Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

Klimatförändringar ökar traditionella skördemetoder. Hur en stor vingård klarar sig.

Vin är först och främst en jordbruksprodukt. Extrema klimat påverkar det, och klimatförändring , både naturligt och konstgjort, bara accelererar. Problemet är naturligtvis inte bara förhöjda temperaturer. Rökfläck , torka, frost, översvämningar, hagelstormar och överdriven nederbörd påverkar alla vingårdar. Den kollektiva effekten av dessa förändringar på vinproduktionen blir allt tydligare med tiden.



Den här veckan satt jag ner med Steve Peck för att diskutera. Peck är VP för vintillverkning på J. Lohr vingårdar och viner i Paso Robles , Kalifornien, för vilket han övervakar hela portföljen av vita och röda viner.

Lyssna när Peck förklarar hur han bestämmer när det är dags att skörda; krångligheterna i skördeprocessen; hur extremt väder påverkar J. Lohrs skörd i år; om klimatförändringarna i slutändan kommer att påverka hans vinframställningsstil; och vad J. Lohr gör för att mildra klimatförändringarna i vingårdarna.



  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Högtalare: Steve Peck, Jacy Topps

Jacy Topps 00:08

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du serverar drinkkultur och människorna som kör den. Jag heter Jacy Topps. Den här veckan pratar vi om klimatförändringar och dess inverkan på skörden. Vin är först och främst en jordbruksprodukt. Så extrema klimat kommer utan tvekan att förändra vinproduktionen. Under åren har vi sett rekordstora snöstormar i Napa och Sonoma, skogsbränder i Nordamerika och översvämningar i Australien i Tyskland. Klimatförändringar, både naturliga och konstgjorda, är mycket verkliga. Och dess inverkan på vinproduktionen blir mer och mer uppenbar. Så hur påverkar det vinet? Jag satte mig ner med Steve Peck för att diskutera. Steve är VP för vinframställning på J. Lohr Vineyards och viner i Paso Robles, Kalifornien, där han övervakar hela portföljen av J. Lohr-viner. Så lyssna på en Steve som förklarar hur han avgör när det är dags att skörda skördeprocessen; hur extremt väder påverkar deras skörd i år; om klimatförändringarna i slutändan kommer att påverka deras vinframställningsstil, och vad J. Lohr gör för att mildra klimatförändringarna i vingårdarna.

Jacy Topps 01:32

Varje glas vin berättar en historia. Dessa berättelser avslöjar en dold historia, smaker och passioner, och ibland avslöjar de våra mörkaste önskningar. Och Vinentusiastens senaste podcast. Den berömda journalisten Ashley Smith dissekerar vinvärldens underliv. Vi hör från människor som vet vad det betyder när produkter av kärlek och omsorg blir källan till girighet, mordbrand och till och med mord. Varje avsnitt tar lyssnarna in i vinframställningens mystiska och historiska värld och de brott som sedan har blivit Vinfamous. Den här podcasten passar lika bra ihop med vinälskare, historienördar och brottsjunkies. Så ta ett glas av ditt favoritvin och följ podcasten för att gå med oss ​​när vi fördjupar oss i vändningarna bakom de mest chockerande vindbrotten genom tiderna. Följ Vinfamous på Apple, Spotify eller var du än lyssnar och se till att följa programmet, så att du aldrig missar en skandal. Nya avsnitt släpps varannan onsdag.

Jacy Topps 02:43

Hej, jag heter Jacy Topps. Idag diskuterar vi skörd och klimatförändringar. Min gäst är Steve Peck. Steve är vicepresident för vinframställning på J Lohr Vineyards och vin i Paso Robles. Välkommen Steve. Jag är så glad att du kan vara med oss ​​idag.

Steve Peck 02:59

Tack, Jacy. Jag uppskattar verkligen möjligheten att tillbringa lite tid med dig.

Jacy Topps 03:03

Så det är skördesäsong började över hela norra halvklotet och vinvärlden är superspänd och upptagen.

Jacy Topps 03:11

För våra lyssnare som inte är riktigt bekanta med processen, kan du snabbt ta oss igenom stegen i skörden som vad som ingår i den? Och de beslut som måste fattas eftersom det är en så mycket viktig del av vinframställning?

Steve Peck 03:25

Ja, så J Lohr vi odlar i tre regioner i Kalifornien. Den ursprungliga regionen är i Monterey-området. Idag kallas det kungliga Seiko of Monterey, det är ungefär som Rodeo Drive. Du vet, verkligen ett av de bästa områdena i Monterey, mycket idealiskt klimat för Chardonnay Pinot Noir, vi har en 30 hektar stor vingård uppe i St. Alena och Napa Valley och sedan faktiskt 3000 hektar i Paso Robles tillägnad främst Cabernet Sauvignon.

Steve Peck 04:00

Så vi har vårt eget team av vingårdsförvaltare och vinodlare som har arbetat under hela året, du vet, från beskärning, till, du vet, bevattningsprotokoll, skottgallring, klustergallring. Och när vi närmar oss skörd handlar det verkligen om att samla in prover, få ut våra vinmakare som du känner, inklusive mig själv på fälten, provsmaka och smaksätta för optimal mognadsnivå innan vi fattar våra valbeslut. Så, vi har just idag fått vårt första prov av röda druvor till vårt laboratorium här. Det kommer att bli en sen säsong och 2023 är varmt som klimatet har varit i hela USA:s inre med rekordstora temperaturer och varje stat, du vet, Texas och Colorado kommer att tänka på. Vad det gör är att faktiskt skapa den här typen av gigantiskt sugande ljud från Stilla havet och jetströmmen tar in det

Steve Peck 04:59

Mycket mer kall luft från havet. Så, kustremsan från Santa Barbara till Paso Robles, Monterey, Sonoma Napa. Det har faktiskt resulterat i den coolaste växtsäsongen vi har haft sedan 1999. Så hela staten förväntar sig att få en senare skörd än normalt igen, på grund av den kallare luften som dras in från havet. Okej, så låt oss, låt oss backa för en sekund när du sa att du plockar druvor till den mognad, hur gör vinmakarna? Hur bestämmer du den perfekta mognad? Okej, så återigen, det finns en analysnivå att vi typ letar efter en viss söthetsnivå eller sockernivå i druvorna, det kommer att resultera i hur mycket alkohol som finns i vinet. Men, du vet, ett varumärke som J. Lohr skulle gå till nästa nivå, vilket verkligen är smakmognad. Och vi vill ha tillräckligt med hängtid på vinstocken för att utveckla den lämpliga smaken. Så klassisk skulle vara vår flöjtkorsning, lösa en promenad, där om vi får i oss sockret, precis där det borde vara, om frukten fortfarande smakar gräsigt och grönt, kommer det att ha en grönpepparkaraktär. Men det kommer inte att ha utvecklat några av filerna, vilket är typ av passionsfruktaromer som vi behöver för att låta frukten ha ytterligare hängtid på vinstocken för att uppnå. Så det är en klassisk där jag och Christian Barnhouse eller vinmakare för vita viner verkligen var på patrull för utvecklingen av de där passionsfruktaromerna i Sauvignon Blanc för Chardonnay, vi letar efter att gå från ett slags grönt äpple till kanske mer av en persika , eller nektarin typ av smakprofil. Och röda druvor, vårt team och jag inklusive vi har liksom utvecklat en riktigt intressant variant, det vill säga att vi provar druvor från russin, vilket är runt 1 augusti, där druvorna blir från gröna till röda, vi börjar smaka vid den tidpunkten för eventuella negativa smaker, vilket skulle inkludera den gröna paprikaaromen. Och så om, om vi får en fin, fruktig smakprofil den 1 augusti, så vet vi att vi är redo för säsongen. Om vi ​​får den gröna paprikasmaken svälter vi faktiskt vinstockarna från all bevattning. Och vi tar dem genom en torkcykel för att försöka vrida ut lite av den gröna paprikasmaken. Men när det kommer till den sista skörddagen för röda druvor är teknikerna ganska intressanta, vi kommer att stoppa några druvor i munnen, tugga upp och spotta ut. Och om saften kommer ut ur min mun, typ grön eller rosa, betyder det att den inte är klar. Om saften som kommer som du spottar ut är fin och mörkröd betyder det att färgen i de skalen är redo att rulla. Och vi kommer att ha det riktigt lätt i jäskärlet, vi kommer att kunna veta att de druvorna kommer att ge upp färgen till juicen väldigt lätt. Och att vi inte kommer att behöva överanstränga vinet för att få färgen och som skulle driva vår smakprofil till en mer av en garvsyra över extraherad smakprofil.

Jacy Topps 08:21

Jag gillar hur du beskriver att bara du vet som; ni har er vinprovning i vingårdarna och ni lägger i det och spottar ut det. Hur gör vinrecensenter på samma sätt?

Steve Peck 08:33

Ja, ja, det är inte en det är inte en, du vet, en vacker process. Du vet, en del av den processen kan vara att leta efter utvecklingen av fröfärg. Så om fröna fortfarande är lite vita och kärniga, tenderar de att ge en bitter smakprofil. Om de har den här fina, bruna sortens rostade utseende. De kommer att framställa viner med riktigt mjuka och lättillgängliga tanniner.

Jacy Topps 09:04

Tja, jag är glad att du tog upp versionen eftersom du sa att det vanligtvis är början av augusti med klimatförändringar. Påverkade det lite eller gjorde det inte? Är det vanligtvis första veckan i augusti?

Steve Peck 09:18

Höger? Så använd termen klimatförändringar, och det är den korrekta termen. Du vet, du vet, för 10 år sedan skulle vi ha pratat om global uppvärmning, uppvärmningssnack om du vet, att du vet att det varma inlandet i USA liksom resulterade i en kallare kustremsa längs Kalifornien. Och så ja, det kan variera, kanske, du vet, plus eller minus 10 dagar, om vi har haft en torr vinter, tenderar vinrankorna att komma ur viloläge lite tidigare när knopparna bröt ut, så ungefär som tidigast är St. Patty's Day och ungefär det senaste är lite efter aprilskämt. Så, du tenderar att säkra. Du vet mer mot det, du vet, mitten av mars knoppbrott, på en torr vinter. Och igen, och igen, kanske in i den första veckan i april på en blötare vinter, som vi hade 2023. Så, det finns typ en, du vet, startpunkten för hela växtsäsongen, och det kommer att spela igenom till blomningsperioden, som vanligtvis händer i maj, de flesta människor tänker inte riktigt på vinrankor som en blommande växt. Men det är faktiskt så att den har dessa små små blommor. Och precis som en körsbärsblomma, idealiskt sett kommer varje blomma att förvandlas till en fruktbit till en druva eller till ett körsbär. Och så, så den processen tenderar att vara plus eller minus 15 maj. Och sedan igen, den där bräsningen som är där vi går från dessa hårda, sura, gröna bär till du vet, mjuka, färgade och söta bär börjar, du vet , allt från t.ex. 25 juli till kanske 8 augusti, någonstans under den perioden. Och i år är det bra, vi är på den sena sidan av det spektrumet. Okej, så långt när det gäller mognad och mognad av druvorna, vilken typ av väder påverkar det är det överdriven värme, överdriven fukt eller frost, som det som saktar ner mognaden eller det som påskyndar mognaden. Höger. Så det finns den här typen av Goldilocks temperaturband, säg, från cirka 70 till cirka 85 grader Fahrenheit. Och så, i, så ju fler timmar av dygnet du spenderar i det lilla temperaturfönstret, desto högre färgutvecklingen kommer att bli, det tar ungefär två veckor från det att strålarna börjar för alla druvor till växla från grönt till rött. Och om vi har ett trevligt måttligt temperaturfönster, så spelar det ingen roll om du vet att den dagliga högsta kan vara 90 eller 95, eller till och med 100, så länge du har gott om timmar, dagtid i de 770 till 85 -graderFahrenheit-fönster. Så vi har gått tillbaka och tittat på våra rekord genom åren. Och sedan när vi har en period av den där tvåveckorsperioden av arrayer där de övergår från grönt till rött, om vi har ett högre antal timmar i den där trevliga tempererade temperaturzonen, ser vi en explosion av färg utveckling i druvorna och i de viner som vi producerar två månader senare. Okej, så du sa att det var varmare i år i Paso eller var det varmare? kallare? Det är kallare. Faktum är att det är kallare. I Paso och igen, är de flesta av vinodlingsregionerna i Kalifornien faktiskt kallare 2023 än normalt. Wow, det är så intressant. Ja, det är det verkligen. Och återigen, det är där termen klimatförändringar är en bättre beskrivning än global uppvärmning. För är det så här varmt det är, som det är, jag menar, glaciärerna smälter, de sätter in vanliga värmetemperaturer, skogsbränder i Kanada och Klippiga bergen, får den allmänna värmen i, du vet, det inre av USA är faktiskt kan dra in kallare luft från Stilla havet och, du vet, till, du vet, till landmassan längs Kaliforniens kust som kanske 20 eller 35 Miles sträcker från Stilla havet hela vägen från Santa Barbara till Mendocino.

Jacy Topps 13:43

Och nu ett ord från vår sponsor, tillbringa en helg med att utforska några obekanta druvstampplatser. Beläget bara några minuter väster om Portland, i Oregons berömda Willamette Valley-upplevelse och enastående intima värld av vin, och till Walton Valley. upptäck mer än 30 vingårdar i världsklass utan folkmassorna. Njut av dussintals olika sorter, alla lokalt odlade och producerade i Pacific Northwest. Utforska Tualatin Valley på Tualatin Valley tual@invalley.org.

Jacy Topps 14:26

Jag vet att vinmakare i princip skördar druvor för som en vit druva skördas tidigare för de lättare vinerna och de röda druvorna skördas lite senare. Finns det en mer betydande fluktuation och skördetider på grund av klimatförändringar på grund av det kallare vädret i år?

Steve Peck 14:51

Ja, vi odlar inte våra vita druvor i samma region som vi odlar våra röda druvor. Så, du får vi att du vet att vi odlar Chardonnay. Och Samuel Blanc i Montereys svala klimat till att börja med. Så vår skörd för dessa druvor är ungefär samtidigt som vi mognar Cabernet i Paso Robles i den varmare regionen. Som sagt, du vet, klimatförändringseffekten är verklig, vi tror fullt ut på den. I vissa fall, till exempel 2022, hade vi rekordhöga temperaturer den första veckan i september, med temperaturer som nådde oöverträffade 105, till och med 110 grader i vissa delar av våra vingårdar i Monterey. I så fall skulle man kunna tro att druvorna bara skulle mogna riktigt snabbt, men det fungerar faktiskt inte så, bladen på en vinranka eller i stort sett vilken växt som helst, du vet, du har en sån där blank sida som är vänd mot solen. Och sedan är baksidan av bladet typ den här dolda suddiga sidan och på den baksidan eller så kallas de stenhuggare eller stomata. Så i grund och botten gillar svettporer, och när det blir 105 grader stängs dessa porer och vinstockarna går bara i viloläge. Och så ser vi faktiskt en paus i vår mognadsutveckling när vi ser temperaturer norr om 100 grader och vinrankorna precis som att låsa sig. De slutade fotosyntetisera, och de går liksom in i ett överlevnadsläge. Så det är verkligen intressant, man skulle kunna tro att varmt väder bara skulle få saker att mogna, men det fungerar faktiskt inte så. Återigen, du är utanför att du inte har tillräckligt med timmar i det där riktigt söta Guldlocksområdet mellan 70 och 85 grader och vinstockarna är faktiskt typ eller inte så produktiva i varmt väder. Det är så fascinerande. Ja, det är inte intuitivt. Det är inte en intuitiv vetenskap. Ja. Och så sa du att du har planterat tunnland i olika regioner i Kalifornien. Är det rätt? Till höger, med 3000 tunnland röda druvor i Paso Robles de la har vi också cirka 1000 tunnland som vi äger och odlar i Monterey Royal Seiko-regionen, och sedan drygt 30 tunnland uppe på Pratt Avenue i St. Alena Napa Valley.

Jacy Topps 17:26

Så jag är intresserad av att veta om Napa Valley Acres eftersom du vet, Napa hade mycket snö Napa och Sonoma hade mycket snö i vinter. Det är rätt. Ja. Gjorde det. Nej, jag menar, liksom, du hade mycket mer än New York City. Jag är här i New York City. Det var vansinnigt. Påverkade det överhuvudtaget vingårdarna?

Steve Peck 17:52

Det du vet är det under vilande säsong. Så, du vet, det ger bra fotojournalistik. Men jag, du vet, visiret, du vet, de är undangömda för sin vinterdvala. Och så även när vi får en anomali som snö, i vingårdarna, stör det verkligen inte äppelkärran så länge som vinstockarna är vilande. Så, men det är vackert att se.

Jacy Topps 18:19

Så du sa att du skördade lite senare i år? Hur mycket senare ska du skörda

Steve Peck 18:28

Vi har ont om att förutsäga att vi kommer att slutföra skörden den 10:e november var förra året, vi var klara den 20 oktober. Så räkna ut det, det är 20 dagar eller så olika tre veckor, tre veckor olika. Som sagt, vi har inte plockat en enda druva. Så vi sa att Mike Tyson sa att alla har en plan tills de får ett slag i ansiktet. Men, du vet, vi är, vi är, du vet, vi lever alltid i hopp om att det här kommer att bli den bästa bilden någonsin. Inget har hänt hittills och 2023 skulle förhindra det. Men du vet, igen, du vet, ranking du vet, om det slutar med att bli en blöt oktober eller om vi har frost eller, du vet, några värmeböljor

Steve Peck 19:18

vi måste anpassa vår plan och verkligen göra vår magi i vingården så att du vet, ta druvor av medelkvalitet, du vet, och göra det bästa av det istället för, du vet, några av dessa, några av de fantastiska årgångarna som 2021 Vi hade ett stort antal årgångar 2012 2013 2014, där du vet, vinerna gjordes bara i vingården de var bara vackra hela vägen genom livet där du vet att vi skulle ha annat svårare än det är 22 vara en av dem där vi pratade om att det är vinmakarnas årgång. Så det är verkligen vid den tidpunkten, du vet, det är upp till vinmakaren att använda sin finess sin blandningsförmåga för att du verkligen ska anpassa vinstilen för att verkligen komma på något som folk kommer att njuta av?

Jacy Topps 20:06

Ja, det var definitivt min nästa fråga. Om du måste välja, du vet, tidigare eller senare, eller när du väljer, så är det inte den ultimata mognadsnivån du behövde. Hur har det påverkat jäsningsprocessen? Är det mer socker mindre syra? Eller tvärtom?

Steve Peck 20:28

Ja, det första vi ska göra är, du vet, varje vingård är inte bara helt enhetlig. Så om vi har en vingård som har, du vet, några små kullar och dalar, du vet, märke som J Lohr, eller så skickar vi in ​​vårt team dit, för att välja ut sluttningen separat, och låta den lilla dalen frukten i dalen som inte är värmestressad, du vet, ha tid på vinstocken för att helt nå idealisk mognad. Det tjusiga ordet för det kallas differentiell skörd. Så det är definitivt tidigt i vår spelbok. Men du har rätt, när det gäller vad som kommer till vingården, frukt som har utsatts för för mycket värme, vi kommer att se högre alkoholer och vinerna lägre syra, vinerna är faktiskt ganska härliga i det första halvåret i vingården, men de har inte alltid friskheten eller strukturen för att verkligen vara älskvärda. Så vi, återigen, anpassar, du vet, en av de saker du kan göra om hela årgången påverkades på det sättet, du kan säga, okej, ja, kanske 18 månader är vår normala tid och fat, vi kommer att göra 14 månader istället, ta ut de här vinerna, ni vet, ur fat och ner på flaskan för att bevara lite fräschör, det skulle vara en vanlig lekbok för oss för en varm årgång. Okej, så vad gör Jay Lord i vingårdarna för att mildra eller anpassa sig till klimatförändringarna? Ett par saker. Urval av grundstammar är en stor grej, där man har vissa grundstammar som är mer torktoleranta än andra, det beslutet får man väl bara ta en gång? Det är vad du vet, du vet, det är ett planteringsbeslut. Vi har också gått för att anpassa det ett antal av våra vingårdar där, du vet, du kan se, du vet, en rad med vinstockar, och det finns en liten bevattningsslang som löper längs botten av pålarna där. Och du skulle få lite vattendropp eller vid varje vinstock, vi har typ gått dit vi faktiskt kommer att ha, i de flesta fall, två slangar. Så igen, om frukten uppe på sluttningen i den raden behöver vatten, kan vi bara vattna de där vinstockarna, att som behöver vatten och inte hela raden. Så, låt oss säga att du vet, några av vinstockarna ligger typ nere, på lägre mark, tyngre jord, de är, de är bra, vi behöver inte vattna varje vinstock i den raden. Så det är, det är ett exempel. Vi har en annan där, du vet, druvorna tenderar att växa upprätt naturligt. Men det finns vanligtvis en korsarm och trådar som spaljéer som kommer att hålla, du vet, hålla skotten i det uppåtgående läget, vi har typ gått till de här, där de är ungefär två fot långa, skjuter ut mot söder sidan av vinraden, och kanske bara sex tum till norra sidan. Så, det fungerar nästan som en brätte av en basebollhatt, dit vi har lutat vinrankornas arkitektur för att skapa lite mer skugga på, säg, den soliga sidan av vinstocken, den södervända sidan av vinrankan, precis som du vet, mitt hus, helt klart. Jag menar, jag har förstått, jag har verandan på den här på södra sidan av huset, och jag har den på norra sidan, du vet, en varm eftermiddag, du vet, min familjen och jag sitter väl ute på skuggsidan av huset? Vi vet inte, vi sitter inte där ute i den gassande solen. Så, men och så har vi typ anpassat spaljéarkitekturen lite för att ta itu med det.

Jacy Topps 23:55

Okej, så nästan varje vingård har sin egen stil, och jag vet att Jay Laura har sin egen stil. Tror du att klimatförändringarna i slutändan kommer att påverka din stil av vinframställning? Funderar du på kanske 1015 20 år framåt? Skulle du anpassa en ny stil för vinframställning, en ny J. Lohr-stil?

Steve Peck 24:17

Tja, vi är verkligen öppna för att du vet, och tittar på andra sorter som kan, du vet, liksom stödja vårt varumärke. Cabernet francs och exempel du vet, smaken profilerar mycket som Cabernet Sauvignon. Men det är vi du vet, vi faktiskt vissa sorter kräver mer vatten än andra bara naturligt. Vi pratar om Seraj till exempel, från Rhônedalen. Vi pratade om att det var en sorts Hummer av stora slagsmål. Det är med andra ord gasslukaren. Serato går igenom det bara plöjer genom vatten och Cabernet Franc vi kallar det som Prius du vet betyder att det är riktigt ekonomiskt. Och det vet du, så vi har faktiskt sakta utökat våra Cabernet Franc-planteringar och hittar mer nytta för det, frukten slutar med att blandas in i vårt Cabernet Sauvignon-program på eller lågt program i, du vet, typ 5 % kvantiteter. Men vi värdesätter vår erfarenhet av att odla den sorten och skulle luta oss in i det om du vet att klimatförändringen fortsätter. Och vi har erfarenhet av Cabernet Franc och vi vet att det kommer att tillåta oss att, du vet, spara vatten, det kommer inte att kräva så mycket bevattning i vingården och det kommer att vara lite mer värmetolerant mot dessa , du vet, varmare temperaturer som vi ser i vingårdarna. Men återigen, denna kustremsa, där pastoral ligger, det är, det kanske inte blir varmare här, det kan faktiskt spela ut att vi blir svalare igen, på grund av det drag som USA:s inre har skapat för oss att dra ännu mer kall luft från Stilla havet. Så det är inte helt intuitivt som du kanske tror.

Jacy Topps 26:12

Ja. Steve, jag har en fråga till till dig. Äh va. När alla druvor är pressade och allt är i tanken är jäsnings- och skördesäsongen över. Och du det har varit en succé. Vad har du i ditt glas? Vad dricker du?

Steve Peck 26:29

Tja, jag tippar redan på hatten för min upphetsning kring Cabernet Franc. Du vet, vi odlar även några Rhone-sorter här på J lore som kan vara riktigt uppfriskande. Vi har en ny typ av lyxig ikonisk release som heter JLo eller signatur Cabernet Sauvignon. Så om jag verkligen känner för att skämma bort mig själv och tillåta mig själv att bara må bra av allt det hårda arbetet, så har jag lagt in, som, du vet, i den situation du beskriver, du vet, typ kämpat skördekampen. Jag har, du vet, jag har varit uppe tidigt och varit på den där hypervaksamma bevakningen av vår skörd i vår vinframställning, och jag vill verkligen belöna mig själv. Det är flaskan jag ska ta fram är fängelset eller signaturen Cabernet. Ja, och jag vet att ni förtjänar det. Allt hårt arbete.

Jacy Topps 27:22

Ja, tack så mycket för att du är med. Det har varit ett nöje att prata med dig. Det var en fröjd. Tack. Jag önskar dig en mycket glad och hälsosam skördesäsong.

Steve Peck 27:33

Okej, och tack, Jacy och jag uppskattar verkligen möjligheten igen att prata med dig.

Jacy Topps 27:44

Berättelsen om klimatförändringar är inte bara en av förhöjda temperaturer, det finns röklukt, torka, frost, översvämningar, hagelstormar och överdriven nederbörd. De påverkar alla vingårdarna. Klimatförändringarna är väldigt verkliga och de accelererar bara. Säker. Framsteg inom teknik och bättre vetenskaplig förståelse för hur druvor odlas, hjälper verkligen vinmakare att anpassa sig till klimatförändringarna. Men i slutändan är det upp till oss alla att hjälpa till att mildra det. Vad är dina tankar? Om du gillar dagens avsnitt, vi älskar att läsa dina recensioner och höra vad du tycker. Du kan maila oss dina kommentarer och frågor på podcasts @ wine enthusiast.net. Och hej, varför inte berätta för dina vinälskande vänner att kolla in oss för att komma ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google, Spotify och var som helst annars du lyssnar på podcaster. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcast. För fler avsnitt och utskrifter. Jag heter Jacy Topps. Tack för att du lyssna.