Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

Finns det ett rätt sätt att prata om vin?

Detta är den första i vår tredelade serie som lyfter fram några av 2023:s framtida 40 smakmakare . Under de senaste åren har vinindustrin börjat räkna med sitt problem med mångfald och integration. Men att skapa en mer inkluderande vinindustri börjar med att erkänna de sätt på vilka det kan utesluta människor.



Vilket leder oss till vår gäst denna vecka. Alice Achayo grundad Vinlingvisten , ett konsultföretag, för att utbilda vinproffs och vindrinkare och bredda hur de tänker och pratar om vin.

Lyssna när Achayo förklarar hur hon kom in i branschen; varför hon startade Wine Linguist, vikten av mångfald inom samhället; och hur ett utökat språk kring vin kommer att hjälpa dem som dricker att utveckla en djupare uppskattning för det.



  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Högtalare: Alice Achayo, Jacy Topps

Jacy Topps 00:08

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du serverar dryckeskultur och människorna som kör den. Jag heter Jacy Topps. Detta är den första i vår tredelade serie som lyfter fram några av årets framtid. 40 Smakmakare. Under de senaste åren har vinindustrin fått räkna med sitt problem med mångfald och inkludering. Och att skapa en mer inkluderande industri börjar med att erkänna de sätt på vilka den kan utesluta människor. Vilket leder mig till vår gäst den här veckan. Alice Achayo. Alice Achayo grundade The Wine Linguist, ett konsultföretag skapat för att utbilda vinproffs och drinkare för att bredda hur de tänker och pratar om vin. Så lyssna på när Alice förklarar hur hon kom in i branschen; varför hon startade The Wine Linguist; vikten av mångfald inom samhället och hur ett utökat språk kring vin kommer att hjälpa vindrickare att utveckla en djupare uppskattning för det.

Jacy Topps 01:13

Och nu ett ord från vår sponsor. The Calling är en drömsamling av kaliforniska viner som erbjuder ett distinkt utbud av sorter, stilar och Best in Class Appalachian vinmakare James MacPhail ger varje vin en tydlig signaturröst, och arbetar med kända familjeodlare för att tillverka Chardonnay, Pinot Noir och Cabernet Sauvignon. Samtidigt som man samlar in över sjuttio 90 pluspoäng i processen. Gå med i en av The Callings, helt anpassningsbara vinklubbar för första tillgång till nya utgåvor, speciella biblioteksårgångar och mer. Med fyra medlemsalternativ finns det en klubb för varje älskare, ta emot tre försändelser per år eller prova det månatliga prenumerationen och leverera tre flaskor i månaden direkt till din dörr. För mer information och tillgång, besök oss på den ringande wine.com-entusiasten för snedstreck.

Jacy Topps 02:13

Hej, jag heter Jacy Topps. Min gäst idag är Alice Achayo, Alice är grundaren av The Wine Linguist, ett företag fokuserat på att förändra vinets språk och kultur för att öka tillgängligheten. Hon är också en av årets Wine Enthusiast Future 40 Tastemakers. Välkommen, Alice, jag är så glad att du kan vara med oss ​​idag.

Alice Achayo 02:35

Tack så mycket, Jacy, tack för att du har mig. Det här är spännande. Hur mår du?

Jacy Topps 02:42

Jag är bra. Så jag vill börja med att säga grattis till framtiden. 40 smaksättare.

Alice Achayo 02:49

Tack så mycket. Ja, det har varit vilt. Men ja, tack så mycket.

Jacy Topps 02:56

Så jag skulle älska att höra om din vinresa. Kan du berätta lite om hur du kom in på vin?

Alice Achayo 03:02

Säker. Ja, det är definitivt inte en enkel sorts resa. Men jag ska verkligen säga att jag började med vin efter flera år av att baka bröd professionellt, och jag kände hur min kropp blev lite trött. Och jag tänkte bara, vad mer kan jag göra för att vi fortfarande kommer att vara på samma linje av liknande mat; besöksnäringen och jag hade fått ett smakprov på varför ingen ordlek. Medan jag gick på college tog jag en internationell dryckeskurs där och introducerades till vad jag nu vet är själva toppen av isberget för vinvärlden. Och varför kunskap, men så när jag var vid denna tidpunkt i mitt liv och tänkte, okej, som var, var kan jag svänga in? Jag minns hur mycket jag tyckte om det på college och tänkte, ja, du kommer att behöva vin i framtiden. När du gör något med gästfrihet. Vid den tidpunkten hade jag drömt om att öppna min egen bistro någon gång. Och så jag tänkte bara att du skulle behöva känna till vin till din bistro. Så jag gick över till vin.

Jacy Topps 04:16

Jag menar, som att vin och mat definitivt har ett bra förhållande, särskilt i bröd, eller hur?

Alice Achayo 04:23

Ja, jag menar, det är jäsning inblandad. Jag säger alltid till folk att jag gillar jästa saker. Så du vet, surdegsbröd och vin. De är, de är två av mina favoritsaker. Så det var liksom, på ett sätt, nästan en naturlig pivot för mig.

Jacy Topps 04:38

Så när bestämde du dig för att starta The Wine Linguist?

Alice Achayo 04:43

Säker. Jag startade The wine linguist förra året ungefär i januari förra året 2022. Och vid det här laget hade jag varit i branschen i ungefär sex år, jag hade arbetat i en fin vinbutik från början och sedan var jag en kock inbyggd i för en distributör i Massachusetts innan jag lämnade det och verkligen påbörjade min egen resa, men ja, så jag skulle säga började förra året riktigt snyggt. Det är ett ganska ungt företag för tillfället, men jag är inte nödvändigtvis ny i branschen.

Jacy Topps 05:15

Okej, så vad är det egentligen? Är det ett företag som gillar, är det för utbildning eller resurser? Vad är egentligen vinlingvisten?

Alice Achayo 05:23

Ja, vinlingvisten är ett konsultföretag. Och vårt syfte är att utbilda vinproffs och vindrickare, att förändra och bredda hur de tänker och pratar om vin. Så med det vill vi verkligen förändra språket och kulturen kring vin för att bättre representera en mycket mer mångsidig demografi som vi nu ser i vinvärlden. Och med det vill vi också införliva kulturerna och köken i den globala södern, och dess diaspora, jag är inte säker på att du känner till, jag tror vid det här laget, om någon inte är medveten, tror jag att de förmodligen har huvudet i sanden. Men du ser inte, du ser fortfarande inte att den globala försäljningen och dess kultur verkligen införlivas i vinvärlden. Och jag tycker att det är ett så missat tillfälle. Och så en del av vårt arbete med att se till att vi förstärker det i blankrummet. Och till sist centrerar vi vinmakarnas och vingårdsberättelsernas arbete. Och alla dessa tre saker är verkligen menade att förändra hur vi tänker kring vin framöver, så att det blir mycket mer inkluderande. Det är mer representativt för demografin av vindrickare vi har nu. Och det handlar om att verkligen fokusera på upplevelser och människors sensoriska minnen och använda vinmakare för att lura dem att verkligen berätta sina historier om vin. Höger?

Jacy Topps 06:44

Så wow, det är okej. Så, först och främst, jag menar, bara gå tillbaka till språket som omger dig, jag menar, du bestämde dig för att komma in och precis som, demontera det hela, för sådär, gillar det, jag menar, på språket kring vin går tillbaka hundratals år, eller hur? Som, det är som ett enormt företag, skulle jag anta

Alice Achayo 07:08

För mig är det väldigt enkelt, eller hur? Jag säger alltid till folk, jag talar flera språk vin, och sedan frågar de vad det är. Så jag tycker om att berätta för folk att jag har mitt eget språk för vin, som är baserat på min sensoriska referenspunkt. Och sedan lärde jag mig det europeiska snedstrecket västerländska samhällets språk för vin, vilket är standarden för längden på språkvin som vi har nu. Och så säger jag det. Och för mig hade jag så svårt att försöka få kontakt med vin när jag kände att jag var tvungen att bara prata om vin ur det perspektivet. Och så, du vet, jag ser verkligen på vin och mat som två saker som är väldigt bra, för det första går de hand i hand, men också att de har den här stora förmågan att föra samman människor från olika bakgrunder. Och så när jag är i vinbranschen och ser att sättet som vi pratar om vin, språket vi använder för att prata om vin, faktiskt utesluter människor snarare än att sammanföra människor, hade jag ett verkligt problem med det.

Jag kommer från en kultur där vi är, vi är väldigt samhällsorienterade, vi är, du vet, speciellt mat för oss samman. Och så jag som sagt, jag ser att mat och vin är lika på det sättet. Och så ju mer jag ville ägna mig åt vin, kände jag också det här, denna passion för att lämna när jag var tvungen att se vin från detta mycket eurocentriska perspektiv, för jag tänkte, ja, det inkluderar verkligen en hel del uteslutande ut många människor. Och jag försöker föra människor samman. Och så för mig, typ, hur ändrar jag detta, och det var verkligen att gå efter vinets språk och säga, vi måste ändra detta måste tas in och behöver, vi måste ändra hur vi tänker om vin för att kunna få fler till bordet.

Jacy Topps 09:00

Ja, jag menar, jag håller med. Och jag tror att vi som vinindustri har fört den här diskussionen i några år nu. Eller hur. Jag känner att jag håller med om det du säger. Jag gillar men jag tror att det är i teorin att vin och mat för oss samman. Jag menar, som det borde, men jag tror att när vi börjar prata om branschen, och hur vi inom branschen, pratar och utbildar, så känner jag att det är där det går rätt, precis, precis som den dagliga vinkonsumenten, förstås. det för människor samman och du vet, för folk till bordet. Men hur ser du på utbildningen som vinindustrierna, alla certifieringsprogram som i grunden är baserade på det eurocentriska språket?

Alice Achayo 09:52

Du kan väl tänka dig att jag tycker att det är problematiskt? Och så jag håller helt med dig om att ja, vin förenar människor kan föra människor samman, men du ser det inte, tyvärr, så mycket. Och, och där du ser det som att det nästan är som i vinbranschen där vi alla är vinproffs, och vi alla talar samma språk som vi har lärt oss att tala, eller hur. Och så var det faktiskt något jag tänkte på tidigare, det är vinet, vinutbildningen, de program vi har på plats just nu. Det är nästan som att de är designade för att vinproffs ska kunna prata med varandra. Men inte för att faktiskt prata med konsumenter, för det är där vi kämpar, som vi, vi är alla lärda, okej, det här är toner av tranbär och, och du vet, aprikos, eller bla, bla, bla, alla dessa alla dessa beskrivningar, eller hur. Och sedan om vi har erfarenhet av dessa anteckningar eller inte, så memorerar vi dem bara. Och vi använder dem bara med varandra. Höger? Jag tycker alltid att det är riktigt roligt när jag är på jobbevenemang där du är, speciellt provningar där det verkligen är som en branschprovning och och du ser folk där, de gör det, de är som, jag bara, det här är reduktiv. Det här är slutet, det är bara att tänka på, herregud, vi behöver inte prata det här språket hela tiden. Och så när jag går till din fråga om hur jag tycker om vinutbildningen vi har, jag tror att det är problematiskt, eftersom det inte riktigt förbereder vinproffs på hur man pratar och får kontakt med vinkonsumenter, det är nästan som det var designad bara för vin, vinproffs för att prata med varandra, men inte för att faktiskt få in vanliga människor. Och, och det är problematiskt. Och inom det också, eftersom språket är så strikt, involverar det faktiskt inte heller någon annan kultur och språk i det. Höger. Så ett av de stora programmen som är globalt och är ganska fast, standarden är WSJ. T, när du tittar på språket du använder för att prata om vin, är det. Håller du inte med? Det är superbegränsat, eller hur? Ja, det gör inte att det inte går utöver vad som finns där. Och så hur kan vi ha, du vet, vinproffs som kommer från olika kulturer kan vara en del av språket, om, om det de får lära sig inte är något de kan relatera till, och inte ens har det i deras länder eller kultur. Så nu tvingas de att memorera dessa saker, utan att ha någon personlig relation till det. Och jag tycker bara att det är ganska tragiskt.

Jacy Topps 12:30

Jag älskar hur du uttrycker det i grunden, det är som att utbildningssystemen på ett sätt är lärda för oss att prata med varandra och inte prata med konsumenten. Så vi är precis som att släppa i munnen, som, du vet, du vet, fancy språk och, och sättet och allt det här att prata med varandra. Höger? När konsumenten är som, vad, vad pratar du om?

Alice Achayo 12:56

Jag förstår liksom inte det, eller hur. Och det är en så skrämmande sak. För, du vet, vi, vi kan låtsas att allt vi vill är vindproffs, men vi vet inte ens hälften av de saker som vi säger, eller andra människor säger till oss som andra proffs, eller hur, men vi bara går med det . Och jag tror, ​​jag tror att det är där det är lite skrattretande eftersom du har konsumenter som tror att vi är, vi bara måste ha den mest fantastiska paletten i världen. Och vi kan bara alla dessa fina ord. Och du tänker bara, man, vi säger typ alla liknande saker. Vi har memorerat signaturer av druvor, eller hur? Vi bara skjuter upp det här, och vi skulle gå och säga exakt samma saker. Och du vet, jag tycker det är riktigt tråkigt. Och så, du vet, det är mycket ännu större, som att den här frågan är ganska laddad. Om du inte har något emot att jag bara stannar kvar en sekund.

Jacy Topps 13:45

Säker. Självklart,

Alice Achayo 13:46

Jag okej. Jag vill inte ta över här. Men, du vet, en av sakerna som jag tycker, ja, språket, vindutbildningen, det är problematiskt och på det språk som det använder. Och jag tror, ​​som också, bortsett från vad vi just sa, där det också är begränsat är att prata om klimatförändringar, eller hur, när nya regioner nu producerar sorter som de aldrig brukade. Och regioner som jag brukade göra dem nu har uttrycket förändrats, för oavsett om det har blivit kallare, eller det har blivit varmare, nu har det förändrats. Och nu ska du berätta för mig att Pinot Noir alltid ska ha dessa toner? Rätt, rätt, när det kommer från, från ett varmare klimat, ett svalare klimat, ett nytt klimat, ett annat uttryck, eller, du vet, vinmakare som tar en annan inställning till att göra Pinot Noir. Och nu ska vi säga, ja, Pinot Noir ska alltid träffa dessa markörer. Det är återigen ett mycket begränsat sätt att se på det. Och jag tror att när vi befinner oss i klimatförändringarna kommer språket att behöva förändras för att återspegla vad som nu är möjligt och inte är möjligt, antar jag. Låter det vettigt?

Jacy Topps 14:58

Det är som, kom helt det är en perfekt. Jag älskar det perspektivet. För när vi gör när världen förändras, så måste vårt språk också göra det. Jag menar, rätt. Rätt är vettigt. Så, jag menar, hur kommer vi förbi det, som att ditt företag är mer av ett konsultföretag? Är människor mer mottagliga för dessa förändringar?

Alice Achayo 15:21

Tja, jag tror att du måste, du måste vara mer specifik, vilka människor, vindproffs, när konsumenter, personer som ansvarar för utbildning, du vet,

Jacy Topps 15:32

Ja, allt ovanstående. Höger?

Alice Achayo 15:35

Tja, jag kan jag kan svara på Jag kommer att säga, jag skulle säga att vinkonsumenter är redo för att vi ska prata med dem om vin på ett sätt som är relaterbart eller meningsfullt, snarare än att sitta högt över dem och berätta dem hur de ska uppleva vin, vad de borde lukta, smaka och allt det där, vilket är nonsens. Återigen, vin, vinspråket är verkligen baserat på vår sensoriska referenspunkt. Så hur jag växte upp och och växterna, frukterna, texturerna, dofterna som jag växte upp med spelar en stor roll i det jag nämnde tidigare, mitt personliga språk för vin, som är det viktigaste förresten, vart och ett av vårt språk av vin är det viktigaste oavsett vad någon annan ska säga till dig, du borde lukta. Det du luktar är ditt och bara ditt. Och så är det bara, jag tror att vinkonsumenter vill att vi ska hitta mer meningsfulla sätt att prata med dem om vin. Så hellre än att prata om noterna, varför börjar vi inte prata om var vinerna kommer från vinmakarnas berättelser och vad som var året som händer, du vet, det finns mer av en mänsklig koppling där när vi börjar ta in markekosystem och människor som allt sker för att göra vin möjligt. Så jag vill inte prata om okej, du borde få anteckningar om, du vet, svarta körsbär och tranbär och skogsbotten, alla dessa saker, utan snarare vad som låter mig ge dig sammanhanget för detta vin. Och låt oss sedan prata om vad du upplever, eller hur. Och jag vet att du, du var med på mitt seminarium på IPNC. Så du kanske kan göra lite om hur det kändes. Men det var så jag ledde min provning. Det är inte för att sitta där och berätta för dig vad du borde få, utan snarare ge dig bakgrunden, vilket jag gärna skulle ha gjort mer, utan ge dig bakgrunden till vinet, vinets sammanhang, eller hur, dess historia, och allt det där. Och sedan går vi igenom och använder våra egna sinnesminnen för att sedan prata om detta vin. Så jag tror att vinkonsumenter skulle uppskatta det. Jag tror att det är vad de letar efter. Jag tror att det också är det sätt på vilket vi får fler människor till vin i motsats till att vinkonsumenter säger, du vet vad det här är, det här är bara inte det är för pretentiöst. Det är jag känner mig malplacerad. Och sedan när det gäller vinproffs tror jag att det kommer att fråga mig, det jag försöker göra här är inte det mest populära, eller hur? Som, de är precis, vem är du? Som du sa tidigare? Det här språket har funnits länge, vem är jag men jag kommer in och säger, hej, vi måste ändra detta. Och då är det också som, Okej, hur ändrar vi det? Och jag säger, jag säger inte att jag har alla svar, men jag har en ganska bra uppfattning om vad som inte har fungerat och vad som inte fungerar. Höger. Så gör inte det. Låt oss inte fortsätta att göra samma sak. Ja, så jag tror att det kommer att bli svårare för vinproffs att vända sina tankar till att vara som, okej, eller hur. Det är nästan som att ge bort kraft. Jag tror att det är så det känns när man plötsligt som ett vinyrkesfält, som att man inte kan ha makten längre att berätta för konsumenterna hur, när, vad, du vet, varför de ska konsumera vin, eller plötsligt säger jag till dem att det inte borde vara din roll. Och det är inget som inte är roligt att höra. Höger? Och så förstås vinutbildning. Tja, jag vet inte hur de känner för mig. Men jag skulle kunna tänka mig att det inte är en populär sak, eller hur. Men vi måste, tror jag, som bransch verkligen förändras eftersom vi inte har en blomstrande industri om vi inte besöker hur vi pratar om varför. Och så glöm vad jag gör. Tänk på välståndet i denna industri, om vi inte ändrar hur vi pratar om varför. Och det finns, det finns bevis på det. Jag menar, jag tror att en ny artikel varannan månad kommer ut är som, Åh, varför dricker inte millennials Åh, varför vin, du vet, folk går över till alkoholfritt, alla dessa saker, och det finns så mycket av att vara, du vet, mycket relaterat till hur vin uppfattas. Ja.

Jacy Topps 19:48

Tja, ja, jag tror att det är väldigt svårt att höra för, jag menar, det är ett helt system, eller hur? Det är ett system som, du vet, skapades för, jag tror att vinet självt skapades, hur du i grunden beskrev det för att vi skulle kunna njuta och dela det med människor. Men jag tror att branschen blev dessa grindvakter och ville hålla folk utanför. Så de skapade det här systemet, det skulle, som skulle hålla människor utanför. Så nu är det i princip att avveckla det systemet och få in fler människor. Och det kommer att bli svårt. Men jag tror att många vinproffs, jag menar, vi älskar hantverket, vi älskar det vi gör och vi vill få in fler människor. Så jag tror att det bara är kanske, du vet, jag tror för dem som vill gå bli certifierad, och i princip ha formell utbildning, det är jättebra. Men vet bara att du måste göra en del efterforskningar när du kommer ut när du får din certifiering och hur du gillar att prata med konsumenter, på ett annat sätt än vilken typ av skola du lär dig tills dessa program lär sig att utöka sitt språk , Jag tror,

Alice Achayo 21:01

Höger. Min grej är som att om ett certifieringsprogram inte ändrar hur de pratar om vin, hur fungerar de då som vinproffs? Du vet vad jag menar? Som om du är, om du inte förbereder oss för att kunna göra vårt jobb, den bästa helgen? Och vad är ditt syfte? Och jag tror att det är en sak, vi måste liksom trycka tillbaka. Som att de inte nödvändigtvis borde kontrollera vinproffs, tycker jag att det verkar fungera hand i hand, eller hur? Du lär oss att du är specialiserad på vindspråket och allt, varför nya lärare förbereder oss för den här branschen, vi går ut för att göra våra saker. Och om du tittar på branschen, och hur det går i branschen, och du inte inser var bristerna finns, och därför inte ändrar hur du närmar dig den, och därför sviker oss som vinproffs, i huvudsak, vad är ditt syfte? Det är frågan jag har. Höger. Och så jag tror att det är ungefär så vi måste se på det. Men jag vet inte, det var inte meningen att låta tidigare som vinproffs som alla ogillar mitt arbete, jag tror att det finns många av oss som vill förändra den här branschen, för vi älskar det väldigt mycket. Höger? Vi älskar att föra människor samman och dela den magi som vin är. Så jag tror att det bara är svårt för oss att ta reda på. Okej, hur ändrar vi det här som vi har blivit lärt till det sätt vi har lärt oss att prata om varför och hur ändrar vi det? Och jag tror att det är enklare än så. Verkligen? In på individnivå. Det är verkligen enkelt. Som, varför älskar du vin? Vad är det med vin som retar dig inför språket och allt det där vad skulle du vilja att folk ska veta om vin? Om du pratade med dina vänner om vin och du hade en flaska som du helt enkelt var kär i? Vad är det med det vinet som du vill prata med henne om? Förhoppningsvis är du inte som, åh, man, det är bara det som inte hade varit buketterna och noterna och aromen. Förhoppningsvis har du mer än så att säga, eller hur, och låt dem sedan uppleva det inte så som du vill att de ska uppleva vinet, utan att uppleva det själva. Och kanske kommer de inte att gilla det. Men kanske kommer de att gilla det helt enkelt för att de älskar att se glädjen du har av det för det är grejen också. Och så jag tror att för varje professionell, det är verkligen som ett val du måste göra som, jag tänker inte berätta för dig okej, om du inte ändrar hur du pratar om varför du suger, så älskar du inte. Det säger jag inte alls. Jag tror att vi tycker väldigt mycket om vin och vi älskar allt som kommer med det. Hur fortsätter vi? Eller hur går vi in ​​i ett utrymme där vi tar in fler människor och inte bara inte bara säger fler människor på ett allmänt håll, jag vill se mer mångfald i vinbranschen. Jag vill se demografin för vindrickare återspeglas i själva branschen, för det är så vi kan få dem att känna att de också är en del av den.

Jacy Topps 24:07

Varje glas vin berättar en historia. Dessa berättelser avslöjar en dold historia, smaker och passioner, och ibland avslöjar de våra mörkaste önskningar. Och Vinentusiastens senaste podcast. Den berömda journalisten Ashley Smith dissekerar vinvärldens underliv. Vi hör från människor som vet vad det betyder när produkter av kärlek och omsorg blir källan till ras, mordbrand och till och med mord. Varje avsnitt tar lyssnarna in i vinframställningens mystiska och historiska värld och de brott som sedan har blivit Vinfamous. Den här podcasten passar lika bra ihop med vinälskare, historienördar och brottsjunkies. Så ta ett glas av ditt favoritvin och följ podcasten för att gå med oss ​​när vi går in i vändningarna bakom alla tiders låga nivåer, chockerande vindbrott, följ Vinfamous på Apple, Spotify eller var du än lyssnar och se till att följa show, så att du aldrig missar en skandal, nya avsnitt släpps varannan onsdag.

Jacy Topps 25:16

Jag vill prata om när ni träffades första gången. Så, ja, för våra lyssnare, för lite bakgrund, träffade jag Alice på IPNC, som är International Pinot Noir Celebration i Oregon, tidigare i somras, och hon höll detta seminarium om, ni vet, vinspråk. Och jag var i klassen och vi hade en provsmakning av Pinot Noir. Så, av olika typer av Pinot Noir, och hon ville att vi skulle prata om vad vi smakar och luktar och använder vårt språk. Nåväl, någon använde skogsbotten, jag vet inte ens om det var Alice eller någon annan i klassen. Och jag ringde in och sa, jag hatar skogsbotten. Jag tycker att den termen är så otillgänglig. Och, du vet, jag tror att jag pratade om parningar och jag är som, du vet, ingen vill para köttfärslimpa med skogsbotten som, vad betyder det? Och så sa någon, åh, ja, vad sägs om rosmarin? Och jag tycker, ja, det är bättre. Det är bättre, det är totalt mer tillgängligt. Och då var det åtminstone som, ja, inte för mig. Och jag tänkte, Åh, rätt. Så min syn på tillgänglighet betyder bara amerikaner och vad amerikaner upplever, människor som är födda och uppvuxna i USA, och jag tänkte inte på globalt. Så jag kontrollerades i min vision av som, åh, detta är mer tillgängligt för hans för är inte acceptabelt. Och så fortsatte du åtminstone i grunden med att utveckla och prata om, vilken typ av skog? Kan du prata om det?

Alice Achayo 27:02

Ja, absolut. Och jag tror att det verkligen är som att det fina om vi tillåter det med vinspråket är att om vi tillåter människor att dela sin sensoriska referenspunkt, eller hur, då börjar vi utöka vårt eget språk, vår egen tillgänglighet, rätt, som vinproffs, speciellt när vi lyssnar på andra människor som beskriver samma vin på deras eget språk, lär vi oss av det, eller så lär vi oss mer om dem och deras kultur. Och det är den mänskliga anslutningen som jag skulle älska att se mer av på ett språk. Men tillbaka till skogsbotten, du vet, det används ganska ofta. Och så vad jag sa är att för mig är jag mycket bekant med de anteckningar som vi försöker säga att det här vinet existerade när vi, när vi lindar in det till en sorts beskrivare som deras kärna utforskar. Men jag gillar att gå längre än så. När jag var, när jag hör folk säga, kärna, är jag alltid som, vilken skog? Är det? Höger? För grejen är att alla skogar luktar olika. Och då är det, vilken tid på året? Är det här skog? Som, måla mig en bild? Så är vi och då tror jag, i det här specifika fallet, vi, vi gick in i, var det någon som också kom från Boston-området. Och så de visste att jag sa till dem att jag springer i det här spåret hela tiden, och jag springer de är alla fyra säsonger. Och så jag vet hur det luktar, varje säsong, eller hur? När det förändras vet jag hur golvet luktar. Och så, sa jag, är det fjärde våningen i Medford? Som det här, detta naturvårdsland som jag springer igenom hela tiden. Eller är det du vet, som en skog för i Italien? Finns det i norra Italien, där det verkligen är mer alpint? Och kommer det att lukta annorlunda? Och så, jag tror nästan att om vi vill, jag har inget emot att folk använder smakanteckningar, utan ge mig sammanhang, måla mig en bild om det. För även det i sig är mer berättande, snarare än att bara säga det och gå vidare, eller hur? Så du kanske inte behöver dig kanske du inte ser vad jag säger när jag säger kursmaterial men om jag målar en bild åt dig, förhoppningsvis är det ett mycket roligare samtal. Höger? Så men ja, jag tror att vinspråket igen, vi säger eurocentriskt eftersom det är väldigt mycket eurocentriskt, men för att lägga till det också så är det som att om du är här i USA och är uppvuxen i USA, och du pratar om vind och det är att det är din typ av generella breda sensoriska referenspunkt, eller hur? Du har ätit liknande mat, men jag kan också säga, du vet, att vara här i Pacific Northwest kontra New England, vi har också haft olika mat, så de är även inom ett land där det redan finns en skillnad i noter. Så jag tror bara att vi inte måste göra vin. Vinet Lane var så definitivt, eller hur. Jag tror att det är det, det är verkligen uppe och låter människor dela med sig av vad de verkligen får på näsan och ge oss en historia bakom det. Och så jag tror att om du kommer ihåg, under sessionen, frågade jag i princip alla, när någon sa en anteckning som jag inte förstod hur det liksom betydde, skulle jag be dem att utveckla, eller hur? Berätta mer om det, varför du får det. Och, du vet, jag minns att någon kvinna sa: Åh, jag förstår, jag får en riktigt stark ande. Och jag sade: Vad är det för ande? Och sedan blev de som, ja, faktiskt, den här romen som produceras här, du vet, av den här vid havet, och hon fick ett väldigt specifikt tema i åtanke. Men om hon bara sa att det här har anteckningar av liknande sprit, det är inte riktigt att beskriva vin. Men hon hade en hel scen i tankarna. Och jag försökte få henne att berätta sammanhanget för vad de anteckningarna var. Och så var han riktigt bra. Jag har aldrig varit där han pratade om, men jag kunde, jag kunde börja se vad hon försökte säga. Höger. Så

Jacy Topps 31:02

Ja, jag menar, jag, mitt sinne var blåst. När du är som, ja, faktiskt, du vet, du har helt rätt. Jag bara för att jag inte tror att en skogsbotten är tillgänglig betyder inte att den inte är tillgänglig för andra människor. Och jag tänkte bara på min egen typ, som min egen förhandsvisning, det var det, jag menar, din klass var fantastisk. Ditt seminarium var fantastiskt.

Alice Achayo 31:34

Tack. Det är bara, det är bara, vi måste bara bredda vår räckvidd, men vi kan inte göra det. Utan andra människor omkring oss. Du vet, liksom, du kan inte sitta i ett vakuum och säga, okej, jag ska utöka mitt vinspråk. Hur ska du göra det om du inte interagerar med andra som har olika sensoriska anteckningar. Och det är du och då inkluderar du inte andra kulturer och kök i ditt språk, eller hur. Så det är verkligen svårt att utöka det om du faktiskt inte går utöver vad du redan har. Så jag tror att det är, det är typ min sak är att det verkligen är som att ändra språket i vin inte behöver vara så skrämmande som jag tror att vissa människor tycker att det är. Jag vill bara få mer av en mänsklig koppling till språket vin, eller hur? Att ta in kulturerna och köken i det globala södern och diasporan, ta in vinmakarna och berättelsen om deras land och, och allt arbete som ligger i att göra vin, få in fler människor med olika bakgrunder för att dela sina berättelser så att vi kan utöka detta språk så att man kan säga rosmarin, och jag kan säga något annat. Och vi beskrev precis samma linje. Och det är okej. Det är vad mitt mål, min vision är för den här branschen. Så jag tror att det är enkelt i mina tankar.

Jacy Topps 32:57

Ja, i teorin, om vi alltid Kumbaya? Ja, nej, jag håller med om det. Jag gillar det du säger, för det är som att inte ta bort tanken att en Pinot Noir kan lukta körsbär, men att den också kan lukta något annat än körsbär, eller hur? Som att om du luktar körsbär är det ingenting. Det är inte fel. Höger. Men om du luktar något annat är det rätt. Du kan ha rätt också. Det är din rättighet.

Alice Achayo 33:26

Höger. Som att om jag inte växte upp med körsbär, men det gjorde du, kanske jag har ett annat ord för en liknande ton, eller en hel scen, i tankarna för det. Och jag tror att det jag vill se är att det är mer av normen. Och jag tror att för mig, som om jag var vinproffs, är det inte så mycket men att göra detta betyder att vi inte har jobb, eller hur? Vi får bara lite av hur vi gör det här jobbet, eller hur? Vi kommer bort från förarsätet och är facilitatorer av upplevelser, för det är vad vin är, i slutet av dagen. Vin är upplevelse. Och så hur skapar vi upplevelse meningsfull upplevelse för människor, det är inte nödvändigtvis att berätta för dem hur de ska uppleva utan det ger snarare ett utrymme för dem att känna att de kan engagera sig med varandra utan rädsla för att säga fel sak, eller att inte ha en förhöjd gom eller avancerad gom? Hur skapar vi en upplevelse var

vindrickare med alla olika bakgrunder, olika vinresor eller olika upplevelser anser bordsdryckerna vara samma vin och har en otrolig upplevelse? Det är en fråga jag lämnar. Det är en öppen fråga för vinproffs som jag verkligen ställer.

Jacy Topps 34:44

Ja, och jag tror att det är som en fortsättning eftersom det kommer att bli ett vilt svar. Visst, det kan vi alla räkna ut. Som, du vet, gilla varje region eller liknande, jag menar, även media som här på Wine Enthusiast, vi letar alltid efter sätt att göra vinupplevelsen bättre.

Alice Achayo 35:06

Höger? Ja, det är inte det är inte lätt arbete nödvändigtvis. Höger. Men jag tror inte att det är så komplicerat också, som vi får det att verka, för vin är inte komplicerat. Det är en jordbruksprodukt. Ja. De är bra. Så vi behöver bara gå lite längre in i landet. Och det är vinets ursprung. Som, vi bara, vi gick bara lite. Vi har liksom, långt ifrån vad vin är, jag tänker ibland på det sätt vi pratar om det och vad du ser någon aspekt av i branschen, du tänker bara, pratar vi fortfarande om vin? Som, hur fick vi det? Som, jag pratade fortfarande om samma saker här, du vet, så det är vad jag skulle säga, jag skulle vilja ta tillbaka vinet till sitt ursprung. Och, du vet, och använd den mänskliga kopplingen för att få fler människor till bordet. För det är en upplevelse som alla borde ha tillgång till.

Jacy Topps 36:16

Jag har bara en sista fråga till dig, Alice. Säker. Vad dricker du? Vad har du i ditt glas nu för tiden?

Alice Achayo 36:24

Åh, så jag har druckit vin från Oregon, för jag tänkte säga exakt. Så du vet, jag är eh, det roliga är dock att jag inte har druckit Pinot Noir. Det är Pinot Noirs land. Men vad jag förhoppningsvis i slutet av denna älskar att dela med folk är alla andra icke-Pinot Noir-viner som produceras i dalen. Och så det är vad jag verkligen har njutit av. Du vet, jag har haft ett par pet-nat som är riktigt häftiga. En imponerade verkligen på mig bara för att det var så roligt. All Chardonnay pet-nat från landmassa? Och så hittade jag den Pinot Gris Muscat Rieslingblandning häromdagen som heter Limited Edition. Det var kul. Det var det som jag kallar det för en huvudskrapare, det var ett av de där vinerna som det bara fortsatte att utvecklas och jag köpte bara en hel del och jag var verkligen kär i vägen för jag minns att jag bara tänkte, det är den här typen av förundran som din tänka på varför du gillar det här? Så, men ja, jag gillar generellt att jag gillar vita blandningar. Åh ja. Och så la jag bara till att det var en annan jag hittade som också heter Big Salt. Jag gillade bara etiketten på baksidan hade inget nej, som om det inte stod något om vad blandningen skulle bli. Men jag är ett stort fan av att bara prova nytt vin som jag aldrig har ätit förut och så jag var som ett stort salt. OK, cool. Jag gillar namnet som etiketterna väldigt enkla. Jag tog hem den. Och när jag öppnade den minns jag att jag tänkte människan, som att det måste vara som Muscat eller tröstande uppförande här. Och så gick jag online för att leta upp det. Och visst var det tjusigt. Muscat. Och så var det en sak till. Så det var snyggt, jag menar, det är rätt i min gränd. av vita blandningar. Det är rätt. Åh, smaskigt. Ja, allt det där är gjort här i dalen. Så, du vet, det är typ vad jag smuttar på nuförtiden. Det är bara att hitta alla andra sorter som vi egentligen inte pratar så mycket om som kommer

Jacy Topps 38:35

av

Alice Achayo 38:36

Utanför stigen. Ja, ja, det har varit bra.

Jacy Topps 38:41

Alice Achayo. Tack så mycket för att du är med mig. Det har varit ett nöje att prata med dig.

Alice Achayo 38:46

Tack så mycket för att du har mig, Jacy, jag hoppas att du får en underbar dag.

Jacy Topps 38:55

Varför vin sammanför människor oavsett deras olikheter. Ord är väldigt kraftfulla. Och språket vi använder i vin kan hjälpa till att få fler människor till bordet, eller så kan de användas som verktyg för att utesluta. Jag tror att ju mer mångsidig industrin är, desto intressantare är vinet. Vad är dina tankar? Om du gillade dagens avsnitt vill vi gärna läsa dina recensioner och höra vad du tycker. Du kan mejla oss dina kommentarer och frågor på podcasts på wine enthusiast.net. Och hej, varför inte berätta för dina vinälskande vänner att kolla in oss för att komma ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google, Spotify och var som helst annars du lyssnar på podcaster. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcast. För fler avsnitt och utskrifter. Jag heter Jacy Topps. Tack för att du lyssna.