Och sedan ringde jag tillbaka honom och sa: Ja, låt oss försöka, jag ska få en lastbil, som väger 18 000 kilo, ungefär 15 000 flaskor, ge eller ta, du vet. Och så jag sa, Ja, och jag gick, jag gjorde det inte, någon gång sjönk mitt hopp. Eftersom min förståelse för kvalitetsvinsdruvor och deras förståelse av druvor är annorlunda. Detta är för russin eller att äta. Så de kunde inte bearbeta och jag ville inte fortsätta säga att jag vill göra vin. Så jag kamouflerar det, att, åh, jag vill undersöka att vi vill göra det här. Vi vill göra det, den typen av att jag inte kände någon som jag har varit i diplomat som hade varit ambassadör, här i Armenien sa till mig att vara försiktig. Du vet, de är väldigt knepiga.

Matt Kettmann 27:44

Och de har förlorat, jag menar, bara druvodlarna har förlorat, ni vet, två generationers förståelse för hur det var att odla.

Gap Keushgerian 27:51

Absolut. De i efterhand. Så jag visste med säkerhet eftersom armenier fick göra vin. Så de gjorde vin i husen, men ingen hade tankar. Det finns ingen modern teknik. Den senaste tekniken var 1979. Föreställ dig, föreställ dig Europa i 79 och kuliah, Sicilien, de var alla skruvpressar, och det fanns ingen kvalitet någonstans. Så det är, du vet, det är tiden att stå still, i 40. Några år. Ja. Så de har inte betydelsen av vad det betyder ett modernt vin, förutom att de har sina druvor som gått upp i årtusenden. Så jag hittade den där druvan, alla sa hela tiden, du vet, Ryssland eller Ryssland, det är det fantastiska att göra. Så jag vill ha och så till sist filmen, till exempel. Det är en sann reflektion. Den redigerades inte. Så vi går och jag ser inga vinnare. Vi fortsätter. Jag ser inga vinnare. Och jag är som, okej, jag är inte säker på vad jag gör, och vad deras eget test Jason i hur vi gick klippen. Men så sakta började jag se videor mitt i ingenstans underbara, toppen av kullen, var som helst. Så och då började jag le. Jag blev väldigt glad, vet du, och sedan skär vi dessa för att få druvorna monterade i har varit i kylbilen på olika kast, bröt gravarna och sedan rullar vi den till Armenien vi gjorde en triage med ett urval på bordet och vi kom fram till den jag den har en enorm potential, är det inte så allvarligt? I år försökte jag ta avstånd från Shiraz, som är en av de regioner som är mest kända eller inom poesi, Rumi och jag menar att hela Shiraz-regionen var känd för att göra fantastiskt arbete. Jag kunde inte göra det bokstavligt. Jag kunde inte ta bort det. Ja, jag fortsatte att ställa in folk så här gjorde de mig bilder på jag inte kände för att riskera tillräckligt för att jag skulle gå. Ja, du vet, jag menar, någon kille Tja, en och han pratar om det i filmen. Jag vet inte åt vilket håll de skulle svänga. Du vet, de vill lära mig en läxa. Det kanske svänger åt andra hållet.

Matt Kettmann 30:09

Ja, jag menar, du gjorde ingenting tekniskt. Väl. Du har precis exporterat druvor. Ja,

Gap Keushgerian 30:16

exakt. Ja. Men vad det namnet är är anion. Är årlig vinframställning i exil. Du vet, jag tänjer lite på gränserna så det är som, du vet, jag Så, alla i stort sett alla sa till mig. Tänk inte ens på

Matt Kettmann 30:33

kommer ja, du måste skicka en Aimee nästa. En bättre passform. Vad tyckte du? Vad tänkte du när din pappa ville göra det här? Jag menar, det finns några bra scener i filmen som är typ av spända du vet, du är som, Åh, Gud, du kommer verkligen att göra det här. Jag var inte läskig. Ja,

Aimee Keushgerian 30:54

det var otroligt nervöst. Jason såg faktiskt till att få väldigt verkliga känslor jag tror att filmskörden började i Armenien och via var på väg att gå och göra något som ingen riktigt har gjort tidigare och vi gör egentligen ingenting som regeringen inte är känd för att ha mycket strikt förfarande och vara förutsägbara i sina handlingar. Så det var verkligen inte att veta hur vad som skulle hända. Vi vet fortfarande i dag inte riktigt hur regeringen kommer att reagera framåt genom att det definitivt inte är tillåtet att nära hans närmaste familjemedlemmar inte tillåter honom att åka i landet, och jag är inte säker på vad som skulle hända om han kliver på gränsen, om jag ska vara ärlig vid det här laget.

Matt Kettmann 31:32

Tja, och det är jättebra. Jag menar, några av de mest kraftfulla scenerna i filmen är när det här du vet, iranskt vin får utlandsiranier, du vet, i USA, och de är och de försöker det och de säger, du vet, jag kan verkligen smaka. Jag smakade hemmet i grunden, du vet, eftersom de var tvungna att evakuera under revolutionen. Jag menar, var det du förväntade dig att få den nivån av känslomässig respons på människorna som så småningom provade vinet,

Gap Keushgerian 31:58

Jag trodde att vi skulle få bra grepp i ju mer sommelier-sommelier-gemenskapen. Restaurangerna i New York och LA och San Francisco, uttryckte det i glaset, den där saken, eftersom de alltid letar och letar efter så jag var inte säker. Iranerna för att vi inte fick samma dragning i det armeniska samhället där vi gjorde armeniskt vin, men för kanske på grund av Sovjetunionen, kulturen att dricka vin och sluta. Och i väst hade vi det inte. Människor i Libanon, armenier i Libanon, Syrien. Vi drack inte. En vi drack Irak, vilket var vad alla drack i Libanon. Men iranierna måste ha behållit den smaken. Det finns i deras kultur, det finns i deras dikter. Det finns i deras allt finns där. Så de gjorde det, jag fick folk som skrev mejl till mig och sa: Åh, jag minns att min far brukade hämta alla mina ägg. Ingen far brukade få druvor från South tärningar för att göra vin hemma, inte ens under förbud, sånt. Så och det gjorde det är det. Vi gjorde visningar i Chicago och New York, och det skulle vara några evenemang och sedan var det en frågestund efteråt. Och vissa skulle de räcka upp handen och prata om det. Och jag tycker att det krävdes ett bra mottagande. De två, men särskilt min Sarah, jag tror att de är iranier och de gjorde inte vin. Så för dem är det verkligen känslomässigt. För nu gör de sin passion i Oregon, i motsats till att inkludera stormen i Raspbian. Eller i Shiraz. Tja, jag är säker på att de skulle älska att göra det, du vet, för det är deras hemland som är den berättelsen. Så jag äter allt jag någonsin positiv kille. Jag hoppas att de kommer att lossa på stramheten kring vintillverkning och inom ett decennium hoppas jag åtminstone att de kan tillåta kontrollerad eller begränsad vintillverkning som du vet, men för den lokala exportmarknaden. Det ser inte bra ut varje gång jag blir hoppfull. Du känner en dam utan halsduk och du vet att ett gäng människor blir dödade för en halsduk. Eftersom man kunde flickan bar den inte. Hon vägrade att bära den. Och sedan hade folk, du vet, gått för att protestera. De blev skjutna. Så jag och då klev jag tillbaka in i verkligheten. Och jag tappar hoppet om att denna oro som jag pratar om förstås du vet, skam eller så är det en otjänst för folket. Du vet, jag menar, det är vin för guds skull. Du vet, det är vin som förenar människor. Det är, jag menar, det är essensen av, du vet, jag menar, du går på middag i antingen på och du äter och du går du lever, det är inget snack, det finns ingen gemensam diskussion. Det finns inget vin. Om det inte finns något vin, du vet, hur mycket kan du göra med Coca Cola? Vi ska prata om konst och poesi och dina drömmar för dina barn att göra något utan att ta ett glas vin. Bara inte har en fyra veckor händer inte. Det är, det är som ett ljudsystem utan högtalare, vet du? Okej, ja. Och så äter de och går. Så, du vet, vi är vana vid att sitta runt sex personer och beställa champagne och beställa en vinröd, sedan beställa något annat, och sedan vet du, gå hem utvilad, återställd. Så att säga,

Matt Kettmann 35:47

berätta lite om vinet till vad det heter och vilken typ av vad, vad är den råa shea-druvan, som,

Gap Keushgerian 35:55

Rysslandsdruvan är, den är väldigt, den är annorlunda. Och det är bättre att det måste vara annorlunda. För annars, du vet, är det inte så att jag inte kan peka ut. Den har inga tanniner, så i den meningen är den närmare den har ibland men inte mycket tennis. Definitivt. Det är inte som tanninvin. Den har bra frukt. Den har ljusa körsbär, lite hallonaktig. Denna fruktiga långa finish på gommen, den har en fin lång finish på gommen. Det heter Ryssland. Det ena av namnen är kosher. Nu är det såklart vackert. Och jag tycker att det är en vacker sådan eller något liknande. Jag glömde den exakta innebörden. Och, och Ryssland eller Ryssland, vi valde Ryssland för att undvika förvirring, folk säger att Ryssland är fult, du vet, så. Men mestadels är det i Iran. Det används som Ryssland, du vet. Och alla kloka oympade vackra kullar, vingårdar på hög höjd, mycket välskötta vingårdar och tillgängliga för mulor och åsnor, du vet, verkligen, kanske gjorde de det högt. Så att de inte är kontrollerade. Även kodaren är klar. Ärligt talat, de ger dem inte om någonting. De var inte oroliga för att bli exponerade på kamera. Jag vet inte om de ens känner att det som pågick, ärligt talat, förutom att den här killen kom, han vill köpa druvor. Han är armenier, du vet, vi förhandlar fram ett pris. Det är inte som att de verkligen var oroliga för vad som pågick.

Matt Kettmann 37:36

Tja, låt oss prata lite om Armenien för att, du vet, leda till slutet av denna diskussion. Men när jag var i Armenien, för 20 år sedan, var kulturen fortfarande mycket, mycket mer vodkabaserad, som att vi satte oss ner för lunch och putsade av en flaska vodka, eller, du vet, lite grillat kött och grönsaker och allt. av det, och vinet började precis komma upp. Så särskilt i Karbach besökte vi ett antal brunnar, ett par vingårdar och provade vinet. Det var fortfarande lite, du vet, lite grovt. Men några av de bästa var sakerna vid sidan av vägen som de hemmagjorda människorna gjorde och sålde till oss, vilket var kul att köpa. Men vad jag menar, Amy, vad är din känsla för vinkulturen i vårt möte just nu? Det verkar som att det förändras ganska snabbt. Åh,

Aimee Keushgerian 38:21

det förändras så snabbt. Ja, väldigt annorlunda än jag tror när du var där. Men under 2015 hade vi cirka 38 registrerade vinmärken och idag har vi cirka 200 bara för att ge dig en liten skala av tillväxt. Vi har nya vingårdsprojekt, vi har internationella vinmakare som kommer vi har kulturen i staden har förändrats från en spritkultur som du sa till en vinkultur och du känner att du är i en vinstad när du re i ännu Yvonne, varje restaurang har vinlistor har ett bra urval av armeniska viner. Det öppnar vinbarer och nya restauranger öppnar. Vi skämtar hela tiden. Du vet, det är varje vecka det känns som att det öppnar en ny restaurang så med vinet har det också medfört en stigande kulinarisk tillväxt. Och vi är fortfarande vid det du vet, börjar verkligen förstå att vi inte har appalacher i landet. Vi sätter samman appalacherna som förstår byvariationer, olika höjder av mikroklimat. Och så ja, det finns det bara att det känns som att det växer och det är definitivt att det växer. Honorna var faktiskt tidiga adopterade av vinet till vinindustrin innan det fortfarande var mycket sovjetisk kultur. Och kvinnor och kvinnor tenderar att känna sig bekväma med att gå ut och dricka vin. Och så nu har det flyttats tillbaka i att alla dricker vin. Det finns vinfestivaler som händer varje år vi har de europeiska vindagarna vi har Adeney Wine Festival. Så ja, det är jag, det är bara att det förändras så snabbt.

Matt Kettmann 39:46

Och du delar din tid mellan att studera i Frankrike och att bo i Armenien. Vad gör du vad lever du egentligen ännu?

Aimee Keushgerian 39:51

Nåväl, jag är för närvarande i Dijon, gör min MBA, det är ett års långt program så jag kommer tillbaka, jag gör tillbaka i Armenien innan skörden i år. Denna höst,

Matt Kettmann 40:00
och då är det mycket av ett vin som vinturism börjar hända i Armenien till strax bortom armenierna som bor där? Kommer det folk till Armenien för att uppleva vinerna? Är det det som händer vet du när

Aimee Keushgerian 40:11

när turismen växer, förbättras vår infrastruktur. Det skapas vinrutter, det byggs nya vingårdar av det. Så det kommer att vara den primära typen av huvudfokus för linje. Vi har fem vinodlingsregioner, men på alla inbjudna så det ligger en och en halv timme söder om Jerevan. Så det är lätt att ta sig till från huvudstaden. Och det har några av de mest energifyllda projekten och och utvecklas väldigt snabbt. Så ja, vinturismen kommer definitivt och utvecklas. Och ja, det är allt det går ihop.

Matt Kettmann 40:44

Varför trodde du uppenbarligen på Armenien, när du bestämde dig för att plantera några druvor där och gå för det. Men insåg du att det skulle ske så här snabbt och så här dramatiskt? Jag menar, det är en enorm ökning på bara de senaste, du vet, sex, sju år låter som?

Gap Keushgerian 41:00

Titta, jag minns att jag visade presentationerna tidigt, när vi gjorde det första projektet, det här är kanske runt 1112. Det var 1011 1013 år sedan. Och jag skulle göra en presentation och säga, du vet, folk skulle fråga mig, vad tycker du? Du vet, vilka georgiska viner? Kan du jämföra dem med georgiska viner? Vad tror du att du vet, och jag skulle mycket säkert säga att vi inte kommer att erkänna branschen inom åtta år högst 10, det kommer att bli en helt annan sak. Och folk skulle titta på mig. Jag menar, för att jag hade gjort en del saker. De kunde inte förkasta det jag sa, du vet, okej, han pratar igen, för de gav mig tvivel om att, du vet, okej, den här killen, du vet, kanske tvivlar jag ibland på om det skulle hända, men det är naturligt, du tvivlar på dig själv. Om du är på ett otäckt ställe, förringar du dig ledsen, vad som helst, jag tror inte det. Och sedan kom det igenom nu, jag menar, du vet, några är top 10 broomball viner från Armenien, eller Cush var topp 10 Forbes vin av året. Och, du vet, jag menar, och så är det alla andra tidningar, allt annat, det är den här återupptäckten av branschen, det kommer att vara nu inom de tidiga adoptörerna, jag tror att tidigt adopterande stadium, där du vet, vinsommeliertyper , Masters of Wine, banbrytande vindirektörer, på restauranger, spetsimportörer, ni vet, det här brukade vara samma för många, många år sedan när jag sålde vin i Kalifornien. När Malbec kom, vet du. Och då kommer du att se Malbec. Och sedan kommer du att se en annan Malbec och sedan en annan Malbec. Och så bara exploderade det hela. Nu var alla intresserade av att göra Malbec att Argentina är ett bra exempel. Nya Zeeland är en annan. Det är ett nytt land, men det var en otrolig tillväxt. Och sedan var början Nya Zeeland Sauvignon Blanc, till och med Australien, jag minns när de kom runt i restaurangmiljöer eller sålde vin från Hunter Valley, eller ställen när jag hade en restaurang i San Francisco, så jag visste vilka ställen de brukade göra . Så jag ser hinder. Och om folk frågar mig kan jag med tillförsikt säga att det kommer det bara någon gång, det bara tar fart, du vet, friktionen är mindre, och det kommer att ta fart och fler människor kommer till skolan, fler vingårdar kommer att byggas upp igen , mer turism kommer och så vidare och så vidare. Det viktiga, som jag tror att vi gör, är att se till att vi gör seriös forskning, vi får klonerna, rätt. Eftersom du vet, du planterar en vingård för de kommande 40 åren, du vill vara säker på att rätt densitet är rätt klon. Det är rätt detta är rätt. Men jag säger inte till folk, om vi har gjort så här mycket som en bransch och fått recensioner, och skriver upp med överblivna vinnare från Sovjetunionen, tänk om vi gör det med rätt kloner med rätt täthet med droppbevattning. Eftersom vi har terroiren kan du ta bort den. Det är inte som att alla länder har vulkanisk jord, höga vingårdar och dessa inhemska sorter. Så det har vi. Och det är vad vi gör med det som var viktigast. Och för att sätta Armenien på kartan. Så jag är väldigt säker. Ja,

Matt Kettmann 44:36

nej, och timingen är bra. Jag menar, folk är intresserade av alla dessa saker nu, eller hur? Jag menar, för kanske 20 år sedan ville folk bara ha en taxi men nu är de intresserade av forskning och utveckling eller andra inhemska sorter eftersom så många människor är intresserade av saker och tings historia nu. Amy, ser du många människor i din generation som hoppar in i Armenien? Jag menar, är det det är det en ungdomlig vinkultur som kommer ut nu för att Ja,

Aimee Keushgerian 44:59

Vi har vi har en armenier som går för sin MW vi har några av dina på restauranger vi har min generation. Tja, jag antar att vi är den andra generationen och vi har många sorters döttrar som följer vad deras far kom och startade för 10 år sedan. Och vi kommer och börjar jobba med vår familj också. Så vi börjar se det generationsskiftet ganska tidigt. Och ja, den enda bransch jag menar att proffs är, de får sina W set-certifieringar, de får, de börjar komma igång i vingårdar utomlands. De studerar vid Geisenheim University. Så det håller definitivt på att utvecklas till en riktigt trevlig bransch. Och det viktigaste är att nästa generation börjar engagera sig. Historiskt sett har armenier inte varit vinmakare genom att alltid säga att armenier har varit läkare och tandläkare och juvelerare och yrken som inte kräver mark. Men nu när vi har mark och vi har inre, har vi territoriell integritet. Och vi har vingårdar, nu håller nästa generation på att bli vinmakare. Så det ser vi definitivt. Bra.

Matt Kettmann 45:59

Nåväl, jag ser fram emot att återbesöka Armenien och gå och kolla, igen, kanske min 20-årsjubileum från den senaste resan dit. Men jag minns att jag slogs av hur vackert land det var, och hur gästvänliga alla var, och maten var fantastisk redan då, jag är säker på att det är mycket bättre nu. Jag hade väldigt mycket roligt där. Och det var verkligen en stor del av min vinkarriär. Så du vet, ha alltid en förkärlek i mitt hjärta för det. Jag är glad att se att vinerna är riktigt utmärkta. De ni har skickat till mig var läckra. Och jag delade några med några armeniska vänner här så de är glada över att se det också. Så i alla fall, så vi kan om du är intresserad av den här historien, kan du se en kopp av frälsning på någon TV som går djupare in i VA Hey och Amy Kashkaris svåra situation för att göra vin i Armenien och göra lite vin och Iran och allt det där. Så tack för din tid idag. Tack. Bra. Tack. Har du testat några armeniska linjer än? Vad sägs om den där från Iran? Vi vill gärna veta. Du kan maila oss dina kommentarer och frågor på podcast som Wine Enthusiast dotnet kommer ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google, Spotify och var som helst annars du lyssnar på dina favoritprogram. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcast för fler avsnitt och transkriptioner. Ännu en gång. Jag är Matt Kaplan med Wine Enthusiast. Tack för att du lyssna.