Close
Logo

Om Oss

Cubanfoodla - Detta Populära Vin Betyg Och Recensioner, Idén Om Unika Recept, Information Om Kombinationer Av Nyhetsbevakning Och Användbara Guider.

Kultur

Hur man gör Chardonnay för tiderna

Chardonnay är utan tvekan en av de mest kontroversiella druvorna i världen. Smöriga stilar tenderar att få mest kritik: Vissa älskar den rika munkänslan som produceras av malolaktisk jäsning , medan andra tror att texturen distraherar från druvans sanna smak.



Att producera en Chardonnay-stil som tilltalar båda lägren är ingen liten bedrift. Så är det att navigera i allt mer oförutsägbart väder och det existentiella problemet med klimatförändringar. Med tanke på dessa hinder, hur skapar man en Chardonnay med en konstant smakprofil, år efter år? Sådan var utmaningen för Cara Morrison, vinmakaren av Sonoma-Cutrer vingårdar .

Du kanske också gillar: Den stora Chardonnay-debatten: att smöra eller inte att smöra?

Morrison blev först förälskad i Sonoma-Cutrers klassiska Chardonnay för decennier sedan. Vid den tiden planerade hon inte att göra karriär inom vin – hon var från början en pre-med student vid University of California, Davis. Ändå insåg hon tidigt att vinframställning blandade hennes vetenskapliga nyfikenhet med konst. Med tiden valde hon att pivotera och så småningom gick hon med i teamet på Sonoma-Cutrer. Där balanserar hon innovation med tradition, vilket har hjälpt henne att tillverka ett konsekvent vin med bestående tilltalande.



Lyssna när Morrison delar med sig av vad hon önskar att fler visste om Chardonnay; hur vetenskap och konst kan smälta samman för att skapa olika vinstilar; och hur gammaldags vinkläder lockar en ny generation av drinkare.

  Apple Podcast-logotyp
  Google Podcast-logotyp


Avskrift av avsnitt

Transkriptioner genereras med en kombination av taligenkänningsprogram och mänskliga transkriberare och kan innehålla fel. Kontrollera motsvarande ljud innan du citerar.

Högtalare: Jacy Topps, Samantha Sette, Cara Morrison

Jacy Topps 00:08

Hej och välkommen till vinentusiastens podcast. Du serverar dem dryckeskultur och människorna som kör den. Jag heter Jacy Topps. Den här veckan pratar vi om Chardonnay. Chardonnay är utan tvekan en av de mest missförstådda druvorna. Och lite kontroversiellt om vi ska vara ärliga. Ändå är det ett av de mest populära vinerna i USA. Samantha Settes digitala webbproducent slog sig ner med Cara Morrison för att diskutera den populära druvan. Cara är chef för vinframställning på Sonoma-Cutrer. Baserat i Sonoma Valley, vinetiketten som etablerades för över 40 år sedan, är känd för sin Chardonnay-produktion. Så lyssna på när Cara förklarar varför hon bytte sin pre med-inriktning för att studera vinodling och enologi de många faktorerna som ingår i skörden varje år. Vad hon önskar att fler visste om Chardonnay, och hur klassiska Chardonnay-vinmakare försöker få in de yngre konsumenterna. Kallingen är en drömsamling av Kaliforniens viner, som erbjuder ett distinkt utbud av sorter, stilar och de bästa appellationerna i klassen. Vinmakaren James McDowell ger varje vin en tydlig, singulär röst och arbetar med kända familjeodlare för att tillverka Chardonnay, Pinot Noir och Cabernet Sauvignon samtidigt som han samlar in över 70 90-plus-poäng i processen. Gå med i en av Callings, helt anpassningsbara vinklubbar för första tillgång till nya releaser, speciella biblioteksårgångar och mer. Med fyra medlemsalternativ finns det en klubb för varje vinälskare, få tre leveranser per år eller prova månadsabonnemang som levererar tre flaskor i månaden direkt till din dörr. För mer information och tillgång, besök oss på den ringande wine.com-entusiasten för snedstreck.

Samantha Sette 02:14

Hej allihop och välkommen till Podden för Vinentusiasten. Jag heter Samantha Sette och jag är den digitala webbproducenten här på Wine Enthusiast. Och idag har jag nöjet att prata med Cara Morrison, tidigare Chardonnay-vinmakare och nuvarande chef för vinframställning på Sonoma cutrer. För dem som inte är så bekanta, är Sonoma cutrer föga förvånande beläget i Kalifornien. Sonoma Valley-etiketten har funnits i över 40 år nu och är välkänd för sin Chardonnay. Om du är ny på vin kanske du känner igen den gula etiketten, som Cara har spelat en huvudroll i hantverket genom åren. Men innan vi dyker in i vetenskapen och olika föreställningar kring Chardonnay, Cara, har du något emot att dela med dig lite mer om dig själv?

Cara Morrison 02:52

Säker. Så jag är Cara Morrison. Jag har varit här på Sonoma cutrer och gjort Chardonnay sedan 2005. Och jag fullkomligt älskar det och älskar att göra vinet här. Och det är ett nöje. Jag vet inte vad mer jag ska säga, vet du? Gift med två barn?

Samantha Sette 03:10

Det låter som ett drömjobb antar jag. Hade du någonsin förväntat dig att du skulle göra Chardonnay för en levande?

Cara Morrison 03:16

Nej, nej, det var inte meningen. Tja, ingen vet vad de ska göra när de börjar, eller hur. Jag menar, jag har en son som snart ska på college. Och du vet, han vet inte och jag tänker bara hur spännande är det? Bara för att gå in i det okända. Och du vet, när jag gick på college var jag förberedande och visste att jag gillade vetenskap, men jag visste inte vad jag skulle göra med det. Och så hittade jag precis vinframställning. Jag har inte varit på UC Davis och hittat vintillverkning och det var bara att klicka och det slog till så ja, där är du, du är med.

Samantha Sette 03:52

Ja. Och vad tror du har inspirerat den övergången från att vara förberedande till att studera vin? Jag märker att det finns många likheter när det gäller vetenskap, du vet, vinframställning är en vetenskap i slutet av dagen.

Cara Morrison 04:03

Absolut. Och det vet du, det är jag som gör allt i livet. Jag planerar allt. Folk gör narr av mig för att jag har kalkylblad för allt. Men när det kom till min karriär pratade jag på allvar bara med någon som var examensstudent och vinodling och enologi och jag tyckte det lät så intressant. Och jag gick introduktionen till vintillverkningskurs på UC Davis. Det var bara början av kvartalet och så jag gick till introkursen och jag blev kär i den och jag blev allvarligt kär av professorn tillbaka till hennes kontor och bad om att få byta huvudämne och jag bytte det som den dagen och det gör jag aldrig något sådant. Men det var så impulsivt av mig. Men det var som om det var den här blixten, och jag trodde att vetenskapen och konsten var minimal det handlade om att det bara handlade om hur olika vinmakare kan ta samma vin, samma druvor och göra helt olika viner baserat på stil. Och sedan finns det vetenskapen bakom jäsningarna och jag trodde att det här var perfekt, det var en fantastisk kombination av vetenskap och konst.

Samantha Sette 05:03

Det låter som att du verkligen lyssnade på din magkänsla och din intuition, vilket är så svårt vid den tiden av ditt liv. Jag är säker på att alla känner så oavsett ålder, du lyssnar på det här just nu. Så applådera det totalt. Det är en svår sak att göra. Och du har rätt, i att vinframställning inte bara är en vetenskap, jag tror att jag sa det förut. Men det finns det här konstelementet i hur ser du att vetenskap och konst verkligen visar upp de två komponenterna i det du gör?

Cara Morrison 05:29

Hur syns det i det jag gör? Väl?

Samantha Sette 05:34

Kan du leda oss genom vetenskapsdelen och konstdelen och kanske som där de smälter samman?

Cara Morrison 05:39

Jo, det finns, jag menar, naturligtvis, det finns vetenskapen om vinframställning eftersom du vet, du tittar på syran och tegelstenarna, sockerhalten i druvan. Så det handlar om när du väljer men det är också smakerna. Så du kan analysera all kemi. Men du måste fortfarande gå ut till vingården för att smaka på den. Du kan inte bara titta på siffrorna och säga ja, välj det för jag kan titta på vissa siffror och tänk, Åh, vi kommer definitivt att välja det här. Och du körde ut till vingården. Åh, och inte riktigt klar än. Och så överraskar det dig hela tiden. Så du måste alltid kolla, kolla tillbaka och bekräfta att du inte bara kan titta på ett papper och nej, så konstdelen smakar och känner verkligen för vad åh, är det här vår stil? Återigen, det kan inte skrivas på ett papper? Exakt. Du måste smaka för att veta det. Ja. Så det är, det är, det är så det hänger ihop. Så det är att känna till hela bakgrunden till att förstå hur vinet utvecklas. Och du vet, att veta vad kemin kommer att förändra, men också att veta hur det kommer att smaka och att tänka tillbaka, åh, för 10 år sedan smakade det så här, eller så hade vi sådana här förhållanden. Och det här är vad vi gjorde. Och det fungerade. Och att jobba så.

Samantha Sette 06:50

Ja. Så en dag i vingården, om du smakar på druvorna, och du bedömer som, Hej, det här är stilen. Tar du med det till labbet eller var du än arbetar för att bedöma kemin? Finns det några kemiska komponenter eller indikatorer på liknande, Hej, det här är stilen, så här ser den ut.

Cara Morrison 07:07

Det säger bara att du gillar, sockerhalten är syrahalt, vilket ger dig bra indikatorer. Så vi har folk som går ut till vingårdarna som just nu är det skördetid, och de har folk som går ut till vingårdarna för att hämta druvprover och ta med dem tillbaka till labbet och de får siffror. Och så kunde jag titta på listan med siffror. Och du kan se några som helt klart inte är redo. Men sedan kan du se att några av dessa närmar sig. Så du vet var du verkligen behöver kolla och se. Så det hjälper dig att vägleda. Men sedan i slutändan kommer plocksamtalen från smak.

Samantha Sette 07:35

Förstår det?.Och skiljer sig den processen från sort till sort? Tja, druva till druva.

Cara Morrison 07:42

I grund och botten är allt detsamma, du vet, ser du, du kan göra det med vilket träns som helst, du tittar på det du vet, sötma och syra, du vet, de är inte alla samma parametrar. Men återigen, kommer ner till smak i vissa år, som i år, eller hur? Det är ett väldigt coolt år. Jag vet, det är som varmt och resten av USA. Men det är väldigt coolt. i Sonoma County, Kalifornien hela sommaren, har det varit väldigt coolt. Så det är mycket senare skörd än vanligt. Så smakerna utvecklas långsamt. Men det är du också, vi kanske inte behöver komma till samma sockerhalt för att få de smaker som vi normalt får som vi vill ha. Så det är att veta att få typ kalibrera varje år och säga att vi inte behöver plocka så sött i år, eftersom smakerna utvecklas en vecka och plockas lite tidigare.

Samantha Sette 08:27

Det låter som många faktorer. Ja, jag antar att det gäller skörden 2023 i synnerhet. Hur är det här kalla vädret? Du antydde det kort, men jag skulle älska att dyka ner i det lite mer när det gäller hur det kallare vädret påverkar när du skördar druvorna och smakerna och sockret som vad som är skillnaden mellan sockerhalten, smak? Hur hänger alla dessa faktorer ihop?

Cara Morrison 08:48

Oh Jösses.

Samantha Sette 08:50

Vi kan få vi kan bli vetenskap och nördiga.

Cara Morrison 08:54

Så det är sockerarterna, bara utvecklingen, du vet, bara utvecklingen av sockerarter över tiden och solen är en av de bästa faktorerna för att hjälpa dig med detta. Och i år har vi helt enkelt inte haft solen och värmen som vi normalt har. Och så surheten är att vi stannar, vilket kan vara riktigt bra. Så vi kommer att ha riktigt bra naturliga syror i år och det finns också med röda och vita, det finns en typ av fenolisk garvsyra i druvorna. Så ju mindre rätt de har, ibland är den för stark av tannin och grönhet. Som vilken omogen frukt som helst, du kan smaka rätt, du vet, du har ett äpple eller till och med sura druvor, du vet, det här är inte klart. Så det är ibland att det inte bara är syran, det är ungefär som en tanninbeska där och så du försöker se för frånvaron av det, eller speciellt Chardonnay. Och i rött, letar du efter att de ska vara lite mjukare och inte hårda. Så ja, det finns många olika faktorer som samverkar och det är vad du tittar på och smakar. Så som att vi ska åka ut till Pinot-vingården senare idag för att se om det är de redo att plocka. Och vi hoppas att de har utvecklats under den här förra veckan och kanske nästa vecka, de kommer att vara redo. Så

Samantha Sette 10:11

Det är spännande. Nu lycka till med det. Jag vet att det kommer att bli jättebra. Och jag skulle gärna vilja ingå i Chardonnay, för rätta mig om jag har fel, men det är typ där din expertis finns. Det är vad vingården är känd för. Och det är också ett mycket hett ämne som folk diskuterar när det gäller Gillar de Chardonnay? Och folk har väldigt starka åsikter om Chardonnay. Så ja, jag antar... ett bra ställe att börja kan vara, du vet, många håller sig omedelbart borta från Chardonnay eftersom de tycker att det är för smörigt utan att prova det. Och det låter som att om det varierar från år till år kanske det inte är så. Så vad är dina tankar om det, att typ människor tycker att det är för smörigt.

Cara Morrison 10:55

Det är ett brett drag. Det finns mycket Chardonnay där ute. Och du vet, när jag kom in i branschen i slutet av 90-talet, handlade det om supersmöriga Chardonnays. Och anledningen till att jag verkligen älskar Sonoma Cutrer Chardonnay är att jag först smakade den. Redan 99, jag har inte minns och trodde att det här är en Chardonnay vad den gjorde eftersom den inte var alltför ekad. Den var inte supersmörig och den hade bara riktigt bra syra, den hade eken, men den komplimenterade frukten, den gav den en konsistens i munnen och fina aromer, men inte överväldigande. Och så det var därför jag, jag smakade Sonoma Cutrer, jag blev kär i den. Och jag fick jobbet ett par år senare, vilket är jättebra. Så jag fick göra vinet som jag älskar i den stilen. Och så vi försöker vara konsekventa i vår stil. Så vi har aldrig drivit höljet på smörig, vi faktiskt hur du får de smöriga karaktärerna från denna modell av mjölksyrajäsning, som du omvandlar äppelsyra till mjölksyra. Äppelsyra är alltså i gröna äpplen och superhård och tät. och mjölksyror, som i yoghurt, och den är krämig och rund och rik. Och en del av en bireaktion av den malolaktiska jäsningen är smöriga aromer. Så men du kan få en bakterie som gör jäsningen, du kan få bakterier som gör mycket av den där smöriga aromen. Och du får några som inte gör så mycket den där smöriga aromen. Och så ser vi bara till att vi får några som inte gör den där smöriga aromen. Och så får vi den krämiga munkänslan och konsistensen utan den smöriga aromen. Så, ja, vissa Chardonnays pressar verkligen det där smöriga kuvertet. Men som allt annat måste du utforska och se vad som finns där ute. Och jag vet att det är svårt, du bara tittar på en flaska och du kan inte säga om den kommer att vara smörig eller inte. Och så, men det är en fantastisk sak som du kan fortsätta smaka och prova. Och det är därför det är fantastiskt att alla dessa restauranger har på glas. Så du kan prova olika där ute och se vilka du verkligen gillade dem bättre din stil.

Samantha Sette 13:06

Ja, och jag menar, jag älskar det. Och jag antar för ett nötskal, ifall någon av våra lyssnare inte är superbekanta med kemikalierna och tankarna som denna, orsakar denna omvandling av malolaktisk jäsning den smöriga smaken i stort sett där ja, det är typ av produkten och den gör det vet jag inte det rätta ordet, den rätta terminologin

Cara Morrison 13:27

Det är en biprodukt, som återigen, du kan på vissa sätt att du gör vinet som många gånger en kran, men Chardonnay och fat och du gör denna batonnoge, där de stirrar på jästfällningen. Och det hjälper också till att äta upp diacetylen, som är den smöriga komponenten. Så det finns sätt att mildra det. Så det är inte så överdrivet smörigt, och det överväldigar vinet och du kan inte få frukten. Och det är så det är konsten som kommer in i det igen med vetenskapen. Så det tittar på de två sakerna tillsammans.

Samantha Sette 13:54

Absolut. Och du nämnde också hur, på Sonoma Cutrer, vinet inte har Chardonnay har inte förändrats mycket. Det har varit ganska jämnt år till år. Och det är typ kännetecknet för det. Det är tradition, men hur hittar du speciellt nu som en vinmakare med en sådan historisk närvaro? Hur balanserar du nyhet med den traditionen? För jag vet också att Sonoma Cutrer har vuxit från att bara producera Chardonnay till att ha en så mångsidig portfölj. Och så har du överhuvudtaget avvikit från den stilen, speciellt att vara där så länge?

Cara Morrison 14:26

Nej, det är typ av vårt främsta direktiv att stanna i denna Chardonnay-stil. Och det är därför jag jobbar här. Jag älskar dem. Så vi ser till att vi håller oss till det. Vi gör vertikala provningar, vanligtvis på sommaren och vertikala eller när du smakar samma typ av blandningar som vår Russian River Ranch Chardonnay, och kommer att smaka Russian River Ranch en Chardonnay som gjorts senaste 10 åren så som 2021 till 20 2011 och kommer att smaka en 10 år vertikalt och se hur och se till att stilen förstås åldras, så det är inte alltid samma sak, men man kan liksom få en känsla av stilen. Och vi ser till att vi inte svänger. Så vi gör dessa vertikaler bara för att hålla oss i schack, att vi inte avviker från stil eller hur saker och ting har förändrats. Det finns alltid lite vintage till vintage variation. Du vet, Moder Natur ger dig det du har, och det bästa du kan göra. Men vi försöker hålla ihop det. Så vi försöker hålla samma stil år efter år konsistens är ett av de största kännetecknen för Sonoma cutrer Chardonnay, absolut.

Samantha Sette 15:31

Och har kanske ditt team överhuvudtaget utvecklats, eller vinerna överlag och visar laget under 2005.

Cara Morrison 15:39

Återigen, vi försöker hålla en konsekvent, men vi är alltid, vi är alltid, vi tittar alltid på nya saker. Så som 2000, väl 1999, började de faktiskt göra skruvkorkförsök, testa skruvkork och kork och satte de mest reserverade högsta vinerna i skruvkork. Eftersom korkar, som många av er kanske vet, är korkar en naturlig produkt, och det kan ge ibland en smak som du bara inte vill ha i ditt vin. Oavsett hur mycket du försöker rensa upp korkarna är det naturligt. Så vi började leka med skruvkorkar, eftersom det var det, du kan garantera att det kommer att vara vinet du lägger i flaskan, och det kommer inte att förändras på grund av korken. Och så 2007 bytte vi till skruvkork för över hälften av våra viner. Och faktiskt kommer detta år att vara 100 % skruvkork för vår skärva och pinos för årgång 2022. Så vi är exalterade över så det finns en sådan utveckling, under åren av tester och tester och ser att det är okej att göra bytet.

Samantha Sette 16:41

Det är enormt. Ja. Vad skulle du säga är fördelarna utöver som att importera den smaken av en skruvkork för skiljer det sig för olika sorter som sorter?

Cara Morrison 16:52

Vi har testat det bra, vi har i princip Chard och Pinot och så testade vi på Chardonnay och sedan testade vi testning och på Pinot och vi var nöjda med resultatet, de gör att korken i skruvkorken har åldrats annorlunda genom åren . Men totalt sett behåller skruvkorken mer av aromerna och smakerna, den åldras bara långsammare och skruvkork än kork eftersom det är mindre luft som släpps in. Så vi har bara varit nöjda med skruvkork och menar också hur många produkter där ute gör tvinga konsumenten att ha ett speciellt verktyg för att öppna det för att komma åt din produkt. Det är ett hinder för inträde att verkligen behöva ha en korkskruv hela tiden.

Samantha Sette 17:33

Åh, det är en kamp. Jag har nyligen flyttat och jag hade en flaska vin. Det var inte ett skruvlock och jag hade ingen korkskruv. Jag kunde inte öppna den. Jag försökte allt jag försökte att hänga Jag försökte alla jag försökte alla knep och det fungerade inte det var en tid. Det är som en fantastisk utveckling. Det är riktigt spännande. Jag tycker det låter som att det också bryter mot detta element av tillgänglighet för de flesta tror förmodligen inte att det inte är som att en korkskruv ökar tillgängligheten. Men det gör det mer lättillgängligt, eftersom vin kan vara den här svåra saken som folk brottas med. Och det är något med ett skruvlock som bara känns mycket vänligare för mig.

Cara Morrison 18:11

Åh, absolut. Jag menar, mina föräldrar har gått i pension och flyttat till ett pensionärssamhälle och alla deras vänner gillar bara att få skruvkorken nu eftersom det bara är lättare och korkskruvarna är lite svåra för dem. Och så är det som hela åldersspannet. Det är bara vänligare

Samantha Sette 18:28

Det är sant. Och jag ville fråga om det är något du vet, som vinmakare eller gör den där Sonoma-skäraren, är det något ni alla gör för att locka till sig nästa generations drinkare? Eftersom det är ett ämne som vi alla tänker på är, hur ska vi nå nästa generation? Gillar de Chardonnay? Vilka är deras preferenser? Och jag är nyfiken på dina tankar om just det fältet överlag, vad gäller vad Gen Z tycker om din Chardonnay?

Cara Morrison 18:54

Vi skulle alla älska att veta vad den där magiska kulan är. Vi leker med Chardonnay på burk. Så precis som vi började göra skruvkorkar innan många människor gjorde det bestämde vi oss för att hoppa in i kategorin konserverat vin bara för att se att det är helt annorlunda. Du vet, det viktigaste jag har lärt mig är att aluminiumburkar inte är gjorda av glas och det låter så självklart. Aluminiumet reagerar helt annorlunda med vin då glaset är så nervöst att det bara inte ger någon smak eller egenskaper som inte släpper in luft och det är bara perfekt för vin. Så vi måste bara ta reda på dessa aluminiumburkar för vin och de utvecklas över tiden och vi har du vet, vi har utvecklat en stil som fungerar för burkar Chardonnay, så mer som rostfritt stål mindre fat och lite lite skarpare stil. Så ja, det är ett lite annorlunda djur. Men ja, vi lägger ut det där. För ungefär ett eller två år sedan lanserade vi den konserverade Chardonnay

Jacy Topps 20:05

Och nu ett ord från vår sponsor. Var kan du hitta de bästa presenterna till bra låga priser så att alla kommer att älska det Total Wine och mer. Naturligtvis, med så många fantastiska flaskor att välja mellan, hitta något för alla på din lista, oavsett om det är en Cabernet till din syster, mousserande vin till din kollega eller ett fat bourbon till pappa. Och om du behöver hjälp, fråga bara en av deras vänliga guider om råd. Med de lägsta priserna på över 30 år kommer du alltid att hitta det du älskar, och älska det du hittar hos Total Wine och mer. Sprit säljs inte i Virginia och North Carolina. Drick ansvarsfullt, var 21.

Samantha Sette 20:50

Du antydde det här lite. Så att producera den konserverade Chardonnay låter som att det finns vissa skillnader i vinframställningsprocessen. Du tog upp rostfritt stål och vad var det skarpare? Du sa

Cara Morrison 21:00

Det var en krispigare, jag antar att det bara inte är för mycket mer syra, utan bara för att ha en frisk syra. Och även för att det är rostfritt stål i det fatet, så man får inte så mycket av den där krämiga karaktären av fatlagringen som ger oss krämighet i munkänslan, där om det är rostfritt stål så är det lite stramare och munkänslan som gör det

Samantha Sette 21:20

När du sa skarpare? Jag trodde att du menade som redaktören för biologiskt genom. Jag var som wow, jag vill veta mer om detta konserverade vin

Cara Morrison 21:33

Nej, nej, vi är inte så avancerade.

Samantha Sette 21:36

Som surt. Okej, vi är på samma sida nu

Cara Morrison 21:40

Jag är glad att du bad om, som ett förtydligande.

Samantha Sette 21:44

Visst är det spännande. Och okej, det är vettigt.

Cara Morrison 21:48

Jag bör också nämna att vår konserverade Chardonnay heter helt enkelt cutrer, jag skulle vara försumlig att inte nämna det. Så det är inte Sonoma cutrer, det är bara en cutrer från Sonoma Cutrer. Så det är ett lite annorlunda märke, och de är roliga katter, som burkarna har dessa gula och vita ränder på sig och bara lite roligare och intressantare. Så yngre. Så vi försöker fånga den yngre generationens blick med det.

Samantha Sette 22:13

Absolut. Som du sa, det är vi alla. Och med det tänker jag som ni vet, personligen, jag tänker på vin överlag. Vet du vad, varför? Varför kan vi inte få fler människor till vin, men i synnerhet Chardonnay? Vad är det som du önskar att folk visste om Chardonnay, särskilt de som är lite oroliga för det och har sina starka åsikter?

Cara Morrison 22:34

Jag tror att det handlar om att hålla ett öppet sinne. Jag menar, allt om att prova viner borde handla om att hålla ett öppet sinne. Och så många säger nej, jag gillar inte den sorten. Och de stängde bara av den. Och så många människor gör det. Och du måste bara säga, åh, låt oss ge det ett försök. Jag menar, bara för att jag inte gillade det för 10 år sedan kunde stilen ha förändrats eller...min smak kunde ha ändrats. Det finns så många faktorer. Och så du måste bara säga, ja, låt oss prova det. Det låter fantastiskt. Jag menar, när jag är på en restaurang och de har lite vin, vet jag inte ens hur jag ska uttala mig på listan. Det är den första som vill beställa. Som, jag vet inte ens vad det är. Jag måste prova det. Och jag tycker att alla borde göra det, som att jag har hört talas om den där Chardonnay i flera år, speciellt på fester. Du vet, det finns alla dessa viner vid ett bord och du kan prova olika. Eller jag antar att jag går på många fester med det finns många vinmakare. Så det finns bara olika viner överallt. Och så Åh, jag behöver inte prova den igen. Låt oss se vad som händer med det. Så det handlar bara om att hålla ett öppet sinne och vara positiv och och prova nya saker. Så

Samantha Sette 23:42

Jag älskar att det känns som ett väldigt fräscht perspektiv, speciellt när man kommer in i en Chardonnay som är traditionell. Och jag märkte att du gjorde ett 40-årsjubileum och de samarbetade med några andra vinmakare för att skapa denna blandning. Kan du dela mer om den upplevelsen? För jag tycker att det visar upp den här idén att prova nya saker och vara lite innovativ samtidigt som man håller fast vid traditionen.

Cara Morrison 24:03

Ja, den här. Det här var riktigt roligt. Så 40-årsjubileet Chardonnay tog vi tillbaka så i grund och botten är jag den fjärde chefen för vinframställningen i Sonoma och de tre föregående biblioteken och de lämnade när de har gått i pension. Och så den här gången var de chefsvinmakare. Och vi ringde Terry Adams och Bill Benetti, som var de tidigare regissörerna för vinframställning genom åren och vi tog med dem tillbaka för att smaka på Chardonnay med oss ​​och göra blandningen så vi hade olika komponenter från de olika vingårdarna och vi satte ihop dem med Bill och Terry och det var verkligen speciellt att sätta ihop den blandningen med människor som går Benetti som startade varumärket 1981 Och sedan Terry Adams som var här i typ 30 år och sedan Mick och jag själv för att smaka på alla viner tillsammans och göra den blandningen . Så och då det som var riktigt speciellt med det också är att de smakade på vinet. Och vi har som vår les Pierre vingård och vår cutrer vingård och vår vinehill vingård. Och de sa: Det är precis så jag minns att det smakade när vi gjorde det. Så det var en stor komplimang att vi hade hållit fast vid den stil som de hade börjat. Och så det är en fantastisk blandning som vi sätter ihop och lägger ut den. Och direkt efter att vi buteljerat Philbin var Eddie i mitten av 90-talet. Nåväl, när vi smakade med honom, kommer han mot oss, åh, jag kommer inte att kunna smaka på gommen längre data och smaken av vin. Och han är som, Åh, ja, det här har toner av bla, bla, bla. Eftersom helt vassa utskurna skär allt. Och vinet och mycket insiktsfullt. Så han var det, det är en fantastisk kille. Men tyvärr, direkt efter att vi buteljerat, gick han bort. Och så har vi tillägnat honom vårt 40-årsjubileum. Så han är, du vet, grundande vinmakare, han startade hela stilarna.

Samantha Sette 25:53

Det är vackert. Och det måste vara lite galet på ett bra sätt för att se ett företag och ett vin. Jag vill inte säga transformera, för det har varit så konsekvent, men utvecklas över tiden och växer. För att ni alla är så välkända. Jag menar, jag är ganska ny i vinvärlden. Och jag känner igen etiketten och jag tänkte: Oh, wow, jag pratar med henne. Det är galet. Och med det ett berättigat grattis till att vara chef för vinframställning. Nu skulle jag älska att höra som med den övergången, hur förändrades din roll och din inverkan på Sonoma Cutrer? Finns det något som du har siktet inställt på eller bara hoppas kunna påverka där du är?

Cara Morrison 26:29

Tja, jag antar att min inverkan jag vill att det ska vara att göra vinet så konsekvent som vi har varit. Och så har jag varit här sedan 2005. Och Mick Schroeder, den tidigare regissören, vinframställning och Terry, jag arbetade med dem båda. Och de gav mig alltid en ganska fri hand. Och så om jag sa detta, prova det här. Så låt oss göra detta. Och de sa: Ja, prova lite av den där nya jästen eller de där nya tunnorna eller den här nya saken. Och det känns som att jag alltid har haft en inverkan och alltid varit en del av laget. Och så ser jag bara mer av samma hända. Det är bara, jag antar att jag inte behöver be om lov längre.

Samantha Sette 27:09

Det är sant, och det börjar få oss att äntligen måla upp bilden där även om vinet är konsekvent i Chardonnay och du vet vad du ska få år till år, är pysslet bakom kulisserna där det varierar. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till, inte bara miljön, utan du nämnde jästen, faten och alla dessa faktorer ger ungefär samma sak. Men många vet inte vad som händer bakom kulisserna. De är precis som en flaska kanel goda. Visst vet jag vad jag får. Men det finns mer i bilden.

Cara Morrison 27:38

Det finns, du vet, de behöver inte veta mer, jag menar, glada över att börja läsa den utan att veta någonting, det är bra. Men det är bra att folk är så nyfikna och vill veta hur vin görs. Jag bara hittar det. Så intressant, för inte alla de bara du känner, ibland när jag är på ett flygplan, du vet, du sitter där och om någon du inte känner, och de är typ, vad gör du? Och det är kränkande? Känner du för att prata eller inte? Ibland ägnade jag och vinmakarna ungefär tre timmar åt att förklara varför den här personen... människor kan ställa så många frågor. Ibland är det som att jag jobbar i ett labb. Det är lustigt hur folk är så intresserade av vinframställningen i processen. Och det är så mycket saker bakom kulisserna och som händer med användningen av tunnorna. Och igen, för att vi försöker göra vårt vin konsekvent, men Moder Natur ger oss olika druvor varje år. I grund och botten är det inte exakt samma sak, du vet, spannmål eller något när du gör sprit och de har vissa parametrar och du kan passa in att vi får in dessa druvor varje år vet inte hur vi ska göra gör dessa druvor precis som vi gör varje år och så du måste typ Tinker där, du hoppas kunna plocka dem med samma mognad varje år. Men återigen, vädret är vädret, man måste jobba med det. Så det ger en utmaning och så jag gillar den utmaningen för varje år är det ett nytt pussel att lägga, du vet, jag gör mitt Wordle och mina anslutningspussel samma sak som du vet, det är varje år jag fick en ny penna så jag gör team

Samantha Sette 29:17

Och hur är det? Jag ska dra en fånig parallell hur är det under lågsäsong? Du vet som om du vore en idrottare och vinframställning är din sport just nu och just nu är du i säsong som det är skördesäsongen. Vad händer efter det, som om du börjar rusta upp dig direkt för nästa år?

Cara Morrison 29:32

Åh nej, du hanterar fortfarande efterdyningarna. Det är du vet att alla viner och fat är tagna det har jäst eller och det är så då tittar du typ på okej, vad har vi och behöver vi röra om mer för att få mer munkänsla och textur behöver vi typ bara låt det göras så det är att veta när man ska göra något och inte göra något ibland ibland tänker jag vinframställning under lagringsprocessen. Jag kallar det liksom barnvakt, du vet, barnen mår bra. Du behöver inte ingripa. Men barnen bråkar, du måste göra något och hjälpa dem. Och så det är samma sak där du vet, de fina, du kan bara låta det vara, du vet, rör om ibland, fortsätt smaka, se till att allt är bra. Och ibland kan det bara behöva lite mer fel eller något. Jag vet inte. Hur som helst, så du bara smakar under säsongen. Så ja, det finns andra saker att göra. Vi buteljerar. Det är en stor del av processen. Det är inte riktigt så pratat om. Men ja, det pågår mycket buteljering, den viktiga delen eller så skulle den inte nå kunderna. Så. Och jag antar att vi började rusta upp på sommaren, börja planera för nästa gäst.

Samantha Sette 30:38

Och jag antar att om jag tar bort den här lilla sportanalogin jag har här, vad är en vinst? Vad är en vinst för skörden? Du vet, det finns ingen trofé, det finns inget mästerskapsspel. Vad är en vinst för skördesäsongen?

Cara Morrison 30:49

Vad är vinsten? Jag menar, det är aldrig omedelbart. Okej. Det är omedelbart, alla druvor är inne, du är som, Puh, okej. Inga förluster. Så där vann vi. Men det är, du vet, det är att vi precis hade ett event med några klubbmedlemmar. Och de sa bara hur mycket de älskar vinerna och år efter år och gör ett bra jobb. Och det är bara vinden där när folk älskar ditt vin, och de tackar dig för det. Och det faktum att det säljer och folk dricker det. Jag menar, det är en vinst där. Folk njuter av vinet. Så du vet, jag behöver varken vinpoäng eller klapp på axeln. Det är bara trevligt att se folk njuta av det och ha det bra.

Samantha Sette 31:29

Absolut. Och det är en slags kultfavorit. Du vet, det känns igen. Det är bekant. Och återigen, jag är en yngre drinkare. Och jag känner många människor som kommer att ta över en flaska Sonoma cutrer Chardonnay, och de tycker att det här är bra. Och jag är liksom, tack. Jag vet.

Cara Morrison 31:46

Se, det är en vinst där. Om jag kan, kan jag prata om vinframställningsteamet

Samantha Sette 31:52

Ja vi vill gärna höra

Cara Morrison 31:54

Så nu med förändringarna har vi ett helt kvinnligt vinframställningsteam?

Samantha Sette 31:58

Åh, det är stort.

Cara Morrison 31:59

Ja. Så ni vet, jag har varit här sedan 2005. Att göra Chardonnay. Vi har Zidanelia Arcidiacono, som har gjort Pinot sedan 2015. Och nu har hon blivit befordrad till senior vinmakare. Så hon kommer också att göra skärvan och övervaka Pinot. Och så har vi Sam Parsa, som har anslutit sig till laget. Och hon brukade vara praktikant här 2015 och 16. Och sedan tog vi tillbaka henne precis i somras som en tredje vinmakare. Och det var inte vår avsikt att ha alla kvinnliga kvinnliga vinframställningsteam. Det bara hände liksom. Så vi är verkligen exalterade över detta också.

Samantha Sette 32:39

Ja. Vad tror du är en av de jag vet att det inte var avsiktligt att detta ändrades. Men ser du några skillnader från nu jämfört med tidigare och hur du kommer att fungera och vad du gör och bara energin i rummet när du gör vin?

Cara Morrison 32:53

Tja, vi är mycket mer pratsamma. Mycket bra kommunikation. Och jag tror att jag har märkt att eftersom vi också har vår direktör vingårdar är kvinnliga, vilket är ganska sällsynt. Hon är chef för ett team på 50. Hon är den enda kvinnan hon lämnar det, vilket är riktigt coolt. Och så kommunikationen mellan våra team och inom varandra är bara fantastisk. Och det är en sak jag har lagt märke till, jag menar, det är att det inte är som att alla kvinnor är superkommunikativa, men vi kommer att gå med den allmänna stereotypen. Så, men vi är väldigt bra. Och vi kommer alla väldigt bra överens. Och det gjorde vi alltid med Mick också. Han var riktigt bra att kommunicera och prata med men vi, det blir lite högre. Tre av oss. Men det är väldigt roligt. Och jag tycker att det är jättebra för Zidanelia var faktiskt också praktikant här i åh sju. Och så kom hon tillbaka 2015 som vinmakare. Så det känns också bra. Återigen, vad du har pratat om vad en vinst är, det är vinnarna, folk vill komma tillbaka och arbeta med dig. Och det säger mycket och det betyder mycket. Och det hjälper bara att bygga det där lagarbetet. För vi kommer alla överens och kan lita på varandra. Jag antar att det är en stor sak att vi har mycket förtroende. Så det är jättebra.

Samantha Sette 34:09

Ja, och jag skulle älska att du vet, för alla kvinnor där ute som lyssnar som vill börja med vin? Det måste vara lite svårare rent objektivt, och har du några råd eller visdomsord och gillar att ta itu med dessa utmaningar? Och hur bryter man in hur man tar sig dit?

Cara Morrison 34:23

Tja, jag gjorde det mycket längre sedan än folk nu. Förhoppningsvis är det inte lika svårt. Jag måste säga att jag aldrig riktigt sett det som en barriär. Det slog mig helt enkelt aldrig. För ibland är det bra att vara aningslös. Och jag bara när jag tänker på något så gör jag det och du vet, ibland sa folk saker som, Åh, tunnor är större än du eller hur kan du göra det här? För att du är så liten är det olika saker och du bara skrattar bort det och går vidare och på sätt och vis är det mer som jag ska visa, det gör dig mer beslutsam att göra det och mer beslutsam om att få det att fungera. Så du måste bara, så länge det är något som du verkligen vill ha, och du fortsätter att arbeta mot det, är det också att få rätt personer, jag råkar bara arbeta med några riktigt fantastiska mentorer genom åren. Och de är väldigt uppmuntrande av mig. Så det är när du väljer dina jobb. Det är, du vet, det är du inte, de intervjuar inte bara dig, du intervjuar dem och ser till att de är människor som du kan arbeta med. Och det kommer att vara till hjälp för din karriär. Och det är lite planering lite tur. Så jag tror att du bara måste fortsätta rulla med det. Och om det inte fungerar, hitta någon annanstans som väl

Samantha Sette 35:39

Jag älskar det. Ja, vinframställning kan vara. Det är ett så snyggt fält. Och för alla där ute som vill komma in i det är det som, hur gör man det? Hur förvandlar man druvor till vin? Och det finns många steg där. Och speciellt som kvinna, du vet, den där egenmaktsaspekten som jag älskar som du berörde är avgörande. Och att få foten framåt på dörren, men framåt och gå fram och komma dit. Tja, Cara, jag vill inte glömma den här frågan, eftersom vi frågar det här i varje avsnitt, men jag ska ge dig en liten varning. Så du kan inte säga Sonoma cutrer Chardonnay, men vad har du i ditt glas? Vi frågar i slutet av varje avsnitt Vad dricker du? Vad älskar du just nu? Finns det något vin som du verkligen är exalterad över? Och jag skulle älska att höra vad som finns i ditt glas.

Cara Morrison 36:22

Vad finns i mitt glas? Åh, pojke, det är skördesaft. är i mitt glas. Druvjuice. Jag har alltid. Under sommaren har jag en soft spot för roséviner. Och jag är så glad att rosor äntligen har slagit igenom. Jag menar hela 2000-talet. Vi sa hela tiden att Rose kommer att klara det. Och alla skulle ha någon anledning till att det inte skulle sälja eftersom alla tänkte tillbaka på de vita Zin-dagarna och de trodde att det skulle bli sött. Och så kom äntligen en typ av nyare generation fram som inte hade alla hängningar om Rose och som rodnade vin från de vita zindagarna på 80- och 90-talen. Så jag bara älskar att torra rosor finns där ute och vi kan komma åt dem och det finns så många olika typer att få och det finns en mängd olika butiker och ja, jag tycker bara att rosor passar så bra sommaren och det varma vädret . Så jag antar att det är min gå till om jag inte dricker Sonoma cutrer Chardonnay.

Samantha Sette 37:31

Det är så intressant. Jag känner att jag växte upp bland människor där det är som att Rose är grejen. Du vet, som Rose, det var vin. Ingen drack rött eller vitt vin. Det var Rose. Det visste jag aldrig. Det var egentligen ingen stor sak. Bara ett par decennier tillbaka. Det är galet.

Cara Morrison 37:46

Tja, det var stora vita Zin Shutter Home. Förr i tiden. Ja. Och då men då var det. Ja. Alla antog bara, åh, om den är rosa så är den söt. Jag tänker inte röra den. Och så det var så bra. När vi kunde byta den knappen och gå till torra rosor. Det var bara så att det finns en vinst till

Samantha Sette 38:12

En sak jag älskar med det ena trädet är att jag känner mig som ett vittneskollektiv. Det är inte bara vingårdsspecifikt. Det är för allt det är för alla. Det är en väldigt samarbetande, glad, du vet, delad passion, som jag känner

Cara Morrison 38:24

Det är du vet, och det fantastiska med vinindustrin är att vi är så vänliga med varandra. Vi gick alla på college tillsammans, vi arbetade på en vingård tillsammans en praktikplats, vi ses på mässor, det är bara så att alla känner varandra i vinet och gör en del av det. Det är väldigt liten industri på det sättet och vi arbetar tillsammans. Så vi gör handelsgrupper som jag skapade den här gruppen som heter Charda-nördar för ett tag. Och vi skulle träffas och bara prata om Chardonnay och nördiga Chardonnay-grejer om vinframställning och dela experiment och saker vi gör i vingården och bara dela kunskap. Det är väldigt samarbetande i hela branschen.

Samantha Sette 39:06

Det låter särskilt västerut i Kalifornien, där allt är koncentrerat här.

Cara Morrison 39:12

Exakt. Men även de små regionerna du känner, de träffas verkligen. Jag arbetade för att skörda ute i Long Island, New York, långt tillbaka när och du vet, de skulle träffas och göra liknande saker eftersom det är lite och de försökte marknadsföra inom och och dela idéer och överallt gör du det som vad som händer där. Som i början av varje skörd börjar du ringa dina vänner. Får du det här? Ser du detta också? Och vad tycker du att vi ska göra med detta? Vilka är dina idéer? Så ni studsar alltid idéer från varandra? Och min man är vinmakare. Så jag har som en intern konsult för varandras huskonsulter. Så de stora middagssamtalen kommer inte att ligga och dricka vin och att vi bara börjar prata om det och olika idéer.

Samantha Sette 39:56

Tja, har du några sista ord som jag vill öppna bordet med allt du vill dela med dig av, oavsett om det handlar om vin, Chardonnay, som är vin, eller dig själv och din resa, allt du vill dela med dig av för vinentusiastens lyssnare där ute .

Cara Morrison 40:10

Åh, pojke, jag borde ha räddat något. Ja, jag antar att det enda man kan säga är att det bara fortsätter att njuta av och älska vin och prova nya saker. Jag menar, det är bara det roligaste med vin är upptäckten. Och du vet, att komma ut till olika vingårdar och provningsrum och se vad de har är superkul eller bara smaka olika viner som du aldrig har hört talas om. I glaset får du förstås prova Sonoma Cutrer Chardonnay när du kan, men även att utforska och se vad som finns där ute är en av de roligaste delarna.

Samantha Sette 40:48

Absolut att veta vad du gillar, men att vara öppen för vad som finns där ute och liksom ta den erfarenheten. Jag fullkomligt älskar det. Och Cara, du har varit en fröjd att prata med ett uttryck för tacksamhet. Jag är säker på att våra lyssnare känner likadant. Och med det har det varit fantastiskt att chatta med dig idag.

Cara Morrison 41:05

Tack, Sam, det har varit trevligt att chatta med dig också.

Jacy Topps 41:13

Inget vin inspirerar lika många starka åsikter som Chardonnay till ek eller inte till ek, malva eller ingen mellow. Som de flesta druvor kommer Chardonnay att uttrycka sig olika beroende på terroir och välgörande. Med så många Chardonnay-producenter över hela världen är stilarna oändliga. Så vi som vindrickare borde kanske försöka hålla ett öppet sinne. Vad är dina tankar? Om du gillar dagens avsnitt vill vi gärna läsa dina recensioner och höra vad du tycker. Du kan maila oss dina kommentarer och frågor på podcast på Wine Enthusiast. dotnet hej, varför inte berätta för dina vinälskande vänner att kolla in oss för att komma ihåg, du kan prenumerera på denna podcast på Apple, Google, Spotify och någon annanstans som lyssnar på podcaster. Du kan också gå till wine enthusiast.com backslash podcast för fler avsnitt och transkriptioner. Jag är JC-toppar. Tack för att du lyssna