Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

Varför göra vinutbildningen mindre kvav kan rädda industrin

För det tredje och sista avsnittet i vår tredelade serie som lyfter fram flera av 2023:s framtida 40 smakmakare , Marie Cheslik tar itu med en imperativ fråga: 'Hur gör jag vin tillgängligt för alla?'



Som en Chicago-baserad sommelier och entreprenör märkte Cheslik att vin inte var ett särskilt hett ämne i Mellanvästern. Men det var inte nödvändigtvis för att folk inte var intresserade. Ofta överväldigade av branschjargong och kvalmiga kulturella uppfattningar, hade de helt enkelt inte ett säkert och informativt utrymme att prata om det.

Du kanske också gillar: Är du en vinsnob? 8 röda flaggor att upptäcka

2020 grundade Cheslik Sådana viner som en vinutbildningsplattform för att göra vin roligare och mer tillgängligt. Hennes uppdrag är att hjälpa fler människor att bli säkra på vin genom att översätta komplex terminologi till vanlig engelska och skapa en stödjande gemenskap, som hon kärleksfullt kallar sin 'Slik Squad'.



Cheslik har sedan dess utökat sin räckvidd till Tick ​​tack , där hennes relaterbara sketcher hjälper över 65 000 följare att känna sig sedda, bekväma och hörda – en viktig ingrediens för att skapa en mer inkluderande industri, konstaterar hon.

Lyssna när Cheslik delar med sig av sin branschresa; finner insiktsfulla paralleller mellan hennes tidigare karriär som legitimerad sjuksköterska och vinbranschen; och delar sin vision för ett mer inkluderande vinlandskap.

  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Högtalare : Samantha Sette, Marie Cheslik, Jacy Topps

Jacy Topps 00:09

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du tjänar drinkkulturen och människorna som kör den. Jag heter Jacy Topps. Detta är det sista avsnittet i vår tredelade serie som lyfter fram några av årets inslag. 40 smakmakare Wine Enthusiast har alltid strävat efter att centrera samhällen som traditionellt har lämnats utanför vinkonversationen. Tidigare 40 under 40. The future 40 består av innovatörer, smakmakare förespråkare, och de för dem vinindustrin in i framtiden. Vilket leder mig till våra gäster denna vecka. Marie Cheslik. Marie är en certifierad sommelier och grundaren av Slik Wines, ett företag vars uppdrag är att tillhandahålla lättillgänglig vinutbildning. Marie slår sig ner med vår digitala webbproducent Sam Sette. Så lyssna på när Marie förklarar varför hon brinner för att göra vinutbildning mer tillgänglig, vad hon tycker är frustrerande i vinbranschen, den där sak hon skulle lära ut om hon bara måste lära ut en sak om vin och hur hon gör sin utbildningsplattform online engagerande och interaktiva. Uppmaningen är en drömsamling av Kaliforniens viner som erbjuder ett distinkt utbud av sorter, stilar och bäst i klassen Appalachians. Vinmakaren James MacPhail ger varje vin en tydlig, unik röst och arbetar med kända familjeodlare för att tillverka Chardonnay, Pinot Noir och Cabernet Sauvignon, samtidigt som han samlar in över 7090 pluspoäng under processen. Gå med i ett av kallelserna, helt anpassningsbara vinklubbar för första tillgång till nya utgåvor, speciella biblioteksårgångar och mer. Med fyra medlemsalternativ finns det en klubb för varje vinälskare, få tre leveranser per år eller prova månadsabonnemang som levererar tre flaskor i månaden direkt till din dörr. För mer information och tillgång, besök oss på den ringande wine.com-entusiasten för snedstreck.

Samantha Sette 02:29

Hej alla och välkommen till Podcasten för Vinentusiasten. Mitt namn är Samantha Setter och jag är den digitala webbproducenten här på Wine Enthusiast och idag har jag nöjet att prata med Marie Cheslik, en av årets framtida 40 utmärkelser. Varje år upptäcker Wine Enthusiast en mångsidig uppsättning smakmakare som tar med dryckesbranschen in i framtiden. Bland dem finns vinmakare, utbildare, bryggare sommelierer och alla möjliga yrkesverksamma som hittar unika sätt att öppna dörrar och bygga broar i branschen. Marie är en certifierad sommelier och grundaren av slikviner, en rolig, lättillgänglig men ändå informativ vinutbildningsplattform. Innan vi dyker in i världen av tillgänglig vinutbildning, Marie, vill du dela lite mer om dig själv och hur sådana viner kom till?

Marie Cheslik 03:14

Säker. Och du spikade det. Det var jättebra. Egentligen bara min hiss pitch är i princip inte men ja, jag heter Marie Cheslik. Jag tror på roliga, lättillgängliga, vardagliga vinutbildningar och startade sådana viner, som bara är slutet på mitt efternamn. Så det är S L I K som började i början av covid i augusti 2020. Bestämma verkligen vart jag ville gå inom vinvärlden. Jag arbetade på restauranger före COVID. Jag arbetade till och med som sjuksköterska innan jag jobbade på restauranger. Så jag har levt ett par liv och verkligen bestämt mig för att vin var något jag brinner för, men också människor och att utbilda människor bakom det. Så sådana viner var mitt sätt och mitt uppdrag att utforska hur jag gör vin tillgängligt för alla? Och hur ser det ut? Och när vi började på den tiden såg det mer ut som virtuella händelser eftersom det uppenbarligen var väldigt populärt i början och COVID. Och det har egentligen bara förändrats med tiden. Och jag visste att det måste hända för att slick ska växa. Men uppdraget är detsamma att ha rolig och tillgänglig vinutbildning för alla. Och hur detta började förvandlas till Ja, virtuella evenemang, ja, göra evenemang för människor. Men det började förvandlas mer till ett onlineföretag, verkligen saker där jag började skapa innehåll, inte bara för att jag själv skulle kunna annonsera vad jag gör och min kompetens, utan också för andra människor. Jag började få erkännanden från massor av olika sorters vinmärken. Och folk började verkligen gilla innehållet jag gjorde. Och jag fick ett litet antal följare ganska snabbt. Jag har nästan 90 000 följare på alla mina plattformar och jag använder dem verkligen som en feedbacktavla för att säga: Vad gillar du med vin? Vad tycker du är frustrerande med vin? Vad önskar du fanns i vinvärlden, så jag kallar dem kärleksfullt, mitt smarta lag, människorna som följer mig, mina följare som jag gör mitt bästa för att interagera med alla som når ut till mig. Och det har verkligen skapat denna starka struktur för produktmarknaden som passar in på vinmarknaden. Så jag har skapat en online-vinkurs som jag tycker passar så otroligt bra till sliktruppen och deras behov. Och jag jobbar också på några böcker om hur man läser en vinetikett, det vill säga om jag var tvungen att lära ut en sak om vin, så skulle det förmodligen vara den grejen. Så det är på uppdraget att vara lättillgänglig vinutbildning för alla.

Samantha Sette 05:36

Tack så mycket för att du delar med dig av allt detta. Det verkar som om ditt uppdrag expanderar i så många olika riktningar. Och jag skulle älska att till och med ta ett steg tillbaka för ett ögonblick, eftersom du nämnde att du har en tidigare historia inom vården. Och så var kom den pivoten in. Och vad inspirerade dig egentligen att börja med vin?

Marie Cheslik 05:53

Ja, det finns ett, det finns ett skämt där om sjuksköterskor som behöver ett glas vin i slutet av dagen, eller någon vårdgivare, särskilt under covid. Jo, jag började med omvårdnad för att jag verkligen gillade människor. Och jag gillade verkligen att få kontakt med människor. Och jag gillade verkligen att känna att jag hjälpte till, eller hur. Och ett riktigt uppenbart objektivt sätt att hjälpa någon är att hjälpa till att rädda deras liv. Och så när jag var yngre var det mest vettigt. Och sedan när jag kom in på sjuksköterskeskolan, arbetade jag som värd på en restaurang här i Chicago, där jag fortfarande bor, och jag älskade det, som om jag jobbade på den här typen av dumma brorsbar i centrala Chicago, och hade verkligen ingen möjlighet att gilla det så mycket som jag gjorde. Men jag minns att jag var typ 19. Och vi hade som flikar bakom värden, och att vi kunde hälla upp öl till folk som väntade. Och jag tyckte bara att det var det coolaste. Och jag tyckte att restauranger är coola. Jag gillar verkligen det här, eller hur. Och så när jag började jobba som sjuksköterska var jag som, du vet, att vara sjuksköterska är bra, eller hur? Det gör många människor nöjda och glada. Men jag vet bara att det finns en annan sak jag måste ägna mig åt. Och jag måste veta mer om och se hur långt jag kan ta med det. Och så ja, att komma in på vin var egentligen bara mitt sätt att komma in på en restaurang. Det var en restaurang med högre kaliber, jag ville verkligen göra något Michelin-stjärna, bara något högre. Och jag kände att vin bara var en färdighet som många andra människor inte hade. Och jag ville ha ett ben i det. Så att komma in på vin från vården var egentligen mer pragmatisk än något annat. Men det har förvandlats till något sånt galet som detta. Och jag har bara älskat varje steg av det.

Samantha Sette 07:35

Absolut. Och vad har överraskat dig mest hittills på den här resan från denna övergång specifikt?

Marie Cheslik 07:43

Det som förvånade mig mest är hur likt att jobba som sjuksköterska är att jobba på restaurang. Och även vad jag gör nu, det är en sådan liknande färdighet att ta komplexa ämnen, oavsett om det är diabetes eller hjärtsvikt, och översätta det till vinvärlden, jag ser så många paralleller till tillgänglighet och konstig jargong och att bara vara för komplicerat, eller hur? Eller kanske till och med ett litet tabu av att prata om döden på något sätt, eller hur? Som, jag ser många paralleller inom vinvärlden. Och jag skulle också skämta om att jag känner att jag får vatten till folk i båda scenarierna, oavsett om det är på sjukhuset eller på en restaurang, det var mitt huvudsakliga jobb var 40%, att fylla på vattenglas.

Samantha Sette 08:30

Jag har aldrig tänkt på det så. Och jag kommer från lite av en naturvetenskaplig sjukvårdsbakgrund, om du vill, också. Och du har så rätt, och att det finns så mycket folk inte vet om vin. Och det är svårt eftersom det är enkelt att förstå att det inte är särskilt lätt att kommunicera. Och det finns den där barriären, som jag antar är att det du försöker bryta dig ifrån är att försöka komma förbi det snarare.

Marie Cheslik 08:53

Ja, absolut.

Samantha Sette 08:55

Och så varför vin och inte öl, för du nämnde att du började med att hälla upp dina glas.

Marie Cheslik 09:02

Jag kände att det fanns fler möjligheter inom vin, som att vin bidrar till 30% av restaurangförsäljningen. Och så kände jag att jag kunde bidra mer, jag kunde bli mer värdefull för en restaurang genom att förstå vin. Och naturligtvis, världen av öl har historia är lika komplex som världen av vin. Men det var bara något som verkligen gjorde mig uppmärksam på vinvärlden. Och jag tror också att det finns ett stort frågetecken med vin också. Som, jag är från Milwaukee, Wisconsin, och så jag har druckit några öl förut. Jag har gjort det som, jag förstår, men jag känner att den amerikanska blue collar-kulturen verkligen redan har anammat ölkulturen. Som att jag kände att det redan fanns några svar på att vara som, ja, det finns hantverksbryggerier som folk älskar och folk älskar särskilt i Mellanvästern. Och med vin. Det är som att jag inte ser någon prata om vin i mellanvästern och om någon är det kan jag svära på detta? Jag svär inte men du. Vissa människor bara, du vet, bajsar verkligen hela vingrejen, eller hur? Och jag har velat kunna lösa det. Och jag känner att jag menar, jag känner att jag har det och jag kände mig som vid den tidpunkten jag kunde och så det är min resa med slick försöker komma på hur man gör det mer lättillgängligt.

Samantha Sette 10:18

Absolut. Och så vad tror du att det är med vin som gör det otillgängligt kontra öl kontra kanske en margarita? Eller nu verkar det finnas cocktails på burk överallt?

Marie Cheslik 10:27

Ja säkert. Jag menar, det finns ett par olika saker, eller hur. Och jag tror att du kan gå många olika vägar med det här samtalet. Men i mitt huvud känner jag att det är, det är en kombination, de två största sakerna är terminologin. Och precis som termerna som vi använder inom vinvärlden, och bara den kulturella uppfattningen, så ungefär som hur jag anspelade på tidigare med vården, som att man kan beskriva diabetes för någon riktigt bra, eller riktigt dåligt. Och hur du gör det kommer i slutändan att avgöra hur följsamma de är med hur de använder insulin, eller hur mycket de tar hand om sig själva. Som att det är en mycket kraftfull sak att effektivt kunna kommunicera dessa komplexa ämnen på ett sätt som är lättillgängligt. Och jag tror att många, det är många som försöker göra det. Och jag tror att många missar märket på ett par saker. Och vi är fortfarande lite för jargony, vi använder fortfarande ord som du vet, tannin och surhet, till och med ben och sånt där folk bara blir förvirrade av det. Dessa ord är liksom viktiga när du lär dig mer om vin, men du kan inte alltid använda den orduppsättningen direkt. Så jag tror att bara de termer vi använder kan vara riktigt skrämmande för människor. Och så förstås de kulturella uppfattningarna. Jag gör tiktoks hela dagen nu, eller hur. Och jag ser trender inom vininnehåll. Och jag ser alltid de mest populära vinvideorna är de där folk gör narr av vinsnobbar, eller hur? Som att de alltid blåser i luften, oavsett om det är en slags sketch av någon som falska vinprovning, eller som, du vet, du är på en vinprovning. Och detta händer, eller hur? Som att folk relaterar så mycket till det. Och det är uppenbarligen en sådan smärtpunkt för människor. Vin har bara förknippats med liknande sofistikering och förfining för alltid. Och folk vill inte se dumma ut, eller hur? Och folk gillar att ha det här trycket att få det rätt, citera, ta bort citat, när de smakar eller pratar om vin, och därför kommer du helt enkelt att känna dig otillgänglig när du inte vill göra dessa misstag. Så det är de två största sakerna jag ser om du är på tillgänglighet inom vin.

Samantha Sette 12:32

Det är så sant. Jag minns när min första vinprovning någonsin, jag kände mig så rädd för att jag kände att jag testades. Som om det var en frågesport. Och jag behövde få rätt ord och något som solbränna och som att jag inte ens vet vad som betyder. Och det känns konstigt att säga det i den här podden just nu. Men det är det, det finns så mycket nyanser där. Och så jag antar vilket råd skulle du ge till någon om de var i en sådan situation? Där de inte vet hur de ska beskriva ett vin eller de kände den pressen? Eller hur kan du bli av med det trycket? Hur kan du lindra det?

Marie Cheslik 13:06

Höger. För mig? Jag känner att varför jag började så kände jag att utbildning var svaret på den här frågan. Det är som utbildning och att ha en bra gemenskap, eller hur. Och när jag säger med båda dessa saker som utbildning, så behöver du liksom veta, baslinjen, eller hur? Och jag likställer det som att lära sig ett språk som du kan, om du är den här typen av person som kan ta en franskklass, ta en spanskkurs och lära dig franska eller spanska genom att sitta i klassrummet, som fantastisk, mer kraft till dig, du borde göra det. Och det kan du göra med vin. Och det finns massor av fantastiska gratisresurser där ute. Men de flesta skulle förmodligen tjäna mer på att flytta till Frankrike, du vet, eller att flytta till Mexiko för att lära sig ett nytt språk och bara fördjupas i det. Det är det läskigaste alternativet. Folk gör inte det alternativet. Men att om du verkligen vill göra det så skulle det vara det bästa sättet att göra det är bara att fördjupa dig helt. Och jag tycker att, naturligtvis, om du inte har möjlighet att flytta till Napa eller Bourgogne direkt, du vet, bara att hitta en grupp människor som du mår bra av och som talar ditt språk och du verkligen anpassar dig till och oavsett om det är personligen i en vinbutik, det är bara på gatan, eller hur? Som att jag känner massor av människor som deltar i provningar i vinbutiker, och det får dem att känna sig mer bekväma och vara som, Åh, det är precis nere på gatan. Jag åker dit efter jobbet. Och du vet, jag gillar verkligen vem som jobbar där eller vad som helst, eller hur? Slik är min lösning på ett online-svar på det där så mycket av det vi gör är online, men om vi kan ha en onlinegemenskap som får folk att känna sig välkomna och må bra, och jag skapar innehåll som är lättillgängligt och som är ganska dumt och tillåter ärliga samtal om liknande, jag vet inte vad tanniner är, och var som, det är bra. Det är coolt. Välkommen. Du vet, kom in. Så att hitta en bra grupp människor och fördjupa dig i den gruppen människor jag känner är det bästa sättet att göra. Gör det.

Samantha Sette 15:00

Absolut. När det gäller de samhällen som är som, vilken typ av människor hittar du? söker denna information och söker denna utbildning?

Marie Cheslik 15:09

Ja. Så jag menar, jag är baserad i Chicago, eller hur? Jag är verkligen mellanvästern, jag tar upp det då och då på min sida. Så jag tror att människor gör denna mycket naturliga sak där de dras till människor med liknande delade erfarenheter, eller någon som till och med ser ut som dem. Detta är bara mänsklig psykologi. Så jag tror att jag får många mellanvästernbor, och jag får många kvinnor som kommer till min sida som tycker att det är så uppfriskande att se någon som du prata om vin på ett sätt som är så lättsamt och roligt. Så det är typ den största gänget människor som jag får i det smarta laget. Och så är jag också en tysk vinambassadör. Så jag får många internationella Squad-medlemmar också, vilket har varit riktigt intressant eftersom jag försöker rama in många av mina konversationer och innehåll om American Wine Experience, som jag känner för som en liten dopp, det här kan vara en hela nother podcast, i motsats till att gilla European Wine Experience, där det är som att det fortfarande finns den där väggen, och det finns fortfarande den barriären. Men du vet, åtminstone om du är i Tyskland, kan du gå till all sås inom rimliga gränser och vara som, åh, ja, vin görs här är som om du kan gå till, du vet, moseln och vara som, Åh, ja, som jag ser en vingård, jag förstår det. Men för Chicago är det som, vart går du, och folk vet inte ens att vi gör bra vin i Michigan. Folk vet inte det än. Höger? Eller så känner folk så. Det är inte, citat unquote, liksom, en riktig plats att göra vin på. Men det är som att vi har så mycket att lära på den amerikanska sidan. Så det har varit intressant att se vilken typ av människor som följer slik. Men det har varit en hel mängd. Det har varit underbart.

Samantha Sette 16:39

Ja. Och jag märkte att denna skillnad uppstod mellan att uppleva och att lära. Och det finns att jag inte vill kalla det en vägg eller en övergång, men det är nästan en gråzon mellan de två där du kan ha båda och med en virtuell onlineplattform, hur simulerar du den upplevelsen? Hur kommer du till den nivån av inlärning,

Marie Cheslik 16:59

konsekvens, jag menar, jag och konsekvens, och verkligen nå ut till människor som når ut till mig, som jag försöker svara på varje DM jag får, jag försökte verkligen göra något som är interaktivt och som får folk att känna sett, men detta tar naturligtvis tid. Och jag får det inte alltid rätt. Du vet, som, ibland gör jag ett innehåll och det floppar, jag kommer att gå okej, typ, varför hände det? Vad handlade det om vad jag behöver förändra och få folk att känna för, de vill engagera sig i det mer XYZ-grej. Så det är, du vet, det är, jag har aldrig drivit ett företag förut. Så jag lär mig de här sakerna allt eftersom. Och jag har läst mycket om marknadsföringsböcker, för mycket av det jag gör är marknadsföring och mycket marknadsföring är kommunikation. Så många av dessa lektioner som marknadsförare lär ut om, som, Okej, du är på ett företag, du vill att folk ska veta om det. Det är marknadsföring, eller hur? Det är reklam. Och så jag använder min egen personliga erfarenhet med de saker jag har lärt mig i affärsböcker och marknadsföringsböcker. Och det finns den här boken, Anne Hadley är en riktigt känd som, marknadsföringsexpert och författare. Och hon har det här fantastiska citatet som jag tänker på, vilket är bra marknadsföring som får företaget att se smart ut. Och bra marknadsföring får kunden att känna sig smart. Så gör inte saker för att du känner att det är en bra idé. Som, det är kanske ett användbart verktyg att börja bara för att se vad som fungerar. Men egentligen är det ultimata målet som att tjäna den personen och hjälpa andra de människor som hjälper slik-truppen att synas, och att hjälpa människor att verkligen känna sig bekväma. Så det är mitt slutmål med vad jag försöker göra för att få folk att känna att de blir hörda.

Samantha Sette 18:36

Det låter verkligen tillfredsställande. Och jag älskar hur du pratade om marknadsföring, för du marknadsför inte bara för sliktruppen och slikviner, utan även för vin i allmänhet. För det verkar som om det är en oåtkomlighet, om det är ett ord. I vinindustrin gör det folk lite tveksamma. Men av din erfarenhet, upptäcker du att lekmannen som inte kan mycket om vin, de faktiskt blir ganska upphetsade över det här när de väl har ordspråket och språket att prata om det.

Marie Cheslik 19:08

Ja, jag älskar jag älskar det. Det är en av mina favoritsaker när någon kommenterar eller skickar ett DMS till mig och de säger, jag dricker inte vin, eller jag gillar inte vin eller jag tror inte att jag gillar vin. Men jag älskar att titta på ditt innehåll. Och det är som att det är kraftfullt. Som att jag inte vet hur många människor du kan konvertera på det sättet för att göra det. Jag tycker att det är en otroligt kraftfull sak. Och jag trodde inte riktigt att jag skulle ha förmågan att göra det bara genom att vara mig själv. Men det är egentligen allt det är. Och det har varit otroligt givande, som du har sagt.

Samantha Sette 19:13

Och för dessa människor. Vad tänker du när de ger sig ut på sin vinresa och du ser dem växa, du underlättar den tillväxten hos dem. Vad verkar vara den mest tillfredsställande delen av det?

Marie Cheslik 19:51

Jag menar, kort sagt, du har sagt det som att jag gillar människor. Jag gillar att hjälpa folk. Det är det som ger mig glädje. Det är min själviska Att bara se dig växa är det som får mig att göra det och får mig att känna mig uppfylld. Som, jag har förmodligen haft 12 personer från en sådan grupp som letar efter vin och håller mig uppdaterad om deras vinresa som proffs, på grund av att de tittar på mina saker. Jag hade precis ett samtal den här veckan med den här killen som jobbar med försäljning och i LA och han sa att jag vill börja med vin. Och jag tycker att det är fantastiskt. Låt oss prata om att du vet, vad du är bra på och hur du tar dig dit. Och han bara, du vet, han berättade för mig att han sökte ett säljjobb inom vin, du vet, samma vecka, samma dag som evenemang. Så det har bara varit som att resultaten är påtagliga och det är galet. Och jag trodde aldrig att jag skulle kunna göra det inom vinkanalen. Jag menar, det är tillfredsställande att göra det inom vården, absolut att se resultatet av, du vet, ditt hårda arbete och se till att din patient är säker och får åka hem. Det är givande. Och min motsvarighet inom slick är att se människor komma in i vin och få sitt liv berikat genom det. Det är det som håller mig igång.

Samantha Sette 21:02

Och märker du att det är ett vanligt mönster att människor inte bara lär sig om vin, utan också utövar detta i sin karriär och yrkesliv?

Marie Cheslik 21:11

Du vet, jag skulle säga att det förmodligen är det ovanliga scenariot, jag tror att de flesta bara kommer att njuta av det. Människor som har gått min kurs, jag skulle jag drog dem efter att de har tagit den, jag skulle säga att förmodligen bara 20% av människorna gör en mer professionell karriär, på grund av det. Men jag har också som ingen annan referenspunkt för det. Det är mycket. Eller om det är lite, du vet, jag har ingen bakgrundskunskap om liknande, vad WSET gör för liknande konvertering till nästa kurs och sådant, eller hur. Men jag tror att det bara är jag som är mitt företag och liksom tar ut den här vägen för mig själv. Jag tycker att det är en kraftfull sak. Jag tycker att folk ska göra vad de vill med vindkunskapen. Men jag tror, ​​ja, en stor del av dem slutar med att gå till mer professionella i motsats till en hobbyväg, och bara livsberikande väg.

Samantha Sette 21:57

Absolut. Nej. Och jag tror att det är ett bevis på det faktum att vi alltid lär oss, eller hur? Är det inte det som gör oss roliga och spännande, och vi är ivriga att bara suga upp mer i världen. Och vin är ett bra ställe att göra det på. För det är den här saken som för så många människor bara är något att dricka, det är rött eller vitt. Och sedan börjar du dra bort lager, och det finns bara så mycket mer nyans i det. Och det finns en värld och människor som du själv, som är så glada över att prata om det.

Marie Cheslik 22:23

Absolut. Det har varit fantastiskt. Verkligen. Det har varit häftigt.

Samantha Sette 22:28

Ja, och jag tror att det här är ett bra ställe att övergå till eftersom jag vill prata om TikTok. Jag skulle älska att höra bara om din erfarenhet hittills från början, antar jag från början, när började du den aspekten av din plattform och närvaro?

22:43

TikTok-pratet, jag menar, det har varit dumt, det är så galet, jag bara, jag älskar varje sekund av det, för det är så absurt, som, speciellt på TikTok, det är liksom desto mer, ju mer galen du är, den mer sannolikt kommer du förmodligen att bli uppmärksammad. Så jag tror att det bara tillåter människor att verkligen uttrycka sig på sätt som jag tror att du inte riktigt kan göra på andra plattformar. Så jag startade TikTok, januari 2022. Så januari förra året, och målet för mig själv i januari, sa jag, jag ska lägga upp en TikTok om dagen för januari månad och se vad som händer. Och så gjorde jag och mitt första par sockade eftersom det, du vet, måste hända din strumpa innan du blir bra på något. Men i slutet av månaden hade jag 10 000 följare, sa jag, det är galet. Jag har gjort det här i en månad och på Instagram, där jag har gjort det här i, ni vet, ett och ett halvt år nu. Jag har typ tre gånger fler följare än vad jag har. Och det är som, okej, det är intressant. Så låt oss bara fortsätta göra det. Och sedan fortsatte jag med det. Och så hittar man liksom trender och nischer som fungerar. Jag gjorde den här sortens komiska vinprovningsrecensioner som folk verkligen gillade. Och det fick mig i mars att gilla, 23 000 följare, och jag tänkte, wow, okej, jag vet inte vad det här är. Men jag känner att jag måste fortsätta att lägga till det här till min repertoar och bara fortsätta göra det och se vad som händer. Och nu, du vet, nu är jag typ 65 eller något liknande. Och det finns och det finns bra dagar och dåliga dagar med det, förstås. Och det finns tillfällen då jag får en miljon visningar på en video. Och det finns tillfällen då jag får 200 visningar på en video utan till synes någon anledning. Men det är bara för att jag fortfarande lär mig, eller hur. Jag har bara gjort detta i ett och ett halvt år. Så jag känner att jag har mycket under bältet fortfarande. Men det har varit riktigt kul. Och det är de flesta av kunderna jag får kommer från sociala medier. Det mesta av försäljningen jag får till vinkursen kommer från sociala sociala medier. Så det är ett otroligt kraftfullt verktyg som jag inte har något emot att lägga massor av tid på, eftersom det faktiskt är min annonsbudget som jag inte spenderar några pengar på. Det är gratis. Det enda som kostar är mitt arbete. Och för mig är det värt det och sedan försöka utforska andra plattformar som YouTube också. Så det har varit en resa, men det har varit riktigt bra.

Samantha Sette 25:07

Det finns något så kraftfullt här också, för speciellt med mediet som TikTok, eller hur? Där innehållet, du inte alltid letar efter det, landar det liksom i ditt knä. Och jag tror att din snabba tillväxt visar, eller åtminstone för mig, att det här är innehåll som folk vill ha, men som verkligen inte vet hur de ska hitta. Och det växer, för det är viktigt, och det är intressant, och folk gillar det. Och så det verkar som om det kanske finns en tveksamhet som vi har pratat om mot att lära sig om vin, eller bara en outnyttjad nyfikenhet på att du hjälper människor att lära sig om sig själva och inse, hej, även om jag inte gillar det här, det här är coolt att lära sig om även om jag inte gillar att dricka det.

Marie Cheslik 25:51

Ja, absolut. Jag känner mig som TikTok i synnerhet för att jag menar, jag skulle återigen kunna ha ett helt annat samtal om sociala medier. Men jag tycker att TikTok är särskilt intressant, eftersom du kommer att få vininnehåll, även om du inte konsumerar något annat vininnehåll. Så som, ibland får du bara en slumpmässig video av vad de tror att du skulle gilla. Och så det betyder bara att din räckvidd går så mycket längre, som, ja, du kan lära ut om vin och det kan, som kan locka en viss typ av person. Men om du kan lägga till vin med en annan färdighetsuppsättning du har, oavsett om det är som, illustration, eller humor eller något annat liknande verktyg som eller färdighet som du är bra på, känner jag att det bara breddar dig ännu mer, för som, jag använder mycket humor med mitt innehåll. Så det är som att jag inte bara får en vinklient, jag blir också som folk som tittar på komedisidor, vilket är en mycket större marknad, en mycket större pool på tick-tock, du vet, spektrum. Så att använda det du har, vilket också är ungefär som ett berömt ordspråk, inom affärer, precis som att använda det du har vad du än är bra på, bara fortsätt med det. Och vad folk än gillar, sluta inte göra det, inte om du har en video som blir viral, bara upprepa den tills folk hatar dig för det tills du bara är folk som är helt trötta på det. Höger. Så det har lärt mig många lektioner om inte bara konsekvens, precis som affärer i allmänhet, det har varit riktigt bra.

Samantha Sette 27:17

En av mina favoritsaker som jag hör när jag lär känna dig, och din berättelse är att när du hjälper andra människor att lära, så lär du dig också på vägen. Och du äger det så mycket. Och så vad är något du tror att du fortfarande måste lära dig? Oavsett om det handlar om vin eller om att lära folk om vin, eller till och med TikTok, om du så vill? Tja, det finns mycket att lära om tick-tock, jag tror att vi alla kämpar på den fronten.

Marie Cheslik 27:39

Jag menar, ärligt talat, för, du vet, relaterat till vin, jag menar, för mig, de största striderna jag har är affärerna kring vin. Som, jag vet, jag är bra på dessa färdigheter. Som, jag känner att jag är en ganska effektiv kommunikatör, du vet, det här kanske inte är som sagans slut. Men det här är som det riktiga slutet på som, okej, jag gör som jag gör, och jag älskar det. Och märken betalar mig för att göra XYZ-grejen. Och det är fantastiskt. Och det är fantastiskt. Och det låter mig sprida det goda ordet om slick, sprida det goda ordet om vin och fortsätta att göra det jag gör. Men som, du vet, jag kan knappt, jag gick inte på handelshögskola, jag lär mig hur man jonglerar för att vara varenda hatt i ett företag. Och det är, det är svårt, du vet, och försöker ta reda på hur mycket tid jag avsätter för fakturering? Hur mycket avsätter jag för marknadsföring kontra min produkt kontra framtida produkter? I motsats till hur leder jag ett team, det var precis som att det är en hel uppsättning färdigheter där det är som att jag inte lär mig det här. Jag vet inte. Jag känner att jag bara försöker ta reda på det när jag går. Men när det gäller produkten, eller hur, när det gäller själva vinet, det är en så gigantisk värld, och jag kommer inte att veta allt. Jag tror att jag är en ganska effektiv generalist, jag lär folk om vin, och jag är ganska stolt över det. Jag är lite mer specifik med tyskt vin bara för att jag är en tysk vinambassadör, precis som vården, eller hur? Du kan lära dig att bli husläkare, vilket är som många olika saker, eller hur? Mestadels pediatrik, eller så kan du vara nefrolog, eller hur? Du kan specialisera dig på bara njurar hela ditt liv. Och det kommer alltid att förändras, eller hur? Och så likställer jag vin med det där det är som att jag skulle kunna lära mig om Tyskland, förmodligen för evigt, du vet, jag skulle nog bara kunna finslipa på ett enda ställe och vara en specifik under en lång tid, men jag är glad att vara mer av en generalist eftersom jag känner att det tillåter en större grupp människor att bli upphetsad. Och sedan är det bara att skapa innehåll runt det som är effektivt som är intressant och som fångar och håller uppmärksamheten. Så jag känner att det är många saker, men jag skulle säga främst affärssidan och sedan innehållsskapandet runt det, eftersom det kommer att hjälpa affärssidan av det.

Samantha Sette 29:54

Absolut. Det finns så mycket att lära. Jag älskar det du sa med att vara generalist eftersom vi behöver dig. Som att det hjälper dig att sätta saker på ett enklare språk, för precis som inom vården, kommer du inte att gå till nefrologen om jag inte vet, jag tömmer. Du är förkyld. Du dricker för mycket vin.

Marie Cheslik 30:16

Ja, helt, helt.

Samantha Sette 30:18

Så jag antar att vad som händer härnäst för sådana viner, har du något på gång eller idéer som du är öppen för att dela med dig av på den här plattformen?

Marie Cheslik 30:27

Ja, till 100 %, jag arbetar på en serie böcker som heter hur man läser en vinetikett. Och den här bokserien kom upp när jag gjorde min vinkurs online, som du också borde kolla in, den kostar $189. Den är fyra timmar lång. Jag gjorde det för det smarta laget. Det är väldigt praktisk information. Jag älskar det. Jag älskar att det är en sak som jag kan, som jag kan ge till människor som jag tror faktiskt är till hjälp inom vinvärlden. Men när jag gjorde den kursen finns det ett avsnitt om hur man läser en vinetikett. Och jag tänkte, du vet, det är en kraftfull färdighet som jag tror att många människor kan relatera till var de är i en vinaffär, och de tittar på alla dessa etiketter, och de går, jag vet inte vad jag vill ha. Så antingen väljer du det som du normalt får, eller så får du bara det billigaste, eller det näst billigaste, eller vad du nu tänker på. Och så att lära sig hur man läser en etikett på en vinetikett betyder att du vet hur ett vin kommer att smaka utan att ens öppna det. Och det är en färdighetsuppsättning. Höger. Och det är något som är så lärorikt att jag inte riktigt har sett bli undervisat än. Så den första boken är nästan klar. Det är hur man läser en fransk vinetikett, vi delar upp den i land, för jag tror att det är viktigt att göra det på det sättet. Ja, fortsätt bara att följa det smarta laget och fortsätt att följa det, bara för att du vet, jag har en agent som kommer snart för det också, vilket är fantastiskt, det har bara varit så många möjligheter. Och så det kommer att vara legitimt, det kommer att hjälpa sådan-truppen och bara få fler människor mer säkra på vin, vilket återigen alltid är mitt mål. Så det är ett stort projekt som jag har jobbat med nu för tiden är kursen som gör den så gnisslig och glänsande som möjligt. Och så kommer dessa böcker.

Samantha Sette 31:59

Det är väldigt spännande. Och jag vill inte missa min favoritfråga, ställ folk så innan jag glömmer det, så missar jag att jag förväntade dig att hamna där du är idag?

Marie Cheslik 32:13

Nej, jag menar, naturligtvis inte. Det här är så löjligt. Så som att jag inte gjorde TikTok, du vet, att göra videor fanns inte ens i registret för mig. Men jag har alltid älskat ett jobb där det kan vara kreativt. Och jag kunde återigen få kontakt med människor. Så visste jag att jag skulle göra ett kreativt jobb för att leva? Antagligen inte. Jag var igen, lite för pragmatisk. Det fanns en anledning till att jag ville bli sjuksköterska. Och det finns en anledning till att jag är så tacksam. Jag är sjuksköterska, jag säger alltid till mig själv om sådana viner skulle sprängas i morgon, och jag hade det inte längre. Jag kunde fortfarande vara sjuksköterska, jag kunde, jag kunde bara göra Botox-sköterskan och kalla det en dag, du vet, och bara känna mig säker på att jag skulle vara ekonomiskt stabil och vara okej att gå vidare till nästa sak. Men det jag aldrig föreställt mig att jag skulle kunna göra det här jobbet skulle jag göra på heltid? Nej, definitivt inte. Men det har varit så häftigt. Det har varit så. Du vet, jag kallar mig själv för en entreprenör. Och det brukade få mig att rysa. Jag brukade hata det ordet. Det låter bara pretentiöst. Det är nästan som att kalla sig själv en liten. Ja, det är, det är som att det är något med det, där du känner att du är mer än du är. Men egentligen finns det inget annat jobb som belönar dig för att du förbättrar dig själv mer, ju bättre jag blir på slik och ju bättre jag blir på att kommunicera vin, desto bättre blir jag på att skapa innehåll, desto bättre blir jag på XYZ-grejen, desto bättre blir jag på sådant. kommer att göra och desto bättre kommer jag att göra. Och jag ser belöningen för det ekonomiskt och du vet, känslomässigt, eller hur? Det finns inget annat jobb i världen som verkligen gör det. Jag kunde ha gått tillbaka för att ta min magisterexamen som sjuksköterska eller narkossköterska eller vad som helst, se till att du tjänar pengar, men du har fortfarande ett tak, eller hur? Du är fortfarande som, okej, du gick i skolan, du är klar. Grattis, du vet, liksom, med det här jobbet. Det är som att jag kunde, det kunde bli till vad som helst. Du vet, jag skulle kunna, ja, jag gjorde den här kursen, jag ska skriva en bok. Du vet, kanske det blir en tegel och murbrukssituation i framtiden. Du vet, det finns så mycket potential. Och det är det jag tycker är riktigt spännande med det jag gör. Och jag är så tacksam att jag får följa den här resan och att människor som dig själv, människor som Wine Enthusiast, gillar, gasar upp människor som jag, och jag är bara tacksam för varje möjlighet som kommer i min väg. Så jag vill bara säga, tack, killar. Jag uppskattar det. Det är ganska coolt.

Samantha Sette 34:33

Tja, du är så värd det. Och jag tror att osäkerheten om vad som händer härnäst skulle vara väldigt skrämmande för de flesta. Och jag är säker på att det inte alltid är spännande, för det är läskigt. Det är osäkerhet, men jag applåderar dig bara för att du har ett så öppet, upphetsat sinne om det och alla möjligheter som kan dyka upp i framtiden.

Marie Cheslik 34:51

Ja, jag är vanföreställande optimistisk eftersom jag känner att du måste vara det

Samantha Sette 34:57

Chers till det och ja, rätt. om vi gör ett jubel, vad har du i ditt glas?

Marie Cheslik 35:04

Jag har iskaffe och vatten framför mig. Men jag har också en flaska 2007 Gigi Riesling som bara sitter här. Så jag är tacksam över att ha det och kanske kommer jag att smutta på det senare som firandet.

Samantha Sette 35:19

Nåväl, Marie, jag antar att vi är i slutet av en konversation. Jag ville tacka dig för att du tog dig tid och bara igen, erkänna din prestation som en framtida 40-hederstagare, om det fanns några sista ord, eller var kan våra lyssnare hitta dig? Ta golvet? Här är ditt skott.

Marie Cheslik 35:38

Ja, tack för att du lyssnade killar. Jag vill att du ska vara en del av slik-truppen. Jag vill träffa dig Jag vill lära känna dig. Jag vill göra dig upphetsad över vin. Så kolla in antingen Instagram Tik Tok eller YouTube slik viner S L I K viner och kom och säg hej, kom förbi skriv en kommentar. Annars kolla in min hemsida. Ja, jag har kursen bara för dig. Om du vill. Om du är nyfiken på vin och vill bli mer kompetent om vin, rekommenderar jag definitivt att annars, du vet, allt mitt innehåll är gratis och jag kommer att se dig på internet.

Samantha Sette 36:08

Att svepa är vad du ger uttryck för tacksamhet igen.

Marie Cheslik 36:15

Tack så mycket. Jag uppskattar det verkligen.

Jacy Topps 36:22

Att lära sig om vin behöver inte vara komplicerat. Men det är det ofta. Termerna och jargongen som många proffs använder ses ofta som hinder och skrämmande för konsumenterna, särskilt de nyare konsumenterna. Vi i branschen säger att utbildning är nyckeln. Men det kanske är mer lättillgänglig utbildning. Det är nyckeln. Vad är dina tankar? Om du gillade dagens avsnitt vill vi gärna läsa dina recensioner och höra vad du tycker. Du kan mejla oss dina kommentarer och frågor på podcaster på Wine Enthusiast. dotnet. Och hej, varför inte berätta för dina vinälskande vänner att kolla in oss för att komma ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google, Spotify och var som helst annars du lyssnar på podcaster. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcast. För fler avsnitt och utskrifter. Jag är JC-toppar. Tack för att du lyssna