Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

Varför finns apelsinvin plötsligt överallt?

Ändå orange vin har funnits i århundraden, det är fortfarande lite av en gåta för många drinkare. Så, vad är detta bärnstensfärgade vin och hur produceras det? Och varför har vi sett mer och mer av det dyka upp på menyer på restauranger och barer under de senaste åren?



Jag satte mig ner med Doreen Winkler för att ta reda på det. Winkler är en sommelier, apelsinvinexpert och grundaren av Orange Glo , den enda tegel-och-murbruksvinbutiken i världen som enbart är dedikerad till kategorin.

Du kanske också gillar: 8 apelsinviner vi älskar just nu

Lyssna när Winkler förklarar ursprunget till apelsinvin och hur den antika stilen framställs. Hon diskar också på varför hon hatar att det kallas trendigt och om apelsinvin är samma sak som naturvin. Slutligen bryter hon ner varför restauranger alltmer lägger till apelsinviner till sina vinprogram.



  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Högtalare: Jacy Topps, Doreen Winkler

Jacy Topps 00:08

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du serverar dryckeskultur och människorna som kör den. Jag heter Jacy Topps. Den här veckan fördjupar vi oss i den underbara världen av apelsinvin. Så vad är det här bärnstensfärgade vinet? Och hur produceras den? Och varför har vi sett fler och fler alternativ dyka upp på menyer på restauranger och barer under de senaste åren? Jag satte mig ner med Doreen Winkler för att ta reda på det. Med över ett decenniums erfarenhet i branschen. Doreen är en sommelier, expert på apelsinvin och grundaren av Orange Glou, en vinbutik som specialiserar sig på apelsinviner här i New York City. Faktum är att det är den enda butiken i världen som enbart är dedikerad till kategorin. Så lyssna på, när Doreen förklarar ursprunget till apelsinvin; hur den månghundraåriga stilen framställs; varför hon hatar att det kallas trendigt; Är det samma sak som ett naturvin; och varför restauranger alltmer lägger till flaskor till sina vinprogram.

Jacy Topps 01:20

Varje glas vin berättar en historia. Dessa berättelser avslöjar dolda historier, smaker och passioner. Och ibland reder de upp våra mörkaste önskningar. Och vinentusiastens senaste podcast. Vinberömda journalisten Ashley tillbringade med att dissekera vinvärldens underliv. Vi hör från människorna som vet vad det betyder när produkterna av kärlek och omsorg blir källan till girighet, vår synd och till och med mord. Varje avsnitt tar lyssnarna in i vinframställningens mystiska och historiska värld och de brott som sedan har blivit Vinfamous. Den här podcasten passar lika bra ihop med vinälskare, historienördar och brottsjunkies. Så ta ett glas av ditt favoritvin och följ podcasten för att gå med oss ​​när vi fördjupar oss i vändningarna bakom de mest chockerande vinbrotten genom tiderna. Följ Vinfamous på Apple, Spotify eller var du än lyssnar och se till att följa programmet, så att du aldrig missar en skandal. Nya avsnitt släpps varannan onsdag.

Jacy Topps 02:30

Hej, jag heter Jacy Topps, en tryckt redaktör här på Wine Enthusiast. Och min gäst idag är Doreen Winkler som har arbetat i vinindustrin i över ett decennium. Durian är en sommelier, expert på apelsinvin och grundaren av Orange Glou, en vinbutik som specialiserar sig på apelsinviner här i New York City. Välkommen Doreen, jag är så glad att du kan vara med oss ​​idag.

Doreen Winkler 02:55

Tack, Jacy! Jag är så glad över att vara här.

Jacy Topps 02:58

Okej, så låt oss bara hoppa in direkt. Vårt ämne kommer att vara apelsinvin och du är en expert. Vad är apelsinvin? Och var kom det ifrån?

Doreen Winkler 03:10

Orange vin görs på vita druvor. De använder druvorna, skalen, stjälkarna och sätena. Så när du har vitt vin pressar du bara de vita druvorna. Men när du gör apelsinvin använder du alla varor som druvan passerar.

Jacy Topps 03:29

Okej, så bara för att vara tydlig, det finns inga apelsiner i apelsinvin?

Doreen Winkler 03:37

Inga apelsiner har skadats i processen.

Jacy Topps 03:41

Jag menar, du vet, det är inte en rolig fråga. Men det är inte för att göra narr av någon. Men jag vet att jag har haft folk när jag försökte förklara apelsinvin som åh, finns det apelsiner och vilken typ av apelsiner, och så jag vill bara vara tydlig med att apelsinvin inte är gjord av apelsiner.

Doreen Winkler 03:57

Jag får den här frågan varje dag. Mitt team säger alltid att om de får $1 för varje gång, blir de tillfrågade att de skulle bli rika. Så jag har full förståelse.

Jacy Topps 04:11

Så vad är din bakgrund med apelsinvin? Som hur kom du in i vinbranschen och började studera apelsinvin?

Doreen Winkler 04:19

Så jag är en sommelier. Jag kommer ursprungligen från Tyskland. Jag var en av de yngsta sommeliererna där ute. Mitt första jobb som praktiserande som sommelier var 22. Och ja, jag hade faktiskt en mycket traditionell sommelierkarriär, du vet, jobbade med alla Bordeaux och Bourgogne och champagner och alla dessa ledande viner i världen. Och sedan har något verkligen förändrats, där jag var som att jag blev mer utbildad om hur min gjordes. Verkligen, för att även du är en sommelier och du vet mycket om regionerna och vinerna., Men ingen pratar faktiskt om hur dessa viner tillverkas och hur många tillsatser som finns där och varför man ska smaka varje år, väldigt lika osv. Och jag sysslade med naturvin. Och då var det bokstavligen 10 år sedan här i New York City. Det fanns många restauranger som var ganska intressanta. Men de ville inte bli fulla. Och så träffade jag en kock

arbetade på Noma i Danmark. Och han ville anställa mig och ville ha en komplett naturvinlista. Och det var då allt började. Jag parade ihop en 19-rätters meny på den här restaurangen. Och jag såg verkligen hur väl apelsinvinpäron bara extremt mångsidig. Och min besatthet av apelsinvin började verkligen där. Det var 10 år sedan, ja. Och jag har ända sedan dess liksom, typ sökt till och sedan börjat leta efter restauranger som har några apelsinviner, men de var inte så många. Och jag började skapa mitt eget lilla jobb som är som en sommelier på retainer. Så jag jobbade med många små restauranger i staden och i Hamptons, men på retainer och deras vinprogram, och även deras personalutbildning och allt som hör dit, sedan siffrorna. Och jag satte många apelsinviner på de här listorna, och det var verkligen som att köra bil och jag kände att du vet, jag kan verkligen utbilda mig om det. Och jag kan engagera laget och få dem superexalterade.

Doreen Winkler 06:38

Och jag var väldigt glad under en lång tid med alla dessa hållare. Och jobba med olika restauranger. Det är bara fantastiskt. Som att sätta ihop olika koncept och verkligen gillar att finslipa det. Och jag ville göra något som är mer personligt för mig själv. Och så startade jag vinklubben Orange Glou.

Jacy Topps 07:00

Åh, wow. Okej,

Jacy Topps 07:01

Och den klubben förvandlades till butiken. Korrekt?

Doreen Winkler 07:02

det hela är en hel utveckling. Och ja, vinklubben tog fart. I pandemin började jag hösten 2019. Och det var så ensamt. Bara en vinklubb, det är inte meningen att du ska gilla, det är inte en engångsföreteelse. Det är verkligen som ett åtagande. Och ja, under pandemin tappade jag alla hållare, vilket var väldigt läskigt, eftersom det fanns fyra hållare. Min hyra var betald. Det gick riktigt bra. Och ja, helt plötsligt, som om du står där, är du som, åh. ut Jag lade varenda uns jag hade i denna vinklubb. Och jag tycker att min vinklubb är väldigt, väldigt ärlig. Och det finns inga fyllmedel där. Och det är precis som min lilla bebis, mitt lilla kärleksprojekt. Så att säga. Och än i dag går det väldigt bra.

Jacy Topps 07:59

Och den där klubben förvandlades till butiken, korrekt.

Doreen Winkler 08:04

Korrekt. Så när du växer ibland finns det problem med sättet och ja, det är bara att vi också gjorde många pop-ups. Som att jag bara känner att jag bara har levt ut mina vilda drömmar på det sättet. Jag ville ha den här personliga apelsinvinklubben. Ingen har gjort en orange klubb vid den tidpunkten. Jag sa till och med att folk borde göra orange vinklubb skulle vara coolt. Och då tänkte jag, men vem skulle göra det. Jag menar, du vet varför du inte ger dig själv ett sådant självförtroende. Och så var det vinklubben. Och sedan som, folk bad om en gång, och de bad om att skicka folk som presenter och sånt. Och det växte. Och så gjorde vi som sagt pop ups vi skulle vilja ha 25 olika viner i restaurangen. Och som att bara servera dem i ett halvt glas och som om det var så var det vansinnigt. Vi hade apelsinvin, magnums, vi dök upp i LA, vi var överallt. Och det var precis så roligt att ha dessa fester. Sedan växte klubben beställningsskruven och sedan uppstod problem med att arbeta med butikerna som vi använde för att utföra beställningarna. Och de hade alla slags problem och sedan hade vi några problem på grund av det. Vi ska inte gå in på det för mycket. Jag var tvungen att ta ett beslut om jag vill fortsätta med det här orangea livet eller om jag vill fortsätta konsultera, vilket jag har varit mycket framgångsrik med. Och eftersom vi redan hade det här lagret, var det inte så läskigt som om jag redan hade mitt lya, klubbens pengar kommer in, du vet, som att jag kan göra fler evenemang i butiken och jag gör dem utanför platsen också. Nu gör vi dem virtuellt. Och, liksom, och jag tänkte bara, du vet, det är inte lika läskigt. Men du vet, jag är glad att jag inte gör det, jag vet inte vad jag vet nu.

Jacy Topps 10:10

Okej, låt oss backa upp en sekund. Så du började med vin, och du var verkligen entusiastisk över naturviner. Är de flesta apelsinviner naturliga eller ekologiska? De kategoriseras ofta på samma sätt. Är det sant att viner inte är naturliga, ekologiska?

Doreen Winkler 10:27

Så de behöver inte vara naturliga, de flesta är det. Och det är komplicerat, för vem kan man lita på? För mig? Det finns mycket forskning som går in i det. Men för den vanliga konsumenten tycker jag att det är väldigt svårt att ta reda på om det här är ett naturligt apelsinvin eller inte.

Jacy Topps 10:46

Vad sägs om i din butik och i din klubb, säljer du mest naturviner eller ekologiska viner,

Doreen Winkler 10:53

Alla mina viner är lika naturliga som de kommer. Så vi säljer inte ekologiska viner, för för mig betyder det att det bara är ekologiskt skördat och gjort på ekologiska druvor. Så många tillsatser kan fortfarande läggas till den. De flesta av mina viner i butiken är biodynamiskt. odlad, för jag känner alltid att det är som, du vet, det finns mer av ett engagemang för det. Vi har många viner som är 00. Och jag måste säga, det som har hänt de senaste åren med det, att människor faktiskt verkligen kan en vingård verkligen kan arbeta utan tillsatt sulfid är väldigt intressant, för för år sedan var det bara skulle bli brun juice efter en timmes öppnande. Så det har varit väldigt spännande. Men ja, jag tittar verkligen på väldigt låga svavelnivåer. Verkligen hur produktionen går. Jag ställer många frågor. Jag gillar alltid att jobba med nyare vingårdar. Men visst, vi har många liknande, ligger mycket etablerade vingårdar hos oss. Men ja, så minimalt som möjligt med sulfiter och så naturligt som möjligt.

Jacy Topps 12:03

Och bara för några av våra lyssnare som inte är bekanta, var kom apelsinvin eller skal i kontakt? Jag tycker att vi borde prata om det också, för jag tror att många distributörer och producenter i staterna kan kalla det apelsinvin, men det kallas också hudkontakt? Var kom det ifrån?

Doreen Winkler 12:23.

Så det har sitt ursprung i Republiken Georgien. Och det har varit som denna dolda hemlighet väldigt länge.

Jacy Topps 12:31

Ja, som århundraden, eller hur? Som 1000-tals år.

Doreen Winkler 12:35.

Så det går tillbaka 8000 år sedan, och de ville bara bokstavligen göra vitt vin. Men förr i tiden, du vet, hade de ingen press, de stampade med foten, vilket många fortfarande gör än i dag. Och sedan lämnade de skinnen, stjälkarna och sätena där. Och det började förvandlas till den här bärnstensfärgade färgen. Men de ville inte slänga alkoholen. experimenterat med det?

Jacy Topps 13:04

Jag läste någonstans att orange vin är för vitt vin lika rosa som för rött.

Doreen Winkler 13:10

Så jag skulle säga absolut inte.

Jacy Topps 13:14

Nej, okej.

Doreen Winkler 13:16

Bara för att rött är mer som orange vin. Apelsinvin görs bokstavligen på exakt samma sätt. Om du bara pressade de röda druvorna kan du göra vitt vin av det. Precis som man kan göra av de vita druvorna vitt vin som vanligt. Men om du måste använda den på skalen som du gör med rödvinet, då blir det rött. Och i det här fallet blir det orange.

Jacy Topps 13:43

Eftersom färgen då tanniner kommer från skalet inte saften.

Doreen Winkler 13:47

Ja exakt. Okej. Jag menar, jag rekommenderar alltid folk att skörda för då kan man se det hela vägen. Rött vin blötlägger väldigt länge. Men också beroende på druvsort, och det är verkligen viktigt när det kommer till apelsinvin. druvsort.

Jacy Topps 14:06

Så kan de göras med vilken vit druva som helst eller så är de mycket specifika som är bättre för Ambers viner.

Doreen Winkler 14:13

Så jag skulle verkligen säga att det här är en vinmakarfråga. Men jag känner att jag alltid blir förvånad, jag tänkte mycket på att Riesling inte fungerar. Och sedan såg jag exempel många år efter på apelsinvin som är gjord av Riesling och det blev mig bokstavligen överväldigad. Så jag tror inte att jag skulle säga att det inte går att göra men jag tror verkligen när det kommer till apelsinvin, det är så mycket som kommer från druvorna och folk gillar alltid vita druvor eller vita druvor men det är inte det är inte så eftersom de har alla möjliga olika nyanser av färger. När det kommer till de där druvorna. De har en annan tjocklek på huden. Brukade ha olika fenoler som var olika byggda. Jag menar att det finns så mycket i det och vinmakaren kan verkligen sina druvor väl, och inom regionen behöver de inte studera alla 20 000-tals druvor. De känner dem väl i regionerna och de vet typ att de kan se hur länge en onani för den specifika sorten är bra. Så jag känner att det går att göra och jag tycker att andra druvor är bättre lämpade för det och vissa druvor är bättre lämpade än andra.

Jacy Topps 15:34

Okej, ja, jag tycker att det är ett bra svar. Jag känner mig som apelsinvin. De som jag har provat är färska och mycket lite åldrade, men jag har hört talas om eklagring. Så är du bekant med många apelsinviner som lagras på ek också.

Doreen Winkler 15:51

Så för det första så finns det många olika apelsinviner som faktiskt är åldersdugliga, och så har vi många av dem i butiken. Och så är det som med andra viner. Vissa är gjorda för njutning nu, och vissa är gjorda för att du kan lagra dem i många år och njuta av dem om 10 år eller 20 år. Det är ibland ek som åldras, men det är vanligtvis naturlig ek eller neutral ek som det kallas. Så det är inte som ett nyrostat ekfat vid första användningen. För när det kommer till naturvin, och det är mest vad apelsinvin är, vill vi inte lägga till någon form av smak till vinet. Så ja, jag ser många stora fat, 600 liters mat, handleder och så vidare, som har använts i många år och aldrig, du vet, och sedan används de för apelsinvin.

Jacy Topps 16:54

Tillbringa en helg med att utforska några obekanta druvstampplatser. Beläget bara några minuter väster om Portland i Oregons berömda Willamette Valley-upplevelse och exceptionella en intim värld av vin i Tualatin Valley avslöjade mer än 30 vingårdar i världsklass utan folkmassorna, njut av dussintals olika sorter, alla lokalt odlade och producerade i Pacific Northwest. Utforska Tualatin Valley vid Tualatin. valley.org Det är du en LATIN valley.org

Jacy Topps 17:35

Det här är så fascinerande. Jag tror. Jag menar, jag har, jag har druckit apelsinvin mycket de senaste åren. Och jag har insett att kategorin är så bred, som om det är ett sådant spektrum. Du vet, typ, naturlig eller inte åldrad eller inte. Så det är så fascinerande. Jag tycker det är jättebra.

Doreen Winkler 17:54

Ja, det är jag, jag måste säga att det alltid händer nya fartyg. Och det är riktigt, riktigt spännande. Den senaste trenden är tydligen marmor i Italien. Det är tydligen mycket billigare i Italien att köpa marmor. Cement x naturligtvis i Georgien, frågorna är fortfarande mycket stora och jag är för våra produceras nu i många andra länder. Eftersom de alltid kom från Georgien. Nu ser jag att de tillverkas i Spanien och Portugal och i andra länder. Och du har glasfibern. Jag menar, det är ungefär som att det är oändligt. Det som nu erbjuds för kärl att lagra vin i.

Jacy Topps 18:40

Så du vet, det här var apelsinvin. Bärnstensvin har funnits i århundraden. Men du vet, det har bara varit de senaste tre, fem åren där du ser det dyka upp på restaurangmenyer och barmenyer och nu i apelsinvinbutiker. Okej, du är den enda i New York City. Grymt bra. Toppen. Världen i världen.

Jacy Topps 19:04

Wow det är fantastiskt. Varför tror du att det är just nu under de senaste fem åren där det har blivit mer av en trend? Jag önskar att jag skulle känna mig särskilt i USA. Jag känner mig som i Europa, kanske inte så mycket. Det är inte nödvändigtvis en trend utan här i USA. Det är definitivt trendigt.

Doreen Winkler 19:22

Väl. Tja, jag skulle säga det kanske för att bara ta ett steg tillbaka för en sekund. Så det kan vara 8000 år gammalt, men det hölls hemligt tills för 40 år sedan från resten av världen eftersom Republiken Georgien aldrig var ett turistland. Så som att folk inte visste om det, de flög inte dit och gillar att bli utsatta för det. Men för ungefär 40 år sedan fick två mycket kända vinmakare idag, Gravner och Radikon, de faktiskt åkte till Georgien en av dessa frågor, och de började försöka göra den stilen. Och som ni vet är de väldigt framgångsrika med det. Och därifrån sprids det från Italien, till Slovenien, till Kroatien, till resten av Europa, till nu Australien. Jag menar, vi har ett vin här, det är från Japan, det är apelsinvin. Så det är ungefär så det här hände. Jag skulle säga att folk helt enkelt inte har blivit utbildade om apelsinvin. Som, jag känner att det hela är en utveckling. Låt oss titta på som, du vet, ingen ville att jag skulle göra en naturlig vinmeny för 1010 år sedan. De ville att jag kanske skulle lägga upp ett par naturviner på listan, men sedan ville de att jag skulle stå bakom det. biodynamisk, ekologisk, hållbar. Och det förvirrade alla och gjorde folk rädda för den typen av viner. Låt oss bara få något normalt. Och under de senaste åren, precis som du vet, är de fulla av naturliga vinbarer, fulla av naturliga restauranger, vilket jag förstår att jag antar att jag hjälpte några av dem att bygga. Och det fanns bara mer utbildning där ute. När jag tittar på, för fem år sedan, har jag gjort den här listan här på Lower East Side, vi hade 15, orange viner satte 15 orange viner på, på den listan, och vi satte tre av dem i glaset, vi hade en Piquette. Vi hade ett lättare, stilla orange vin och det fulla. Och just människor som verkligen blev mer som utbildade och mer utsatta för det. Jag skulle säga att det bara är att jag känner att vinindustrin kanske har gjort något för dessa viner och har, du vet, vi bygger trenderna i den meningen, du vet, vinmakarna, vinindustrin, importörerna för att hjälpa kostnaderna för detta, och sedan hör barnen om det. Och då är de som, du vet, gå till miljön. Jag vill liksom prova apelsinvin.

Jacy Topps 21:51

Ja. Jag tror att det är vad jag gjorde, du vet, typ, för flera år sedan var som, åh, det finns ett apelsinvin. Okej visst. Jag ska prova det.

Doreen Winkler 21:58

Ja, jag, jag gillar inte ordet trendig. Jag tänker bara, du vet, det gör jag inte. Jag stänger inte butiken imorgon. Apelsinvin kommer inte längre att vara en trend imorgon. Du vet vad jag menar? Ja, jag tror att det bara finns mer utbildning där ute, och det kommer bara att utvecklas och det finns bara ett par 1000 vingårdar som gör apelsinvin i staten, och det växer definitivt och det är många fler som upplever fettet, men det är fortfarande en mycket liten mängd där ute när man jämför det med, du vet, produktionen av vitt vin.

Jacy Topps 22:34

Okej, så jag vet att, precis som enligt min åsikt, är apelsinvin väldigt mångsidigt och väldigt matvänligt. På grund av hur det jäser eftersom det har kontakt med skalet och tanninet. Hittar du det också?

Doreen Winkler 22:49

Det är extremt mångsidigt. Och verkligen, det var så det började när jag sa att jag parade ihop den här 19-rättersmenyn och den här restaurangen 2013. Och det var faktiskt en väldigt komplicerad meny. Mycket saker inlagdes och röktes osv. Och det var en skandinavisk restaurang. Och jag bara, det är bara väldigt mångsidigt det är som att du kan ha som sushi med några av de mousserande och till och med de lättare fortfarande orange vinerna. Du kan ha stekt kyckling med den rikare som mousserande apelsin. Det är som du vet att vi har en riktigt cool Sauvignon Blanc från Österrike som passar riktigt bra till pilgrimsmussla crudo. Det finns till och med några ostron som du kan ha några av dem, då lånar man alltid ut olika sorters ostar, choklad eller re lämna ut till det. Det finns viner du kan ha några lammkotletter, och ja, det är bokstavligen som om det inte slutar. Det finns mycket asiatisk mat som fungerar bra, ramen. Det är ganska oändligt. Det är väldigt mångsidigt. Det gillar jag verkligen. Och när folk kommer in i butiken kan de faktiskt alltid se några smaknoteringar, men också parningarna och de är alltid som, Herregud, du gör mig hungrig. Ibland gillar vissa verkligen att gå med det. Och de är som, ja, det var vad vi skulle göra det ikväll för du vet, du behöver alltid lite inspiration. Vad man ska göra till middag eller vad man ska få för avhämtning.

Jacy Topps 12:18

Exakt. Ja. Du gör mig definitivt hungrig. Så när folk i din erfarenhet faktiskt provar det för att faktiskt komma in i din butik och du vet, när du har provsmakningar och är de verkligen intresserade av det vid den tidpunkten, som om du ser så fort de provar det, folk är verkligen intresserade av det Det.

Doreen Winkler 12:37

Så i våra provningar ser jag alltid till att vi har en mängd olika viner. Så de börjar inte med som en 10 år gammal hudkontakt på ett år. Det brukar vara som evolution. Vi gör så en gång i månaden. Vi gillar en djupdykning som vi verkligen går in i en specifik region och vi smakar på olika druvsorter i Spanien. Ansöker och fortfarande. Och så lär man sig mycket om det. Sedan har vi vanliga provningar som oftast också är som från ett specifikt land. Och ja, de brukar bara, om de är nya, blir de väldigt förvånade. Och de tror att det faktiskt är lättare att smälta, att de skulle ha trott att det är, du vet, det finns alltid som att folk alltid är lite rädda. Ibland är den min, den är läcker, du vet, något för alla i den här kategorin. Det är så, du vet, det kan vara så nischat, men det är så brett. Och i slutet av dagen finns det olika sätt att till och med göra det mousserande vinet. Det är inte bara en orange husdjursnöt, det finns olika typer av olika typer. Och se, det finns mineraliskt stilla viner, det finns blommigt, det finns tropiskt, det finns umami, det finns att det bara är ett så stort spektrum.

Jacy Topps 25:55

Så är det de som du säljer i din butik? Kan de gå till alla 50 stater eller gillar någon som kan logga in på din webbplats och köpa dem på det sättet?

Doreen Winkler 26:06

Vi kan skicka till de 44 staterna.

Jacy Topps 26:09

Okej. 44 stater och just din butik? Är det en klubb? Eller är det har du viner som du säljer bara enstaka?

Doreen Winkler 26:20

Så vi säljer inte klubbvinerna. Cupvinerna är bara för klubben. Och så har vi ungefär, vi har allt mellan 70 och 100 apelsinviner på våra hyllor. Så de kan bara väljas ut?

Jacy Topps 26:34

Ja, jag kom in i din butik, vad var det för två år sedan. Så var det under COVID. Men det var det, det var jättebra. Jag älskade din butik. Så jag har bara en sista fråga till dig. Vad dricker du nu för tiden? Vad har du i ditt glas?

Doreen Winkler 26:55

Så jag har varit lite besatt av piquetter på sistone. Så de är bara gjorda av den andra pressen av skinn, lite vatten och lite jäst. Det är bara superlätt att dricka på sommaren. Och när du jobbar så mycket som jag gör, är det bra att ha en mindre alkoholdryck. Och precis som en liten mängd i slutet av dagen eller inte varje dag, naturligtvis, någon gång, men jag gillar också det beror på. Jag är alltid på ett annat humör. Du vet, vad ska jag para ihop? Vad gör jag ikväll? Ska jag gå till en väns tak? Vad tar jag med mig? Jag bara älskar Rhydian som att jag blir uttråkad väldigt lätt. Men med apelsinvin blir jag inte uttråkad eftersom det finns så mycket mer att utforska och så mycket att dricka. Så som ja, jag har druckit mycket Piquette, och jag önskar att fler skulle göra PCAT till vinmakare där ute. Det är så bra. Och men ja, jag har liksom jag är på ett annat humör hela tiden.

Jacy Topps 27:56

Jag håller med om det. Jag älskar definitivt en som en fin kyld piquette. Det är som att det inte finns något bättre en fantastisk aperitif eller om du kommer att få lite mat, det är fantastiskt. Tack så mycket för att du kom med oss ​​idag och jag kan inte vänta med att titta på din berättelse igen. Jag har sån tur att jag bor i New York City.

Doreen Winkler 28:16

Tack så mycket Jacy.

Jacy Topps 28:22

Från de olika vita druvsorterna som används till macerationens längd. Mångfalden är oändlig. Det är inte konstigt med apelsinviner; aka hudkontaktvin dyker upp på dryckesmenyer överallt. Okej, så apelsinvin görs faktiskt inte med apelsiner. Det sätter dock igång innovation bland producenter och intressanta samtal och dialog bland vindrickare. Och det är alltid bra. Vad är dina tankar? Om du gillade dagens avsnitt, vi älskar att läsa dina recensioner och höra vad du tycker. Du kan mejla oss dina kommentarer och frågor på podcast på Wine Enthusiast. dotnet. Och hej, varför inte berätta för dina vinälskande vänner att kolla in oss för att komma ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google Spotify och var som helst annars du lyssnar på podcaster. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcasts. För fler avsnitt och utskrifter. Jag heter Jacy Topps. Tack för att du lyssna.